
Alla har spelat Breakout/Arkanoid eller en klon som lånat/kopierat upplägget där du studsar en boll upp och ner mot brickor på en liten bräda som du flyttar runt för att få bollen att studsa vidare tills alla brickor är borta. Studs-studs-studs - det är Breakout och Arkanoid det. Ett simpelt upplägg men ordentliga klassiker som har självklara platser i någon slags Hall of Fame över spel som satt stora avtryck i spelvärlden.
Ball x Pit har inte alla spelat. Inte ens i närheten. Dels handlar det om ett spel som inte ens är släppt i fullversion än. Sen är det en liten indietitel som är utvecklat av ett enmansteam i form av Brooklyn-baserade gubben Kenny Sun. Hur som helst - då och då tar sig såna här mindre titlar sig igenom trängseln och får lite förtjänad uppmärksamhet. Häromåret såg vi det inte minst med Balatro, men även med mindre extrema framgångsexempel som Ballionaire och Vampire Hunters. Ball x Pit är på väg åt samma håll - kanske inte lika spikrakt uppåt som Balatro men i alla fall upp över ytan.
Anledningen till att jag dammade av Breakout och Arkanoid inledningsvis var för att Ball x Pit faktiskt är ett av de där spelen som tar bollstudseriet från gamlingarna och gör det till något nytt. Till något fräscht. Ni som läst mina texter förut har (kanske) lärt er att jag älskar rougelikes. Om ni inte läst mina texter förut så stämmer det, för rougelikes är tillsammans med pusselgenren min favorit. För det är nämligen så att Ball x Pit är ett Breakout/Arkanoid i rougelike-kläder. Ond bråd död och upgrades + en massa studsande projektiler.
Ball x Pit är klätt i en ganska stereotypisk stil för genren i sig. Vi snackar den där sedvanliga DnD-stilen med drakar, skelett-uslingar och andra gastar och monster-typer. Inget unikt i sig men när man parar det med den enkla premissen man lånat från spelen jag nämnt fjorton gånger i texten redan så uppstår ren och skär rougelike-magi. Jag tror dessutom att den gode Kenny Sun tittat både en och två gånger mot Vampire Survivors. Och det får man gärna göra för sämre inspiration kan man definitivt hitta.
Det börjar, precis som i Vampire Survivors, i ett lunkande tempo där projektilerna är anonyma både sett till storlek och form. Och för att krydda kalaset ytterligare slänger vi in ytterligare en gammal klenod från forna dagar - Space Invaders. För samtidigt som du trixar bollar mot dina edsvurna fiender kryper de närmre och närmre. Når de botten av skärmen tar du skada, men hinner du döda elakingarna lämnar de XP (på samma sätt som Vampire Survivors) i form av små svävande kristaller. Och eftersom du har koll på hur det där funkar så blir du knappast förvånad över att mer XP-kristaller leder till ny arsenal och uppgraderade bollar. Du får tre olika val som kan variera mellan allt från ökad hälsa och förstärkt sköld till nya fräna bollar och nya förmågor för de bollar du redan samlat på dig. I Ball x Pit kan man dessutom kombinera sina vapen. Ponera att du sitter på en boll som fryser dina motståndare och en annan som likt ett spöke rullar rakt igenom fiendelinjen - kombinera dem båda och du får en boll som både spökar och kyler ned.
Annars hittar vi allt från bollar som skjuter laser vertikalt och diagonalt till eldklot som sätter eld på de stackars uslingarna. Med risk för att låta tjatig så tar det inte lång tid innan hela skärmen är fylld av projektiler som studsar fram och tillbaka över skärmen (här kommer det) på samma sätt som i Vampire Survivors. Den biten är alltid tillfredsställande. Att gå från relativt harmlös nolla till dödsbringare deluxe är både coolt och belåtande. Men sen är det ju inte bara du som blir dödligare, utan dina fiender går från småskurkar till rejäla dräpardemoner och i slutändan utvecklas Ball x Pit till något av ett bullet hell-kalas. Du tvingas ducka attacker från höger och vänster samtidigt som du måste ha koll på vart du siktar för att ha en chans att överleva.
Men eftersom det är en rougelike vi snackar om här så tar du ju även med dig erfarenhet från dina nederlag och nästa gång det vankas bollkrig så är du bättre rustad för att möta tuffare motstånd. Spelet innehåller även basbyggnad, vilket kanske kan låta lite märkligt. Där kan du resa byggnader som uppgraderar dina förmågor i längden, hus som låser upp nya karaktärer samt åkrar, skogsvrår och stenbrott där du kan utvinna resurser som låter dig bygga mer. Just den delen är jag lite osäker på hur den kommer att funka i längden men det bidrar ju onekligen till att göra upplevelsen aningen fylligare.
Ball x Pit har seglat upp som något av en utmanare för årets mest beroendeframkallande spel för min del. Det är ett sånt där spel man plockar upp för att bara spela någon vända men som alltid slutar med att man råkar sitta framför skärmen i fyra timmar istället. Vi får se när det släpps för det finns inget konkret releasedatum än utan allt som står klart är att det släpps någon gång i år till PC, Xbox och Nintendo Switch.