Autopsy Simulator

Autopsy Simulator

Conny har skurit, sågat och undersökt kroppar i denna detaljrika simulator. Nu drömmer han mardrömmar om sliskiga organ och i sin recension berättar han varför...

Framför mig ligger ett lik som jag iakttar på avstånd. När jag sedan i menyn slår av den förinställda censuren för nakenhet så känns det hela för en stund nästan alltför verkligt. Detaljrikedomen är det absolut inget fel på och när jag stunden senare försiktig öppnar upp hela kroppen med min skalpell för att undersöka hjärta, mage och andra organ - ja då kommer alla känslorna på en och samma gång. Det här med att välja vissa speciella yrken har alltid fascinerat mig och efter några timmar över ett virtuellt obduktionsbord har jag lika mycket respekt som frågor till den som blir just obduktionstekniker. Men nu är det jag som får prova på att vara just en sådan. Tacksamt nog dock inte på riktigt.

Precis som i många andra spel med just "simulator" i titeln så rör det sig om ett noggrant försök till att återskapa det hela. Tror jag. Jag vet ju givetvis inte hur det är på riktigt i de där smått läskiga rummen där kroppar undersöks och en dödsorsak ska fastställas. Det är åtminstone många steg som ska utföras och någonstans i alla detaljer så märker jag att jag blir ganska uppslukad. Jag vrider och vänder på en hjärna och stunden senare skär jag försiktigt upp den. Jag kollar i min journal hur länge och på vilken hastighet jag ska köra prover i en centrifug och när alla organ är undersökt så syr jag ihop kroppen igen. Alla dessa steg är rätt simpla. Med små "styr muspekaren inom detta området"-sekvenser för att återskapa en stadig hand. Min karaktär gör egna slutsatser och jag behöver egentligen bara följa anvisningarna på skärmen. Men jag känner ändå att jag gör jobbet. Att det är jag som skär och undersöker och är delaktig i processen men med tiden märker jag tyvärr att djupet saknas.

Autopsy Simulator
Alla dessa små instrument används för att öppna upp och plocka bort i människokroppen. Tål man inte synen av det ska man hålla sig undan.

Trots detta så lyckas ändå Autopsy Simulator ganska väl. Visst, det är en extremt nischad upplevelse som säkerligen mestadels tilltalar de med ett särskilt intresse för döda lik och att undersöka dem. Eller någon av delarna. Mellan alla kapitel och att undersöka kroppar målas det också upp en liten karaktärsstudie av huvudpersonen. Det är en tyngd, sorgsen man som förlorat någon han älskar och det element av småkusligt som även finns instoppat här gör hela upplevelsen lite mer intressant än de andra spelen med simulator i titeln som jag spelat tidigare. Jag vill inte avslöja vad som sker, men här finns en del ögonblick som känns rätt obehagliga och som adderar till en läskig stämning. Som att det inte är nog att jobba på ett tyst och mörkt bårhus, liksom.

Under dina undersökningar har du givetvis ett antal verktyg till ditt förfogande. Jag nämnde tidigare hur man skär och sågar men det finns såklart mer än så att förnöja sig med. Här får vi använda en hel del instrument men de två stora problem vid alla dessa obduktioner visar sig rätt fort; det hela är rätt självgående och det blir ganska repetitivt. Det är väl en svår sak att komma förbi i denna typ av spel där just fokus på att det ska vara en slags realism och simulator, men när alla moment är små simpla knapptryck eller att man ska dra muspekaren längst en linje i stort sett gällande alla moment, så blir det ganska enformigt. Det finns liksom ingen risk att misslyckas och det är så väldigt självgående gällande alla moment och slutsatser att det i mångt och mycket är lite som att man mest sitter som åskådare. Detta problem växer mer och mer för varje obduktion jag utför även fast de blir längre och med fler steg. Det finns oftast något litet som ska göras - exempelvis ställa in en siffra på en spruta på hur många milliliter vätska man ska tömma. Men just när själva momenten ska utföras känns de alltför simpla.

Autopsy Simulator
Bårhuset är en dov och mörk plats där det givetvis också förekommer problem med strömmen.

Betydligt mer intressant än dessa simpla spelmoment är då att det faktiskt omger sig med en berättelse. Den lyckas också vara ganska spännande och ger arbetet på bårhuset en bra kontrast. Under varje kapitel så tätnar en intrig och mystiken och precis som huvudkaraktären tycker det är skönt att en arbetsdag är över så blir samma känsla överförs till mig som spelare. Eftersom det inte ryggar för något grafiskt gällande nakna kroppar, detaljerade organ och annat så blir det ganska magstarkt stundtals och små utflykter runt om på arbetsplatsen till intilliggande rum känns bra när man skurit i lite för många magsäckar eller hjärnor. Vem som helst kan behöva en paus efter att ha öppnat upp organ nummer tio i ordningen.

Autopsy Simulator
Ännu en dag på jobbet. Dags att skära och ha sig.

Autopsy Simulator är speciellt på flera vis. Just "speciellt" är nog faktiskt det bästa ordet jag kan använda för att beskriva det. Men trots de repetitiva arbetsdagarna finns det ändå mycket som drar en in i upplevelsen. Jag tror mycket beror på att det gällande så många detaljer är väldigt välgjort. Visst, spelets momenten är simpla men dialogen, handlingen som ramar in allt och kropparna och dess historier berättar mycket som man ändå fascineras av. Lika mycket finns den fascinationen då gällande att man kommer på tanken att göra ett spel av det här slaget men det känns också rätt befriande att det skiljer sig så extremt mycket från annat jag vanligtvis upplever.

Spel med "Simulator" i titeln finns det gott om och lika mycket som jag förvånades över hur avkopplande och beroendeframkallande det var att i PowerWash Simulator tvätta bort smuts, lika mycket förvånas jag här över att det ändå är underhållande att obducera. Jag önskar dock då att just det där ordet i titeln hade betytt lite mer djup. Att den realism och alla detaljer som finns gällande kroppens fascinerande organ också hade kunnat överföras till de rena spelmomenten. För där håller det tyvärr inte riktigt.

6 / 10
+
Hög detaljrikedom, spelets berättelse gör det hela mer intressant, unikt koncept