Svenska
Gamereactor
guide

En guide till simracing: Spelen

Efter att ha tipsat om prylarna som behövs för att komma igång med simulatorracing har Petter skrivit lite om spelen som regerar genren...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
En guide till simracing: Spelen

TOPPTIPS!
Assetto Corsa (Multiformat / Kunos Simulazioni / 2014)
Italienska simulatorfanatikerna Kunos Simulazioni släppte lös sitt bejublade debutspel i augusti 2014, över sju år sedan med andra ord, och sedan dess har Assetto Corsa gått från klarhet till klarhet och cementerat sin plats i racingsimulatorhistorien. Det råder ingen som helst tvekan om att Assetto Corsa är ett av de absolut bästa spelen som denna underbara genren någonsin, kanske till och med det bästa. En av många snillrika delar av Assetto är det faktum att den då pyttelilla indiestudion Kunos gick samma väg som Id Software en gång i tiden gjorde och lät sitt debutspel vara "öppet" för alla typer av moddning. Detta har gjort att Assetto Corsa är precis lika aktuellt idag som det var 2014, och att racingfanatiker över hela världen pysslat ihop fantastiska banor, ljudmoddar och grafikmoddar som förbättrar ett redan superbt spel på de mest åtråvärda av sätt. Konsolversionerna till Playstation 4 och Xbox One är dock inget att ha, trist nog.

Assetto Corsa erbjuder snygg grafik (med hjälp av ett par gratismoddar som du enkelt hittar på Racedepartment.com), otrolig däckfysik, mängder av fantastiska bilar och tjogvis med banor samt onlineracing som är bäst i klassen. Om du bara ska skaffa en racingsimulator är det helt klart det här spelet som du bör införskaffa.

En guide till simracing: Spelen
Detta är en annons:

Iracing (PC / Iracing Motorsport Simulations / 2008)
13 år gammalt, och fortfarande aktuellt. Det är inte illa pinkat det. Simulator-legenden David Kaemmer (Grand Prix Legends) ligger bakom världens mest populära racingsimulator (genom tiderna) och det är främst onlineportionen med genrens bästa regelverk som gjort att detta varit en given del av de flesta simracers tävlingsvardag sedan 2008. idag är dock grafiken apful och lastgammal (knallgult tintad, dessutom), däckfysiken baseras på en empirisk modell snarare än en realistiskt fysisk och ger en känsla av att man hela tiden saknar grepp, överallt på asfalten och genom hela däcket, oavsett om man befinner sig på glidvinkelns grepp eller inte. Iracing är dessutom genrens överlägset dyraste spel och det kostar dig enkelt över 5000 kronor att dels teckna helårsprenumeration samt köpa ett tiotal bilar samt banor för att komma igång. Här på Gamereactor slutade vi därför att spela Iracing för flera år sedan och har sedan dess hållit tummarna för att Iracing 2 ska utannonseras.

En guide till simracing: Spelen

Raceroom Racing Experience (PC / Sector 3 Studios / 2013)
Svenska Sector 3 gick från det legendariskt suveräna GTR 2 till Race 07 och vidare till Raceroom som är simracinggenrens mest prisvärda titel, då det är 100% helt gratis att spela. Det finns idag dessutom inget spel inom denna genre som kan tävla med ljudet i Raceroom som är fullständigt briljant, och med nyligen uppdaterad däckfysikmotor och polerad grafik är det svårt att inte rekommendera detta. Force feedback-delen har varit ojämn beroende på bil men det har förbättrats under den senaste månaden och Raceroom är återigen uppe i toppen och tampas.

En guide till simracing: Spelen
Detta är en annons:

Rfactor 2 (PC / Studio 397 / 2013)
Precis som i fallet med Iracing, Raceroom och Assetto Corsa är Rfactor 2 ett gammalt spel, idag. Lastgammalt, till och med. Och här märks det främst i form av grafiken och det struligt ombyggda, hoplappade menysystemet som lämnar en hel del att önska. Rent grafiskt är detta fult, men när det kommer till däckfysik och force feedback är Studio 397-spelet bäst i klassen. Att ratta runt en 488 GT3 på Imola och känna hur greppet i glidvinkeln når sin gräns mot den varma asfalten, är en otrolig känsla. Synd bara att spelet i övrigt är ett lapptäcke av gamla ingredienser. Just därför hoppas vi på en utannonsering av Rfactor 3, snart. Det behövs.

