Svenska
Gamereactor
artiklar

Otroliga detaljer i Uncharted 4: A Thief's End

Så har turen kommit till Naughty Dogs äventyr Uncharted 4, Marie kollar in de otroliga detaljerna som får det att stå ut...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det tog Naughty Dog nästan fem år att utveckla spelet som skulle bli det sista med Nathan Drake och hans äventyr och den 10 maj 2016 släpptes det äntligen vilket jag var äckligt exalterad över. Spelet blev så klart en framgång och redan efter bara en vecka hade det sålt över 2.7 miljoner exemplar och tre veckor senare tjänat in hela grymma 56 miljoner dollar!
Man kunde se med en gång att det var ett påkostat spel, har inte lyckats sniffa upp någon exakt siffra för notan för hela kalaset men vad det än kostat kan jag konstatera att det varit värt varje krona när jag tittar ut över dem smärtsamt vackra vyerna över både Madagaskar och Libertalia och dem andra platser du besöker i spelet. Ofta är det svårt att se när det är dags att fatta handkontrollen eftersom mellansekvenserna och spelgrafiken nästan är identiska, knivskarpa och löjligt snygga. Tänkte lista lite häftiga detaljer från spelet här nedan som du kanske missade när du körde igenom det, och gjorde du det kanske det är hög tid att damma av spelet och ta ut spelhunken Drake på lite välbehövlig sträckning av både ben och avtryckarfinger. Naughty Dog är experter på att smyga in små gömda ting och flörta med gamla spel och är du inte uppmärksam kommer dem gå dig förbi.

Minspel och rörelser
I spelet har dem jobbat med över 500 olika benstrukturer i karaktärernas ansikten vilket är en av orsakerna att dem ser så otroligt levande ut. Du kan till och med se när Nate blir torr om läpparna och hans ena läpp fastnar i den andra när han pratar och du kan även se blodådrorna i hans armar när han spänner dem om du kollar noga, jag vet jag har kollat in bicepsen mycket noga. En detalj som också sticker ut är Nathans springstil. Springer du runt i spelet när du är på upptäcktsfärd springer han felfritt, men kommer du i en actionladdad scen när du har kulor som viner runt öronen på dig kommer hans rörelsemönster ändras drastiskt, han duckar och springer ryckigt och kan även snubbla vilket är närmare verkligheten hur du själv skulle bete dig om någon försökte göra om dig till en Schweizerost.

Gömt anagram
När du anländer till ett vackert Madagaskar med bröderna Drake och Sully får du uppleva landet i en 4-hjulsdriven Jeep och om jag får säga det själv hade jag ett helvete att kuska runt offroad i dom röda geggiga backarna. Kan ju bero på att jag inget körkort har och eftersom bilen antagligen beter sig som en riktig bil ska göra när den kör i lervälling gled jag ständigt åt helvete medans jag gapande som en idiot mot teven och försökte igen med samma resultat. Som den ständiga dammsugande prylsamlare jag är ska jag alltid upp på berg som inte är bestigningsbara på jakt efter glitter och det var samma sak här. Då var det kul att se att bilen i all denna lervälling bara blev smutsigare och smutsigare tills jag körde ner i en flod och kom upp med ett rentvättat glänsande fordon igen. Bilen känns även annorlunda beroende på vilket underlag du kör på, vilket spär på körkänslan. Och det var här jag upptäckte att om du kollar riktigt noga på nummerplåten kan du se att det står VN373 vilket i sig inte är någon wow-upplevelse. Men vänder du däremot på skylten blir det ju Elena vilket råkar vara namnet på gamle Nathans kärring och sidekick,så en kul detalj och framförallt lättmissad för någon utan Zingobottnade brillor.

Annan ton i skällan
Om ni som jag slaviskt följt spelserien Uncharted kanske ni la märke till att Nate's signaturmelodi som är i startmenyn inte var samma trudelutt som den brukar vara i dem tidigare spelen. Orsaken är att tidigare kompositören Greg Edmonson som gjort musiken inte var med längre utan blivit ersatt av Henry Jackman som helt enkelt skapade en annan version för att få den lite mer pirat:ig och att den bättre skulle passa in i spelet.

Detta är en annons:
Otroliga detaljer i Uncharted 4: A Thief's End
Ett fantastiskt spel proppat med otroliga detaljer.

