Svenska
Gamereactor
artiklar

Vi kollar in tre lovande ID@Xbox-titlar

Gamereactor fick möjlighet att kolla in de tre heta indie-spelen Edge of Eternity, The Ascent och 12 Minutes samt snacka med utvecklarna...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Sedan 2013 har ID@Xbox-programmet gjort det möjligt för tusentals utvecklare att få verktyg samt möjlighet att göra sina vildaste och mest kreativa idéer till verklighet. Vi har det att tacka för många populära indies såsom Cuphead, Outlast och The Escapists, och det bidrar fortfarande till att sprida indie-magi än idag. Nyligen blev vi inbjudna av Microsoft för att titta närmare på tre kommande, mycket lovande titlar som har dragit nytta av programmet; Edge of Eternity, The Ascent och 12 Minutes.

HQ

Edge of Eternity
Edge of Eternity har redan släppts via Steam Early Access och är ett pumpande kärleksbrev till japanska rollspel, komplett med ett rutnätsbaserat stridssystem. Här axlar du rollen som syskonen Daryon och Selene, en bror/syster-duo, som är på uppdrag för att rädda sin sjuka mor och resten av mänskligheten från en dödlig sjukdom som kallas Corrosion.

Intressant nog är detta dock utvecklat av en liten fransk studio. Guillaume Veer, spelets producent och narrative designer berättar för oss att han tror att spelet sticker ut i genren genom studions ursprung. Han sade: "Även om vi vill efterlikna det japanska sättet att berätta, så är vi fortfarande fransmän med våra egna sinnen och känslighet, så naturligtvis kommer äventyret återspegla det."

Detta är en annons:
Vi kollar in tre lovande ID@Xbox-titlarVi kollar in tre lovande ID@Xbox-titlar
Edge of Eternity är ett franskt rollspel på japanska premisser, vars design vi verkligen gillar.

Som nämnts tidigare har spelet varit i Early Access, sedan december 2018 faktiskt, och det har fått en hel del omvandling sedan den första lanseringen. Edge of Eternity har stadigt byggts på med kapitel, och utvecklarna har lyssnat på spelarnas feedback för att göra grundläggande justeringar. Veer berättade för oss: "När det gäller spel, när det gäller strid, när det gäller kamera, när det gäller loot, när det gäller tillverkning - har vi kunnat ändra flera saker tack vare den feedback vi fått från spelare. I grund och botten har vi byggt spelet med dem."

Veer tillfrågades även senare om spelets influenser och han noterade att teamet inspirerades av ett brett spektrum av olika japanska rollspel och inte bara en viss serie. Han noterade: "Svaret kommer ändras beroende på vilken medlem i teamet du frågar. Vissa kommer att svara Final Fantasy, andra Lost Odyssey, och ytterligare andra kommer att säga Xenosaga". Han kommenterade även att Shadow Hearts varit en källa till inspiration och förklarade att det finns ett stridssystem lånat inslag direkt från Shadow Hearts 2.

Edge of Eternity släpps till PC den 8 juni och kommer till Xbox One och Xbox Series S/X någon gång senare under detta år. Det är också värt att notera att det kommer att vara tillgängligt dag ett för alla Xbox Game Pass-prenumeranter.

Detta är en annons:
HQ

The Ascent

Svenska Neon Giant hakar på det just nu så populära cyberpunk-temat med sitt kommande The Ascent, en så kallad twin-stick shooter som spelmässigt kretsar kring co-op och utspelas i en sömlös och öppen värld. Dess story startar efter den mystiska kollapsen av The Ascent Group, ett megaföretag som äger dig och allt omkring dig. Vardagen som du vant dig vid, är därmed borta för alltid, och du tvingas ta till vapen mot ett nyfunnet hot mot ditt distrikt.

Under presentationen lärde vi oss bland annat att spelet skiljer sig från andra twin-stick shooters genom att ha taktiska element. Creative director Arcade Berg nämnde nämligen att vi som spelare kan justera hur högt vi vill skjuta (antingen högt eller lågt) och detta påverkar sedan fienden på olika vis. Att skjuta högt kan till exempel bra för att ta sig an större klungor av motståndare. Vi fick dessutom veta att The Ascent har ett cover-baserat system, och när du utforskar den öppna världen hittar du säkra platser såsom butiksdiskar och ventiler, vilka du kan huka dig bakom för att bli svårare att träffa när du skjuter.

