Svenska
Gamereactor
artiklar
Marvel's Avengers

5 Snabba: Marvel's Avengers

Vi har kikat närmare på Tomb Raider-teamets kommande licensspel samt pratat med studion...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Att döma av kommentarer från spelare över hela världen var jag sannerligen inte den ende som ogillade det som Square Enix och Crystal Dynamics visade upp från kommande licenstiteln Marvel's Avengers under fjolårets E3-mässa. Det såg helt enkelt inte särskilt bra ut. Lyckligtvis verkar det ha hänt massor med spelet sedan dess då varje enskild trailer som släppts sedan juni 2019 skvallrat om ett mer och mer välgjort actionspel. Tidigare i veckan fick jag chansen att kika närmare på Avengers samt prata lite med Crystal Dynamics-bossen Scot Amos, Vince Napoli (lead combat designer) samt Philippe Therien (lead designer) och här kommer fem orsaker till varför jag nu är klart mer positivt inställd till detta spel.

Dynamiska strider
Jag ogillar turbaserad "combat" starkt. Det är inte min grej och när det började pratas om "cool downs" i Avengers blev jag genuint orolig. Men oron var onödig för det lilla team som ansvarar för striderna i spelet styrs av han som designade stridsmekaniken i bland annat God of War: Ascension och här finns det gott om dynamik och djup, det är tydligt nu. När Thor svingar sin hammare reagerar olika fiendesoldater olika på olika attacker vilket känns fräscht och detaljerat, något som ledde mig in på min första fråga till Vince Napoli, om just striderna. Jag ville veta hur han ser på stridsmekaniken och stridernas upplägg här i förhållande till hur det fungerade i God of War, som han som sagt arbetat på tidigare.

- Building really good combat games is always about servicing the characters first. You want to make sure that what you're doing is true to the characters. That mechanics and everything feels like those characters. And when you're dealing with something like the Avengers, some of the most iconic characters around, there's so much to work with(...)We look at each character and we ask ourselves: what makes this character tick? What are the mechanics that we absolutely have to have? What does everyone really want to see? And then we really just tackle those first, even if that means writing new systems or creating new combat mechanics from scratch. What we really did was wrap the combat system around the characters rather than the other way around, so what you end up with is that when you play as the different characters it almost feels like they're playing their own game. You have stealth mechanics, ranged, really quick agile grappling stuff with Widow, and no one else has that. When you get to Hulk you get to weaponise the environment. You're able to run around wielding enemies as weapons, multiple enemies as weapons - giant boulders and rocks. Sprinting and leaping with those in your hands. Then, when you get to Iron Man, you're flying shooting as if you're playing a jet shooter.

Marvel's Avengers
Detta är en annons:

Det syns tydligt att de olika hjältarna som utgör Marvels välkända dundergrupp är väldigt olika sett till hur de rör sig och hur de attackerar fienderna vilket kommer att erbjuda massor av variation. Toppa det med ett väl utbyggt skicklighetsträd där man som spelare kommer att kunna uppgradera de delarna av sin hjälte som man använder mest - och du har som sagt ett combat-system som lovar väldigt gott.

Spännande loot-system
Att skapa ett spännande loot-system som bjuder på något nytt och verkligen belönar spelaren, idag, är inte enkelt. Alla har vi sprungit på saker i exempelvis Destiny 2 som vi redan plockat upp 200 gånger tidigare och känt den där riktigt trista känslan som kommer som ett brev på posten en sådan gång. I Avengers har Crystal Dynamics verkligen satsat på att skapa djup och variation och av det som visades ser detta väldigt lovande ut. En del av detta system som verkligen fått mig att gå igång är "Artefacts" som är en särskild typ av specialföremål som jag som spelare kan nyttja för att låsa upp unika förmågor och varje artefakt baseras på Marvel-lore som serietidningsfansen såklart kommer att känna igen direkt.

Kvalitet
Amos bekräftade under vår demonstration att det kommer att vara fullt möjligt att förändra sin utrustning under själva uppdraget och inte bara inför. I co op-läget kommer onlineservrar hela tiden att vara närvarande för att spara minsta lilla framsteg du som spelare gör (eller din kompanjon), på så sätt avser Crystal Dynamics att hela tiden belöna och motivera spelaren genom samarbetsportionen som går under namnet "Warzone Missions". Dessa uppdrag är som sagt designade för fyra spelare (samtidigt) men det går naturligtvis fint att spela dem själv med tre datorkontrollerade medhjälpare, eller med en kompis och två AI-hjältar.

En story som utvecklas
Crystal Dynamics har verkligen tagit i från tårna gällande deras story-team. Här hittar vi utvecklare som bland annat jobbat hos Blur (som gjort de makalösa mellansekvenserna i de senare Halo-titlarna, bland annat), "lead cinematic animator" från Naughty Dogs The Last of Us samt personer från utvecklingen av Uncharted-följetongen. Grundstoryn i Avengers har författats av självaste Shaun Escayg och teamet var väldigt tydliga med att storyn inte kommer att ta slut bara för att originalspelet tar slut, här finns det ambitiösa planer på expansioner och extrauppdrag, nya uppdrag, sidouppdrag, karaktärer och "lore" som kommer att berätta mer om världen som Marvel under många, långa år byggt upp. Det är med detta i åtanke naturligtvis rätt självklart att Crystal Dynamics lyckats attrahera spelvärldens främsta röstskådespelare och vi ser fram emot att stöta på huvudskurken Modok i spelet.

Detta är en annons:

Proppat med hemlisar
Utvecklarna utlovar mängder av hemligheter, referenser och påskägg, något som åtminstone får mig att bli lite extra sugen på Avengers. Redan i den första teasertrailern från augusti 2017 finns det tydligen ett väl dolt påskägg inkluderat, som ingen hittat. Detta kommenterade Scot Amos såhär under vår intervjustund:

- It's heartbreaking that nobody has found it. But when we actually get to a point when we can tell people about what that was they'll be like "Oh my God!" from that moment. This stuff was set ages ago and we've actually been building up towards this, so it's fun for us to look back and say that there's a couple of things even in that very first asset that laid the groundwork and bread crumbing for that moment. All the things we're revealing could have been uncovered back in that time.

Vince Napoli avslöjade även under vår intervju att Hulkbuster-dräkten kommer att finnas med i spelet.

- You saw Hulkbuster. That's been near and dear to my heartfor a while now. That's probably the accomplishment I'm most proud of. The battle-spots...to pull off that crazy character...I can't go into a lot of details about it other than saying that it's very, very flexible. You can use it in any level anytime you want.

Vi fick även reda på att det verkar finnas så kallade raid-uppdrag i spelet.

- Then, inside the game. Something that is a very late-game unlocking thing you find after completing the campaign and after you've gone through the factions we've been talking about. It'll unlock these areas we haven't really shown the world yet we call Hives. These are very specific AIM bases that have incredible amount of depth and combat. They are hardcore. Get your friends. We're going to go in deep here on a Friday night.

Marvel's Avengers

Orosmoln?
Jag gillar det jag fått se från Avengers den här gången och jag gillar att utvecklarteamet verkligen är smockat av rutinerade talanger från spelvärldens alla möjliga hörn. Jag har dock ett antal punkter som jag ser som orosmoln och fiendevariationen är definitivt ett av dessa. Jag tror även att det kommer att bli svårt att balansera spelet riktigt väl med tanke på skillnaden i de olika hjältarna. I övrigt ser jag nu mycket fram emot att bli en Avenger i september.

Marvel's AvengersMarvel's Avengers

Relaterade texter



Loading next content