Svenska
Gamereactor
artiklar
Halo Infinite

Vad hände med Halo Infinite?

Efter fem års utveckling och en suverän hype-kampanj var det dags att visa upp Halo Infinite förra månaden. Men man kan väl lugnt säga att saker och ting inte gick som planerat...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

343 Industries fick en ganska skakig start. Sedan det stod klart att Bungie lämnade både Microsoft och Halo för att tillsammans med Activision gå vidare med vad som senare visade sig vara Destiny, grundades just 343 Industries för att förvalta Halo-arvet. Stora delar av Bungie följde med till den nya utvecklaren som fick fri lejd till Microsofts portmonnä, samtidigt som topptalang värvades.

Mycket talade för att 343 Industries kunde bli en vitamininjektion för Halo-serien, som kommit att spela något av en andrafiol sedan Call of Duty tagit över som förstapersonsskjutarnas konung. Men när de skulle föra berättelsen vidare med Halo 4, visade det sig att utvecklarna hade förvånansvärt dålig koll på vad som gjort Halo stort till att börja med. De nya fienderna var urtråkiga, vapnen likaså, storyn menlös, slutstriden byggde på Quick Time Events, grafiken märkligt urtvättad och än värre var att spelkontrollen inte alls kändes som Halo längre.

Halo Infinite
Halo Infinite lovade oerhört väl - ända tills dess att vi faktiskt fick se spelet.
Detta är en annons:

343 Industries släppte även Halo: The Master Chief Collection år 2014, vilket då var ett av tidernas trasigaste spel. Det bidrog inte heller till att öka förtroendet för 343 Industries. Men till Halo 5: Guardians hade kritiken från Halo 4 hörsammats, hette det.

Utvecklarna hade lagt till flera trevligheter som att nyttja prestandan till att öka bilduppdateringen till 60 bilder per sekund och återigen dammat av Covenanterna. Men storyn var om möjligt ännu sämre, grafiken fortfarande något urtvättad, de nya vapnen tråkiga och av oklar anledning fick Master Chief spela andrafiolen i äventyret på bekostnad av träige spartanen Locke. Multiplayern var visserligen kanske seriens bästa någonsin, men i fallet Halo är singleplayerdelen otroligt viktig och det nådde aldrig Bungie-delarnas höjder.

Halo Infinite påbörjades redan 2015 och har alltså varit under utveckling i runt fem år. Under den tiden har de även släppt Halo Wars 2 tillsammans med Creative Assembly som fick genomgående fina betyg samt fixat till Halo: The Master Chief Collection och släppt lös den älskade spartanen Master Chief till PC. Det började snackas mer positivt om 343 Industries och från och med att Halo Infinite utannonserades för drygt två år sedan, har de faktiskt gjort ganska precis allt rätt.

Halo Infinite
Med Halo 4 visade 343 Industries att de inte riktigt förstått vad som gör Halo till just Halo.
Detta är en annons:

Redan i den första teaser-trailern från E3 2018 stod det klart att Halo återigen såg ut som Halo. Ledande personer förkunnade saker som att Master Chief återigen var självklar huvudperson och att man skulle kunna spela co-op på delad skärm. Dessutom var ringvärlden tillbaka igen och det kallades öppet för en slags andlig reboot. Till detta kom en helt ny grafikmotor kallad Slipspace Engine och spelet skulle köras på den mest kraftfulla konsolen på marknaden - men det skulle även fungera till Xbox One. Xbox-chefen Phil Spencer förklarade att detta inte skulle innebära några problem, och att upplägget är konsumentvänligt, råder det ju ingen tvekan om.

När hype-maskineriet drogs igång på allvar strax innan sommaren, var det återigen dags att imponeras av 343 Industries. Genom små smarta teasers i form av både ljud och bild, stod det klart att vi skulle få slåss mot gruppen Banished, ett slags argare Covenanter om du så vill, ledda av ursinniga Brutes. Hypen var verkligen på topp inför Microsofts Xbox Series X-event i juli, och det fanns tecken på att Master Chief ensamt skulle bära en Xbox-konsols framgångar, precis som han hade gjort med den första Xboxen.

