Det är ingen nyhet att Greta Gerwigs Barbie går som tåget och krossar det ena rekordet efter det andra. Det är en monumental succé som kanske inte har räddat den krisande biografen från undergång, det är nog att ta i men det råder ingen tvekan om att den har lockat tillbaka biobesökare som inte har besökt en biograf på åratal för det är heller ingen nyhet att pandemin höll på att sänka hela biokonceptet. Domedagsrubrikerna avlöste varandra och streaming kröntes som den nya konungen och de flesta var övertygade om att biobesök var något som skulle skrivas in i historieböckerna. Något att berätta för barnbarnen. När biograferna öppnade igen så gick det också trögt. Det var egentligen inte förrän Top Gun: Maverick det vände på allvar och sedan dess har branschen sakta men säkert stabiliserats men trots stora framgångar så var det ändå många som fortsatt stannade hemma men nu visar det sig att Barbie har lockat tillbaka en del av den publiken.
Enligt The Quorum, en amerikansk filmspårningstjänst som har intervjuat 1 800 köpare så har hela 22 % varit personer som inte har varit på bio sedan innan pandemin bröt ut eller ens kan minnas när de senast besökte en biograf. Det vill säga att andra biosuccéer efter pandemin, som just Top Gun: Maverick, Avatar: The Way of Water och The Super Mario Bros. Movie inte har fått dessa personer att vilja lätta på lädret för en biljett.
Om man utgår från dessa siffror på det totala antalet biljetter sålda så innebär det att ungefär nio miljoner amerikaner återvände till biograferna enbart för Barbie. 40 % av de tillfrågade berättar också att filmen fick dem att minnas hur mycket de älskade att gå på bio och kommer att börja gå oftare. 45 % vill gärna fortsätta att gå men priset avskräcker. 15 % säger att det kommer att krävas en film som Barbie för att de skall gå igen.
Möjligen är Barbie filmen som ser till att även kommande generation har en biograf att gå till. En kommande generation som kanske också för Barbie-arvet vidare då People rapporterar att Nameberry, en websida för babynamn har sett att det har skett en ökning med 603 % för sökningar på namnet Barbie och 293 % för Ken sedan första trailern släpptes i april.