Svenska
Gamereactor
artiklar

Förlorat förtroende (del 2)

Vi fortsätter granska älskade spelutvecklare som tappat greppet och kontakten med fansen. Här är de fem värsta syndarna som förbrukat allt förtroende...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Förlorat förtroende (del 2)

5. Sonic Team
Anrika Sonic Team gjorde ohyggligt bra plattformsspel under 16 bits-eran. Men redan när Sega Saturn lanserades 1994 började vi märka av att studion tappat greppet. De lanserade visserligen Burning Rangers och Nights: Into Dreams, men inte ett enda nytt riktigt Sonic-spel. Det skulle istället dröja till Dreamcast 1998 innan vi fick det första och hittills enda riktigt bra tredimensionella Sonic-spelet i och med Sonic Adventure. Sedan dess har Sonic Team försökt få liv i sin maskot igen på otaliga sätt, men varje gång bevisat att de inte har en susning om hur man gör bra Sonic-spel. Och inte heller Nights och annat de försökt sig på. Endast det faktum att de lanserat lite annat vid sidan om som Billy Hatcher and the Giant Egg och Phantasy Star Online hindrar dem från att ligga ännu längre ned på listan, för förtroendet för detta gäng är snubblande nära clown-nivå idag.

Förlorat förtroende (del 2)

4. CD Projekt Red
Få spelutvecklare har åtnjutit samma förtroende som CD Projekt Red. Det finns såklart andra utvecklare folk verkligen älskar, men vanligtvis har de ändå ett par graverande brister som orsakar kontinuerliga kontroverser. Det enda kring CD Projekt Red som varit problematiskt har varit att deras Twitter-konto inte alltid varit i samklang med hur världen förändrats. Även om somliga tyckt det varit stort, har det ändå helt överskuggats av en utvecklare med otrolig transparens och välvilja om sitt community som ratat allt vad piratskydd heter samt sett till att den som äger sitt spel faktiskt får äga sitt spel. För alltid. Till bra priser. Och inget trams med exklusiviteter. Men efter den otroliga Witcher-serien var det dags för Cyberpunk 2077. Och sällan har väl så mycket förtroende försvunnit så snabbt. CD Projekt Red gick från spelvärldens gosegrisar till ett avskräckande exempel över en natt. Nu jobbar de hårt på att både fixa Cyberpunk 2077 samt The Witcher 3 till Playstation 5 och Xbox Series S/X, men det kommer bara räcka en liten bit. Detta gäng har långt kvar innan de kan tas in i värmen igen.

Detta är en annons:
Förlorat förtroende (del 2)

3. Google
Det hade föregåtts av en lång tids rykten som i princip gick ut på att Google skulle släppa en konsol. De skulle de inte, men väl en egen plattform i form av Stadia. Deras tjänst hade en beräkningskapacitet som ungefär motsvarade en Playstation 5, massa käcka funktioner och de hade även värvat några av branschens främsta namn samt höll på att bygga upp egen spelutveckling, där de bland annat köpte upp Journey to the Savage Planet-utvecklarna Typhoon Studios. Men när tjänsten lanserades fungerade visserligen grundtekniken överraskande bra, men tjänsten var så naken den kunde bli. Spelen var dyra och många skrämdes av tanken på att förlora allt om Google sin vana trogen skulle dra ur proppen. Det blev en mycket svag lansering och trots otaliga kampanjer ökade antalet spelare alltför lite. Och bara ett år senare kom beskedet många fruktat; Google lägger ner all egen speltillverkning och Typhoons Studios som köpts upp bara 14 månader tidigare lades också ner. Topparna flydde Stadia och idag är det bara lojala fans som hänger kvar. Jag har svårt att se hur det ska kunna ta fart för Google någonsin igen på spelfronten, för det här förtroendet är verkligen illa skadeskjutet.

Förlorat förtroende (del 2)

2. Konami
När jag var liten och spelade främst NES och Master System, fanns det två japanska jättar värda namnet utanför Nintendo och Sega; Capcom och Konami. Båda dessa fortsatte sedan vara marknadsledande tredjepart och levererade oförglömliga spel under många generationer. Visst hade de lite dalar (främst Capcom faktiskt), men de repade sig och är än idag bland det finaste vi har inom digital underhållning. Eller... sistnämnda gäller bara en av dem. För efter att publikt ha betett sig som svin mot Hideo Kojima (vems fel allt var vet jag inte, men bara en part grisade offentligt) runt lanseringen av Metal Gear Solid V år 2015, har de i princip lämnat spelvärlden. Alla deras magiska serier ligger stendött oanvända och endast små återlanseringar visar livstecken. Det är såklart lika delar kulturskymning som tragiskt, och endast PES finns det något som helst intresse för längre. Konamis förtroende är tyvärr helt borta, och idag är jag nog inte den enda som önskar att de skulle sälja sina varumärken istället till andra som faktiskt vill förvalta dem inför framtiden.

Detta är en annons:
Förlorat förtroende (del 2)

1. Blizzard
Det här är ett annat företag som var hela spelvärldens älsklingar. De gjorde fenomenala titlar, betedde sig schysst mot fansen och visade stor förståelse för vad de ville ha. Tills bara för några år sedan då Blizzard beslutade sig för att skita i allt sådant, ungefär samtidigt som medgrundaren Mike Morhaime lämnade skutan. Först var det World of Warcraft-fansen som började klaga efter att Battle for Azeroth lanserats med oanvändarvänliga system, något som bemöttes med ignorans. När Blizzard sedan skulle charma spelarna, utannonserade de ett nytt Diablo. Men bara till mobil. Folk blev vansinniga. Då fick Blizzard istället för sig att folk kanske skulle bli gladare om de lade ner Heroes of the Storm istället, men det blev de inte. Tvärtom.

2019 började inte heller bättre då Activision Blizzard bestämde sig för att sparka 800 personer, och samtidigt började ryktena gå att det var en dålig arbetsplats med mobbning. Kanske var det allt detta som sedan fick en annan medgrundare, Frank Pearce, att också hoppa av Blizzard samma år. Ett år som främst annars kom att handla om att Blizzard straffade folk omotiverat hårt om de visade sig stödja Hong Kong-demonstranter som slogs för att slippa kommunistdiktaturens ok från Kina. Sedan blev det väl bättre? Icke. Blizzard var fast beslutna om att förtroendet skulle ner i botten, så därför lanserade de Warcraft III: Reforged trots att det saknade mycket av det som utlovats innan. Raseriet var massivt, men än var de ännu inte längst ned, även om de var så sargade att Jeff Kaplan bestämde sig för att hoppa av efter 19 år.

Och nu är vi inne i 2021 som knappast börjat bättre, då det påstås att Blizzard varit en fasansfull arbetsgivare med mobbning och sexuella trakasserier, så till den milda grad att staten Kalifornien nu stämt dem efter anklagelser om grava sexuella trakasserier och ett självmordsförsök utan att ledningen försökt göra något. Activision säger nu att de inblandade ska få ta ansvar för sina handlingar och ledare har fått gå - men att Blizzard någonsin ska få förtroendet återställt till vad de hade för bara fem år sedan ser jag tyvärr som omöjligt.

Den första delen av denna artikelserie hittar du här.



Loading next content