Svenska
Gamereactor
artiklar

Förlorat förtroende (del 1)

Det råder tyvärr ingen brist på älskade spelutvecklare som tappar greppet och kontakten med fansen. Vi listar tio studios som förlorat förtroendet och måste bevisa vad de går för - här är de fem första...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Förlorat förtroende (del 1)

10. Dice
Svenska Dice har en längre och mer imponerande spelhistoria än de flesta andra svenska spelföretag. De ligger även bakom några absolut förstklassiga titlar som dessutom hade marknadsledande teknik. Men för runt tio år sedan började de hacka och hosta. Sedan dess har vi fått två Star Wars Battlefront-titlar jag skulle beskriva som bara lite mer än okej, det mycket mediokra (om ens det) Mirror's Edge Catalyst samt Battlefield 4, Battlefield 1 och Battlefield V. Av dessa skulle jag endast beskriva det mittersta som riktigt bra och det mesta av diskussionerna kring de andra handlade om buggar, svikna löften och huruvida det var för politiskt korrekt eller ej. Idag är det upp till bevis för Dice som har Battlefield 2042 runt knuten. Det ser riktigt bra ut och förhoppningsvis har den svenska giganten vaknat igen, men det återstår att se.

Förlorat förtroende (del 1)

9. 343 Industries
Bungie och Microsoft skiljdes åt, Microsoft startade sin hittills mest resursstarka studio och värvade mängder av Bungie-veteraner som skulle göra förstklassiga Halo-spel. Resten är inte historia. Halo 4 kändes närmast som en annan spelserie än Halo, Halo: The Master Chief Collection är bland det absolut buggigaste släpp jag varit med om och lagom till Halo 5: Guardians fick man för sig att fansen inte ville spela som Master Chief och ersatte honom nästan helt med en Power Rangers-liknande Spartan Locke som motvilligt kördes ner i halsen på alla gamers. När Halo Infinite visades upp förra året var det äntligen dags för 343 att få glänsa. Men faktum är att det inte var mycket som glänste alls, utan spelet såg så ofärdigt ut att det sköts upp ett helt år och flera Bungie-veteraner kallades in för att fixa bristerna. Nu tror jag visserligen att Halo Infinite kommer bli kanon (betan skvallrar om det), men innan jag fått svart på vitt hör studion hemma på denna lista.

Detta är en annons:
Förlorat förtroende (del 1)

8. Bioware
Detta var sannerligen fansens stora älskling och levererade absolut marknadsledande rollspel som ingen kunde mäta sig med. Men 2014 släpptes Dragon Age: Inquisition, vilket på flera sätt känns som det sista "riktiga" Bioware-spelet. Därefter verkar det som att studion av en eller annan anledning (hade EA något finger med i spelet?) tappade kompassen. De började utveckla Shadow Realms som hann få en trailer och information innan det lades ner. Därefter bestämde de sig för att misshandla Mass Effect ordentligt genom att släppa tokmediokra Mass Effect: Andromeda. När frustrerade fans verkligen skrek efter klassiska Bioware-rollspel som höll den standard man kunde förvänta sig av dem, bestämde de sig för att ge oss ett mediokert multiplayerspel av live service-snitt istället. Ridå. Nu håller vi tummarna för att de bestämt sig för att backa bandet och faktiskt lyckas med det, men jag jublar inte innan Dragon Age 4 faktiskt släppts och håller måttet.

Förlorat förtroende (del 1)

7. SNK
Japanska SNK är på flera sätt ett fascinerande företag. De är mycket mindre än Nintendo och Sega, men levererade ändå en brutal arkadmaskin som de även destillerade ner i en konsol och släppte för hemmabruk; Neo-Geo. De fullkomligen dominerade på grafikfronten och gjorde pixelgrafik bättre än ganska precis alla andra. Men när vi spelare började efterfråga polygoner istället för pixlar blev SNK vilsna. De visste inte riktigt vad de skulle göra av sina underbara skatter såsom Art of Fighting, Fatal Fury, Metal Slug, Samurai Shodown och The King of Fighters. Oftast blev det bara en massa återutgivningar av varierad kvalitet och mycket var otroligt mediokert innan de till slut gav med sig och bestämde sig för att satsa på polygoner. Sedan dess har vi fått ett par fightingspel som bara kan beskrivas som något mer än godkända - men inte så mycket mer än så. Den riktiga SNK-känslan är svår att finna och spelen känns lågbudget. Dessutom ägs företaget delvis av en tveksam ägare (Saudiska staten) som siktar på att ta över det helt och förtroendet från fansen (vilka fans?) är som bortblåst.

Detta är en annons:
Förlorat förtroende (del 1)

6. Bethesda
Spelutvecklaren Bethesda (blanda inte in deras utgivning i detta fall) har haft en milt sagt besvärlig tid. De blev kända för några av tidernas absolut bästa rollspel varav flera belönats med vårt högsta betyg. Men efter The Elder Scrolls IV: Skyrim år 2011 var det som att det tog stopp. Inte för att spelen sålde dåligt dock, tvärtom. Men medan fansen önskade mer Fallout och Elder Scrolls, fick Bethesda för sig att det var onlinerollspel och mobilspel som gällde nu. Det ledde i sin tur till att utöver Fallout 4, har egentligen inte ett enda "vanligt" Bethesda-spel lanserats på tio år. Deras senast släppta egna titel var Fallout 76 som hade världshistoriens möjligen sämsta lansering där ingenting stämde. Inte ens en sådan sak som att folk fick rätt saker i samlarutgåvorna. Bethesda passade även på att bryta andra löften kring spelet och lämnade en lång svans av besvikna fans efter sig. Sedan dess har de lyckligtvis fixat Fallout 76 och jobbar som bäst på Starfield som blir en ny och till synes traditionell Bethesda-titel, och efter det är det dags för The Elder Scrolls VI. Utvecklaren verkar alltså vara på väg tillbaka, men jag vill se kvittot på att de verkligen fattat grejen med ett nytt, mästerligt spel först innan jag tar bort dem från listan.



Loading next content