Flörtar med sina gamla spel
I kapitlet "The Brothers Drake" där du och din bror får en "flash from the past" och ska göra inbrott i ett gammalt stort hus kan du på ett bord hitta en staty på en inföding som riktar sin pilbåge och pil uppåt, samma staty kan du hitta i The Last of Us: Left Behind. Senare i epilogen av spelet kan du på en av väggarna se en poster av Ellie från det Last Of Us. I Uncharted 4: A Thief's End finns hela 193 samlarobjekt. Tre av dem är en ren flört till deras gamla spel. Först och främst " The strange pendant" är en Firefly-belock från The Last of Us , "The strange relic" är ett Precursor Egg från Jak And Daxter: The Precursor Legacy och "The Strange fruit" är från Crash Bandicoot. Samma sak gjorde ju även Naughty Dog i The Last Of Us 2 där du kan hitta en Precursor Orb från just Jak And Daxter men även Nathans ring med inskriptionen "Sic Parvis Magna" från Uncharted. Sådana här grejer är alltid kul att springa på i spel, det väcker minnen och vi trogna spelnördar känner oss lite speciella när vi upptäcker och känner igen dem vilket nog är själva poängen, det blir en fin belöning för oss blodhundar.

Att kunna skratta åt sina misstag är guld, att göra dem till throphies är platinum!
På E3 när Naughty Dog först skulle visa demon på Uncharted 4: A Thiefs End fick dem tekniska problem vilket varade i 30 sekunder när bilden frös mitt i en scen. Så i spelet finns därför en trophy som heter "Stage Fright" och den fås emot att Nate står helt stilla i 30 sekunder på samma plats i spelet där demon frös 2013 på E3. Härligt med spelutvecklare som inte tar sig själva på för stort allvar utan kan göra så här med glimten i ögat. Själv fick jag trophyn på ren röta då jag lämnade spelet för ett efterlängtat toabesök och inte pausade då det var på ett lugnt område som helt saknade fiender. När jag sedan kom tillbaka två kilo lättare hade jag fått en trophy, så snacka om tur!

Sonyflörten i en klassisk Indiana Jones-scen
I spelet blir du utmanad av Elena att slå hennes rekord på Naughty Dogs gamla härliga spel Crash Bandicoot på deras Playstation, så där och då får du fatta den gamla hederliga handkontrollen och spela som Crash när han på klassiskt vis blir jagad av ett massivt rullande stenblock medans han springer mot kameran och får hoppa över trälådor för att undvika ond bråd död. Senare i spelet blir Nathan jagad av en identisk stenbumling och springer även han emot kameran i en nästan identisk scen som en liten hyllning till det gamla spelet vilket jag tyckte var en gullig detalj.

Detta är en annons:

Visa din kärlek i pussel
I pusslet med tavlorna på alla Piratgrundare av Libertalia finns en tavla som saknar komplett namn och som halva motivet är bortriven på. Sigillet till denna tavla råkar vara en apa. Och nej, det är inte kapten Donkey Kong jag pratar om! Men om du tittar extra noga kan du då se vem denna käre pirat ska föreställa? Inte? Bokstäverna som syns på tavlan är Guy Wood? Fortfarande ingen pollett som trillat? Utvecklarna är gamla fan av det härliga spelet Monkey Island så piraten är ju självklart Guybrush Threepwood, Mighty Pirate!. Snygg men diskret hyllning till ett gammalt humoristiskt mästerverk!

När spelarna tror en sak men utvecklarna vill förmedla nått annat
Blir din skärm grå och blodfläckig när Nathan är skadad? Och har du också inbillat dig att det är för att han är döende? Och ja visst är han illa ute men det var inte det utvecklarna ville förmedla med detta. Enligt dem ska det symbolisera att hans tur håller på att ta slut , så efter detta är det ett skott som räcker för att stackars Nate ska kila vidare till Nangijala och dem sälla jaktmarkerna.

Hjälpsamma vänner
I spelet gäller det att använda öronen och vara uppmärksammad på dina följeslagare. Dem kan ge tips, men är även duktiga på att varna när fiender närmar sig , och skulle du bli överfallen hjälper dem gärna till och ger dej ett handtag. Sen kan ju jag klia mig förvirrat i huvudet när man smyger runt som en ninja i skydd av gräset och Sam springer runt som en alkoholiserad mupp framför fötterna på fienderna och inte blir upptäckt. Hur dem missar hans klumpiga försök att smyga går över mitt förstånd för han är mer än ofta lika försiktig och diskret som en elefant i en porslinsfabrik. Tur då att dem ser allt jag gör fel som hökar så man slipper fundera på om det blivit en bugg.



Loading next content