Halo Infinite
I Halo 5: Guardians var utvecklarna övertygade om att vi ville spela som den Power Ranger-liknande Spartan Locke istället för Master Chief.

Tydligen var både 343 Industries och Microsoft fyllda av självförtroende inför sitt spel som skulle släppas bara fem månader senare, och följaktligen fick det äran att inleda Xbox Series X-eventet. Personligen skulle jag absolut säga att det som visades såg väldigt roligt ut. Det verkar vara betydligt mer old school, mer... Halo om du så vill, och att det handlade om en återgång till grunderna stod klart, även om det fanns vissa spelmässiga nyheter såsom en änterhake.

Men när en ny konsol ska lanseras med hjälp av ett spel, så räcker det inte att det ser kul ut. Det måste förmedla känslan av en ny generation. Vi ska ju vilja köpa den nya konsolen, och ingenting i det som visades från Halo Infinite skvallrade om ett spel som ser bättre ut än Halo 5: Guardians spelat på en Xbox One X. Kanske till och med tvärt om. Jag skulle vilja påstå att Guardians är snyggare.

HQ

Här kan man inflika att 343 Industries faktiskt inte är färdiga med spelet och att corona-eländet givetvis påverkat negativt. Och så är det ju. Men det förändrar inte att detta är vad jag och alla andra har att bedöma spelet utifrån. Och även i ofärdigt skick borde ett spel som ska komma sent 2020 till tidernas mest kraftfulla konsol se bättre ut än föregångaren från 2015.

Särskilt mötet med den Brute som döpts till Craig har fått klä skott för Halo Infinite-misslyckandet. Det är en screengrab från en komprimerad filmsekvens ur ett ofärdigt spel, men återigen - det är vad vi har och det håller verkligen inte. Jag skulle gå så långt som att säga att Microsoft aldrig borde ha visat upp spelet och att juli-eventet för Xbox Series X hade varit bättre utan Infinite-besvikelsen.

Vad som hände sedan, vet ni säkert redan. Microsofts idag ganska jordnära team medgav att saker och ting inte såg ut som de borde göra, de omfamnade Craig-memes och hanterade faktiskt situationen så bra de någonsin gick. Och viktigast av allt, de fattade att spelet inte kunde släppas i detta skick. Det blev därför försenat till 2021, obestämt datum. Det är något jag tolkar som en ganska kraftig försening, och min magkänsla är att det inte kommer första halvan av 2021.

Halo Infinite
Craig the Brute lyckades bli en av juli månadds hetaste memes, och kommenterades bland annat av självaste Xbox-chefen Phil Spencer.

Otaliga rykten har florerat om varför spelet blev försenat på detta sätt. Någon vill göra gällande att TV-serien baserad på Halo skulle bli försenad och att detta skulle sammanfalla med lanseringen av spelet, andra säger att det är strul hos 343 Industries medan ytterligare andra pekar på att spelet helt enkelt inte tycktes leva upp tillförväntningarna. Och jag lutar åt båda sistnämnda. Att spelet alls fick visas upp i detta skick, är något jag befarar tyder på att 343 Industries helt enkelt inte är så bra utvecklare som de borde vara.

Är detta vad de åstadkommit på fem år (återigen, jag vet att corona påverkat negativt, men det gäller för alla utvecklare som har spel som ser betydligt mer imponerande ut), så tror jag att de helt enkelt måste se över sin egen tekniska kompetens. De är förmodligen inte bättre. Och jag tvivlar på att några månaders extra tid med spelet (räknat från den tänkta novemberlanseringen) hade gett några sjumilakliv. När erkända insiders nu säger att spelet därför lär komma tidigast sent 2021 eller rent av 2022 - så tycker jag det låter väldigt rimligt.

Halo Infinite
Det Halo Infinite vi fick se tyckets spelmässigt påminna om Bungies spel, men spelbarheten överskuggades helt av den platta, primitiva och ofärdiga grafiken.