En guide till simracing: Spelen

TOPPTIPS!
Dirt Rally 2.0 (Multiformat / Codemasters / 2019)
När det först släpptes i februari 2019 var Dirt Rally 2.0 en besvikelse, ekande tomt på innehåll och till synes mindre realistiskt än sin hyllade föregångare. Det tog dock inte racingveteranerna på Codemasters särskilt lång tid innan de hade lagat hålen och fixat bekymren med vad som idag är simracinggenrens överlägset bästa rallyspel. Med rät ratt (helst Fanatec, stödet för deras prylar är bäst i Dirt Rally 2.0) och pedaler är det här spelet alldeles fenomenalt underhållande, och grisigt svårt. Däckfysiken är superb och telemetrin som skickas ut till ett motionsystem som det vi använder oss av på Gamereactor, är detaljerad och realistisk. Grafiken är dessutom fortfarande bäst i genren precis som ljudbilden som bara får stryk (målfoto) av Raceroom.

En guide till simracing: Spelen

Assetto Corsa Competizione (Multiformat / Kunos Simulazioni / 2019)
För den som enbart är intresserad av licensierad, koncentrerad GT3-racing är det helt klart Kunos stickspår "Competizione" som gäller. Här rattas det Lamborghinis, Porschar, McLarens, Bentleys och Ferraris för allt vad den brandsäkra racingoverallen håller och trots en del initiala problem till följd av att Kunos använde sig av Unreal 4-spelmotorn till det här spelet, är Competizione idag alldeles strålande. Grafiken är av absolut toppklass, kanske snyggast i genren tillsammans med Dirt Rally 2.0, ljudet är strålande och onlineracingen välsorterad och spännande. Däckfysiken är bra men bilarna har en tendens att kännas lite "döda" sett till chassibalans och förflyttning av tyngdpunkt. Det blir en smula för stadigt för att vara riktigt realistiskt, men i slutändan ett klockrent spel.

En guide till simracing: Spelen

Gran Turismo Sport (Playstation 4&5 / Polyphony Digital / 2017)
Sony-studion Polyphony satte i och med "Sport" ihop sitt överlägset bästa racingspel på 20 års tid och har sedan releasen 2017 i stort sett bara sett till att fylla ut det, plussa på kvalitativt innehåll och förbättrat det som redan för fyra år sedan var riktigt bra. Grafiken är superb. Ljudet är inte superbt, men betydligt bättre än i alla tidigare Gran Turismo-spel och onlineportionen, mot mänskligt motstånd, är också riktigt trevlig med mängder av högprofil-esport-tävlingar där prispotterna ofta är rejäla. När det gäller realismen i körningen som sådan har GT Sport ingen chans att hävda sig mot exempelvis Assetto Corsa eller Rfactor 2 eftersom Polyphony fortsätter att använda sig av en empirisk däckmodell snarare än en fysisk, men Gran Turismo Sport är trots detta relativt realistiskt och framförallt riktigt roligt.

En guide till simracing: Spelen

TOPPTIPS!
Automobilista 2 (PC / Reiza Studios / 2020)
När det släpptes, baserat på Slightly Mad Studios utskällda Madness Engine, var det väl kanske inget spel som vi på Gamereactor riktigt fastnade för. Det var via den 14,6 GB stora jätteuppdateringen i våras som Reiza Studios numer fenomenala uppföljare förvandlades från en axelryckning till genrens kanske bästa simulator sett till bilbeteende, däckfysik, grafik, ljud och total inlevelse. Det har pratats på diverse racingforum om att däckfysikmodellen inte är tillräckligt realistisk men här på Gamereactor menar vi på att det snarare handlar om motsatsen. I början när det släpptes fanns uppenbara problem med hur stötdämparna i bilarna simulerades vilket gjorde att "skipping" längs kurvornas innerspår retade gallfeber på de mest inbitna spelarna, men med detta bort-patchat är känslan i den fysiska däckmodellen snarare superb. Grafiken är dessutom fantastisk, ljudet i cirka hälften av bilarna likaså och menysystemet, force feedbacken samt motion-telemetrin lämnar snudd-på ingenting att önska. För den som vill köra mot mänskligt motstånd online, är Automobilista 2 dock idag inget seriöst alternativ då det spelas av alldeles för få och därmed erbjuder på tok för lite aktiva onlinerace.

Här hittar du vår hårdvaruguide!



Loading next content