Svenska
Gamereactor
artiklar

Gamereactors Spåkula: Elden Ring & Suicide Squad: Kill the Justice League

I denna artikelserie kikar Gamereactor närmare på en rad olika kommande spel för att se och klargöra vad vi tycker, och framförallt tror...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Gamereactors Spåkula: Elden Ring & Suicide Squad: Kill the Justice League

Elden Ring (Multiformat / 21:a januari 2022)
Det började som ett mysterium. En kort trailer på E3 2019 som ingen blev riktigt klok på och sedan var det tyst. Jag är som så många andra ett stort fan av From Softwares tidigare titlar och var därför självklart med på det hypetåget som piskades igång av fansen. Det pratades febrilt om den enorma potentialen från ett samarbete mellan studion som gång på gång levererat spelvärldens kanske tightaste gameplay och ingen mindre Game of Thrones-fadern George RR Martin. Vi visste i stort sett ingenting om själva spelet men stämningen vittnade om att detta skulle gå till historien som kronjuvelen på From Softwares framgångssaga och alla höll andan i två hela år i väntan på spelvärldens svar på Kristi återkomst. Sen kom gameplay-trailern och... Jag är inte övertygad. Visst är det allt ett From Software-spel det handlar om, det syns lång väg men jag undrar om inte studions storhet har stigit de själva lite åt huvudet. För Elden Ring känns i nuläget som ett större och maffigare Dark Souls 3 där fokuset har legat på fler plottriga detaljer, häftiga anime-specialattacker och ännu större bossar med ännu fler armar. Släng in en trollerihäst också som kan göra lite allt möjligt, det blir säkert bra. Nej jag hade hoppats på något annat och även fast jag självklart kommer att sitta bänkad och inlåst framför TV:n när Elden Ring släpps löst i början på nästa år så kan jag inte låta bli att oroas av vägen som min favoritutvecklare valt att gå. Är större verkligen alltid bättre?

Gamereactors Spåkula: Elden Ring & Suicide Squad: Kill the Justice League

Suicide Squad: Kill the Justice League (Multiformat / 2022)
Efter att ha lyst med sin frånvaro på spelmarknaden i dryga sex år gör Rocksteady Studios äntligen comeback med sin tolkning av serietidningsvärldens just nu hetaste grupp antihjältar och om studions tidigare bedrifter med Batman i Arkham-trilogin är något att döma efter så är äventyret vi har framför oss väl värt väntan. Den mörka tryckta stämningen från allas vår läderlapps resor i Gotham City är utbytt mot en mer uppsluppen och färgstark tillvaro där Stålmannens Metropolis agerar lekplats för skådespelet och baserat på den i skrivande stund enda trailern till kalaset så ser vi även denna gång ut att få bada i mängder och åter mängder av ren fanservice där referenser och blinkningar till DC:s universum löser av varandra i ultrarapid.

Detta är en annons:

De fyra spelbara karaktärerna ser ut att komplettera varandra bra sett till både förmågor och personligheter och jag hoppas och tror innerligt på att Rocksteady har lagt ner enorma mängder krut på att göra upplevelserna att spela som dessa galningar så olika varandra som det bara går. Jag vill inte känna av så mycket som ett spår från Captain Boomerangs spelstil när jag flänger runt som Harley Quinn eller att King Sharks minigun ens ska påminna om Deadshots arsenal, utan jag hoppas på fyra spelmässigt helt skilda huvudkaraktärer som var och en på egen hand skulle kunna agera frontman i en egen titel men som tillsammans lägger grunden för ett äventyr med potentialen att sopa mattan med exempelvis Marvel's Avengers eller Gotham Knights som konkurrerar om samma publik. Lägg till den stora öppna staden som förhoppningsvis är fylld till bristningsgränsen av kluriga hemligheter och välskrivna sidouppdrag som verkligen tvingar våra skurkar att dra nytta av varandras olikheter till max. Jag tror att vi har en minnesvärd resa framför oss.

Gamereactors Spåkula: Elden Ring & Suicide Squad: Kill the Justice League

Back 4 Blood (Multiformat / 12:e oktober)
Jag fullkomligt dyrkade Left 4 Dead. Älskade det! Så när den andliga uppföljaren från Turtle Rock Studios var ett faktum så var jag en av dem som hoppade allra högst över blotta tanken att återigen få trampa runt på mörka övergivna gator med endast mitt team och fyrahundra hjärndöda, hjärnhungriga odöda som sällskap. Sedan dess har mitt intresse för Back 4 Blood minskat drastiskt för varje gång något nytt har visats upp och inspirationen som studion plockat från andra förstapersonsskjutare rimmar illa med min bild av hur en zombiefest signerad Turtlerock ska se ut. Nu inser jag såklart att Back 4 Blood inte är Left 4 Dead och borde kanske därför inte jämföras med sin andliga föregångare men när det blir allt tydligare att studion inspirerats lite för mycket av andra större multiplayertitlar som Call of Duty eller Dead by Daylight så kan jag inte undgå att släppa ut en suck och önska mig ett Left 4 Dead 3 istället. För mig handlar spel om inlevelse och att kunna försvinna in i en alternativ verklighet och när jag till exempel, mitt i apokalypsen uppmanas att köpa uppgraderingskort ur en liten låda för någon sorts zombiedödar-valuta så tar den bubblan skada och jag tror inte längre på världen jag befinner mig i. För mig slutar ett spel att vara intressant när de känns för mycket som just ett spel och därför är jag på förhand ganska svalt inställd till Back 4 Blood.

Gamereactors Spåkula: Elden Ring & Suicide Squad: Kill the Justice League
Detta är en annons:

Hogwarts Legacy (Multiformat / 2022)
Jag har ända sedan barnsben sett Harry Potter och J.K Rowlings gåtfulla trollkarlsvärld som något av det mysigaste vi har i underhållningsvärlden. De gamla spelen baserade på de tre första böckerna trollband nästan en hel generation av unga trollkarlsspelare och ända sedan dess har det alltid funnits en liten röst längst bak i mitt huvud som velat ha mer. Mer magi och mer Hogwarts. Nästa år är det äntligen dags och jag ser fram emot att skapa min egen trollkarl, sorteras in i mitt elevhem och än en gång få utforska det skotska gamla slottets hemligheter och faror. På förhand så lever dock Hogwarts Legacy mest på drömmen om det perfekta Harry Potter-äventyret och den mystik och inlevelse som jag egentligen suktar efter har hittills varit nästintill frånvarande i spelets marknadsföring. Istället för att gå den hemlighetsfulla och oförutsägbara vägen som Harry Potter-filmerna bjuder på så verkar Avalanche Studios, sin vana trogen röra sig mer mot Fantastic Beasts-hållet och satsa på färgstark action och häftiga monster. Det är trots allt samma utvecklare som främst byggt sitt varumärke på Just Cause-serien som nu har uppgiften att blåsa liv i vår älskade trollkarlsvärld och jag tror tyvärr inte att de har det i sig att leverera den finkänsliga fingertoppskänslan som krävs för att verkligen väcka Rowlings magiska värld till liv.

Tidigare delar ur denna artikelföljetong:
Guardians of the Galaxy & Gotham Knights
Halo Infinite & Gran Turismo 7
Hogwarts Legacy & The Elder Scrolls VI
Pokémon Arceus & Diablo 2: Resurrected
Metroid Dread & Battlefield 2042
Diablo 4, Dying Light 2



Loading next content