Halo är fortfarande en enormt stor spelserie, men långt ifrån formen det hade under Bungie-eran. Även om det är svårt att jämföra försäljning med dessa tider av Xbox Game Pass, så nådde Halo 3 runt 15 miljoner sålda exemplar och Halo: Reach runt tio miljoner. Vill Microsoft hitta tillbaka till detta, kommer de behöva ett jäkligt bra spel på alla fronter. Då duger det inte med ett småfult Halo oavsett hur underhållande det eventuellt är.

Utåt sett håller Microsoft god min, men internt tror jag det varit väldigt bistra miner. Den svaga insatsen från 343 Industries kommer kosta Xbox Series X och Xbox Game Pass en väldans massa försäljning. Om Microsoft inte har något annat okänt äss i rockärmen, kan det till och med vara skillnaden mellan en usel start för konsolen och en betydligt vassare för konkurrenten Playstation 5. Att skjuta upp spelet var därför sannolikt inget man gjorde lättvindigt. Men det visar ändå att Halo fortfarande är heligt för Microsofts del och att de gärna vill göra serien stor igen.

Så vad händer nu? Till att börja med tror jag vi kan få två Halo-releaser. Eftersom det redan bekräftats att Halo multiplayer är 'free to play', så tror jag att denna del av spelet kan komma att släppas tidigare, om inte annat så som en beta. Kravet på grafik är inte alls samma för multiplayer-spel. Det är okej om det är lite småfult (det är inte som att Apex Legends, Fortnite, PlayerUnknown's Battlegrounds eller Call of Duty: Warzone lever på den oöverträffade grafiken heller), huvudsaken är att det är roligt att spela.

Halo Infinite
När vi får återse Halo Infinite-kampanjen nästa gång, hoppas vi att 343 Industries kan leva upp till sina egna konceptbilder. För dessa visar ändå att de förstått hur Halo ska se ut, men det räcker inte med mål - de måste också nå dit.

För den som kommer ihåg det, var det egentligen såhär som Halo 3 blev till. Det var i samband med Crackdown som en multiplayer-beta medföljde runt ett halvår innan premiären av spelet. Och detta spelades sedan flitigt och gav Bungie massor av information. Här skulle 343 Industries behöva göra på liknande sätt. Dels ge nyblivna Xbox Series X-ägare något exklusivt att avnjuta, dels få chansen att få livsviktig återmatning på spelbarheten.

Då kan singleplayer-teamet sedan få ta tiden de behöver, kanske slopa Xbox One helt och hållet. För lanseras spelet först 2022, så kommer Xbox One vara fullständigt inaktuell oavsett. Jag tror inte ens det blir särskilt mycket svekdebatt av det. Folk brukar ha större förståelse för försenade spel idag än företagen tycks tro. Ingen vill ha ofärdiga produkter, och det Halo Infinite 343 Industries hade att visa förra månaden kändes just som ett sådant.

Man får bara en chans till ett första intryck, heter det ju. Och medan det säkert är sant i andra sammanhang, är vi i spelvärlden väl bekanta med spel som försvunnit från radarn och kommit tillbaka i mästerlig form (det finns givetvis även exempel på det motsatta). Räkna helt enkelt med radiotystnad från 343 Industries när det kommer till bilder och video från Halo Infinite singleplayer, och att det blir ett delvis annat spel när vi får återse det nästa gång. För om det stressas ut och misslyckas tillfredsställa fansen, tror jag som stort Halo-fan med sorg i hjärtat att det kan vara hög tid att pensionera serien en gång för alla efter tre åtminstone delvis misslyckade spel i rad.

HQ

Relaterade texter

7
Halo Infinite - Season 2: Lone WolvesScore

Halo Infinite - Season 2: Lone Wolves

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har spelat den andra säsongen av Halo Infinite, men är tyvärr inte helt imponerade av det som erbjuds, där kvantiteten är största problemet...

Halo Infinite - KampanjenScore

Halo Infinite - Kampanjen

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Sex år, flera miljarder kronor och en rejäl försening senare är nu Halo Infinite äntligen här. Är det den mjuka reboot som utlovats, och framför allt - är det bra...



Loading next content