Autogun Heroes

Autogun Heroes

Finska Nitro Games nysläppta actionplattforms-fusion är lika originellt som det är snyggt och beroendeframkallande enligt Petter...

"Autogun Heroes" är ett så fasansfullt slött och fantasilöst namn på ett spel där huvudkaraktären som jag styr avfyrar sitt vapen per automatik. Den komiska tonen i designen och de klockrena karaktärerna borde rimligtvis ha kunnat leda fram till ett roligare, mer formuleringsfriskt och originellt namn på spelet i sig. Vad sägs om "Frequent Fire Frenzy" eller "Autofire Fred"? Autogun är dessutom bara märkligt. Ett märkligt ordval.

Autogun Heroes
Det handlar om att hoppa mellan olika avsatser, dubbelhoppa högt upp i luften och undvika fiendernas slemattacker medan man pangar dem i huvudet.

Minus det samt en något snurrig design på spelets menyer, finns det för egen del verkligen inte särskilt mycket att klaga på när det gäller Nitro Games finska actionkavalkad. Upplägget är simpelt och bekant men ändå originellt, på något märkligt vis. Hjälten du styr kastas in i miljöer där varje "nivå" klaras av först efter att alla fiender i bild dödats varpå en ljusgrön portal öppnas och du kan avancera till nästa level. För att döda fienderna måste du skjuta dem och det görs automatiskt så fort de dyker upp i bild. Utmaningen ligger alltså inte i att sikta utan i att hoppa runt och röra sig så pass mycket att fiendernas attacker inte träffar dig medan dina kulor prickar deras ansikten. Olika fiender har såklart olika typer av attacker och det kan handla om allt från giftspikar från muterade superspindlar till sniperkulor från lönnmördarråttor med överdimensionerade prickskyttegevär.

Autogun Heroes
Designen är snygg och spelkontrollen är snortight och responsiv.

Rent spelmekaniskt är detta ett av de tightaste och mest välgjorda mobilspelen jag testat på säkert fem år. Spelkontrollen är superb. Genomgående superb. Att röra sig i sidled samt hoppa eller ducka för att kliva ned på plattformen under en, fungerar fläckfritt hela tiden med en ruskigt kvick och distinkt respons, något som månget mobilspel tyvärr saknar. Tempot är dessutom perfekt avvägt och svårighetsgraden alldeles lysande. Autogun Heroes är utmanande men inte omöjligt. Det kräver koncentration och timing men det är inte roguelike-aktigt bestraffande eller sådär jobbigt skoningslöst som många spel "ska" vara nuförtiden, och det uppskattar jag.

Här existerar mikrotransaktioner men även här har Nitro Games hittat en smart lösning som vare sig bombar spelaren med krystat utdragna auto-reklamfilmer på nonsensspel och appar ingen vill ha. Det dyker heller inte upp "köp ingame-valuta om du vill fortsätta"-skyltar var nionde sekund som i många andra free-2-play-spel till Android och Iphone utan istället har det lagts i bakgrunden, på ett mycket smakfullt vis där den som vill låsa upp saker fortfarande, kan göra det. Men det presenteras knappt utan ligger som sagt i bakfickan, och ruvar. Såhär borde alla utvecklare jobba om de nu måste pula in mikroköp i sina spel.

Autogun Heroes
Rolig variation och fräcka bossar är vad som erbjuds.

En annan aspekt här som jag verkligen uppskattar är designen samt hur fint det flyter och bra det låter rent ljusmässigt. Autogun Heroes är snyggt utan att bli krävande, grafiken är tydlig, snyggt skalad och färgstark och animationerna är klockrena. Att påstå att detta är ett av årets hittills bästa mobilspel är ingen överdrift. Finnarna har gjort det, igen.

8 / 10
+
Läcker design, tight och responsiv spelkontroll, precis lagom snabbt, precis lagom utmanande