Vi kollar in tre lovande ID@Xbox-titlarVi kollar in tre lovande ID@Xbox-titlar
Svenska The Ascent utvecklas av Skövde-baserade studion Neon Giant.

The Ascent har också tämligen djupa anpassningsalternativ för spelare att mixtra med. Din karaktär kan utrustas med flera Augmentations och Modules som ger dig olika aktiva och passiva förmågor. En sådan låter dig skicka ut multipla exploderande spindelrobotar och en annan gör att du kan avfyra en förödande laserstråle. The Ascent låter dig också forma utseendet på din karaktär genom att besöka en Grafter, som finns vid varje hubstation i spelet. Här kan du ändra detaljer som din frisyr, hudfärg och tatueringar, och det verkar inte kosta något.

Utvecklarna gav också lite inblick i inspirationen till spelets cyberpunk-värld. Creative director, Tor Frick, sade: "Jag tror att vi hämtar inspiration från många olika verk som filmer, böcker och serier." Han fortsatte: "Vi ville ta några av standardinslag från cyberpunk men ge dem en egen twist. Vi har exempelvis utomjordingar och mycket mer scifi-känsla i cyberpunken i vårt spel, än vad som traditionellt förväntas av genren".

The Ascent släpps på ett ännu obekräftat datum under 2021 till PC, Xbox One och Xbox Series S/X. Precis som Edge of Eternity kommer det även till Xbox Game Pass redan dag ett.

HQ

12 Minutes

Titeln som lockade mig mest av dessa tre, var 12 Minutes. Tänk en mycket mörkare version av Groundhog Day, där du befinner dig fångad i en tolv minuter lång tidsloop som slutar med att du dödas av en inkräktare. Med hjälp av den nya kunskapen som du lär dig vid varje försök måste du ändra ditt beteende inom den begränsade tidsramen och på så sätt försöka nå en annan utgång.

Under presentationen avslöjade utvecklaren Luis Antonio några intressanta detaljer bakom inspirationen till några av spelets framträdande designval. Antonio berättade bland annat att spelets top-down-stil kommer från det faktum att han har brist på utvecklingserfarenhet. Han började ursprungligen som konstnär och har arbetat för bjässar som Rockstar och Ubisoft tidigare, men när han utvecklade sitt eget spel hoppade han först över en tredje axel och bestämde sig senare för att det helt enkelt inte behövdes.

Vi kollar in tre lovande ID@Xbox-titlarVi kollar in tre lovande ID@Xbox-titlar
Det gäller att komma på hur du ska ta dig ur tidsloopen och lösa mysteriet i 12 Minutes.

Spelet visar därmed heller inte karaktärernas ansikten eller uttryck och även detta har en liknande bakgrund som härrör från perspektivet. Antonio sade: "Det var något som jag spikade tidigt. Jag ville inte ägna tid åt att räkna ut hur ansiktsanimation fungerade och försöka förmedla känslor genom ansiktena". Projektet sticker därmed ut mycket genom dessa kreativa begränsningar, vilket intressant nog är något du aldrig skulle se från en större studio med ett komplett team av utvecklare.

En annan anmärkningsvärd aspekt av spelet är att det har stora Hollywood-talanger som röstskådespelare. James McAvoy, känd för sin roll i X-men-filmerna, spelar huvudpersonen och Star Wars-hjältinnan Daisy Ridley spelar frun. Antonio poängterade att den stjärnspäckade ensemblen inte skulle ha varit möjlig utan inblandning av Xbox-teamet och han specificerade att den ursprungliga planen var pratbubblor istället för röstskådespeleri.

På frågan om när spelet kommer sade Antonio: "Vi är i slutfasen och gör lokalisering, QA och buggfixande. Nu gäller det bara att spelet ska bli riktigt stabilt, och när vi når dit kommer vi meddela ett lanseringsdatum". Inget exakt datum avslöjades alltså, men han noterade att det borde komma hyggligt snart under året till både Xbox One och Xbox Series S/X.



Loading next content