Svenska
Gamereactor
artiklar
Final Fantasy VII: Remake

Game On: Det förflutna och framtiden för Final Fantasy VII: Remake

Square Enix har omdefinierat vad en remake kan vara med sitt hyperpåkostade Final Fantasy VII: Remake. Vi tog oss ett snack med utvecklarna...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Efter att ha utvecklat Final Fantasy VII: Remake i över fem år släpptes spelet äntligen till Playstation 4 för cirka två månader sedan. Fans såg fram emot den nya tolkningen av det klassiska rollspelet, som ursprungligen hade premiär till den första Playstation år 1997. Även om det äventyret är väl etablerat och älskas av miljoner fans, tog produktionen mycket mer ansträngning och tid än vad som vanligt är krävs för remakes. Det fanns en anledning till det, eftersom omarbetningen av Final Fantasy VII överskrider gränserna för vad ni normalt kan förvänta oss från just en remake, och det är ingen överdrift att säga att spelet omdefinierar själva termen.

Vi fick nyligen möjlighet att prata om spelet med Square Enix som en del av vårt pågående Game On-initiativ. Först och främst berättade Yoshinori Kitase (producent) och game director Naoki Hamaguchi vad deras ursprungliga mål var, där sistnämnda sade:

"Vårt grundläggande mål för [FF7:] Remake var att hylla de element som folk älskade från originalet, samtidigt som vi byggde om det som ett mycket modernt stycke underhållning. Vi ville verkligen skapa en upplevelse som kändes nostalgisk, men som samtidigt är ett spel som också är nytt och fräscht.

Detta är en annons:
Final Fantasy VII: Remake
Äntligen fick vi återse Cloud och Tifa.

Vi ville inte bara hämta inspiration från det ursprungliga spelet och skapa något nytt från det, utan vi ville även att hylla det originalet och att göra om alla element i det på ett sätt som alla fans kunde njuta av. Vårt syfte med att göra det var att leverera en spelupplevelse som kändes både ny och nostalgisk på samma gång, som inte sabbar människors förtjusande minnen av originalet utan förbättrar dem och återger det på modernaste möjliga sätt."

Mycket arbete behövdes för att uppnå detta mål, men Hamaguchi inspirerades av ett annat nöjesmedium. Enligt den japanska utvecklaren hade live-action-remaken av "Beauty and the Beast" (från 2017, regisserad av Bill Condon) många saker gemensamt med produktionen av Final Fantasy VII: Remake, vilket han använde som exempel för att ge sitt team en bättre förståelse:

"När jag blev involverad på riktigt i utvecklingen av Final Fantasy VII: Remake tänkte jag noga över vad vi borde fokusera på för att återskapa det ursprungliga spelet. Jag hade nyligen sett live-remaken av "Beauty and the Beast" och tiden mellan den versionen och den ursprungliga animerade, liksom den perioden där den kom ut, var relativt nära det vi hade med Remake och det ursprungliga Final Fantasy VII. Detta gjorde det till en riktigt användbar referens för hur man flitigt kan göra om en berättelse samtidigt som man respekterar det ursprungliga verket. Jag tror att vi kommer att fortsätta höra uppmaningar från fans om fler omarbetningar i framtiden, både för spel och filmer, så jag skulle vara mycket glad om folk ser på Final Fantasy VII: Remake som ett inflytelserikt exempel på hur man gör det bra."

Detta är en annons:
Final Fantasy VII: Remake
Skillnaderna är verkligen milsvida.

Projekt i denna skala måste influeras av många saker, så vi ville lära oss mer om vilka andra aktuella trender i spelvärlden som hade eller skulle kunna ha effekt på FF7: Remake. När vi nämnde nyckelordet "Öppen värld", talade game directorn om sin mycket personliga inställning till konceptuell speldesign:

"Det här är bara min personliga åsikt, men jag känner inte att varken historiedrivna eller spel med öppen värld är bättre än annat. Jag tror inte att du bör bestämma speldesign först och sedan skapa innehållet baserat på det, utan närma dig det tvärtom och välja en övergripande design som är bäst lämpad för det innehåll du vill erbjuda och den upplevelse du vill att spelaren ska ha.

I den meningen är den del av den ursprungliga berättelsen om Final Fantasy VII, fram till flykten från Midgar, onekligen en berättelse som spelas på ett linjärt sätt och att göra om det till en mer öppen spelupplevelse skulle lätt kunna förringa känslan av nerv och spänning. På grund av detta kände jag mig säker på att det rätta var att driva en mer linjär speldesign för att berätta den historien."

Hamaguchi fortsätter med att förklara hur han tänker kring speldesign:

"Jag har en känsla av att jag inte kan hålla mig till samma typ av linjär speldesign som vi använde tills vi lämnade Midgar, helt enkelt för att det inte passar till historien som kommer efter det, och våra spelare kommer att få se vilken design och väg vi tar i framtiden för projektet."

Final Fantasy VII: RemakeFinal Fantasy VII: Remake
Square Enix ville lägga en ny ribba för remakes - och lyckades.

Detta är också något Yoshinori Kitase håller med om. Producenten skulle rent av ha välkomnat fler större skillnader som totalt sett bidragit till att separera remaken från originalet:

"Jag såg personligen en ganska dramatisk förändring framför mig, men vår director Tetsuya Nomura och Naoki Hamaguchi ville behålla de älskade aspekterna från originalet så långt som möjligt. Så småningom beslutade utvecklingsgruppen att fokusera på att respektera originalet samt att ändå lägga till nya element, och säkerställa en finstämd balans mellan de två."

I den första delen av remaken togs de flesta förändringarna väl emot av både fans och press runt om i världen. Samtidigt som COVID-19-situationen ledde till många egna utmaningar, kunde dock utvecklingsgruppen på Square Enix dra motivation ur denna överväldigande situation:

Kitase: "Jag hoppas uppriktigt att Final Fantasy VII: Remake kan ge de som tvingas att uthärda stressen att leva under lockdown ett ögonblick av lättnad och njutning i dessa tuffa tider."

Hamaguchi: "Jag känner starkt att kärnan i underhållning är att erbjuda något som ger människor hopp, drömmar och energi inför framtiden, så att få leverera Final Fantasy VII: Remake - ett spel som har varit älskat av fans i över 20 år - ut till världen hade en stor betydelse för mig som skapare."

Final Fantasy VII: Remake
Vad tycker du själv om Final Fantasy VII: Remake?

Square Enix vet ännu inte när de kommande delarna av Final Fantasy VII: Remake så småningom ska släppas. Produktionen har dock redan börjat och utvecklarna försäkrade oss att feedback från spelarna (både bra och negativ) kommer att återspeglas i följande kapitel. Förhoppningsvis behöver vi inte vänta så länge, och fans av originalet och dess spin-offs är såklart redan ivriga och redo för fler överraskningar.

Hamaguchi: "Vi har fått många kommentarer från fans som gett sitt godkännande för detta tillvägagångssätt och säger att det uppskattades, och detta har gett oss förtroende för alla de små beslut vi fattade för att bygga upp spelet. Vi är väldigt spända över utvecklingen av nästkommande delar och att få skapa något som uppfyller fansens förväntningar, men det är viktigt att inte glömma en känsla av ödmjukhet och att vi fortfarande kan lära oss mycket."

Vi tackar både Square Enix och Final Fantasy VII: Remake-teamet för att de tog sig tid till denna intervju.

HQ

Relaterade texter

Final Fantasy VII: RemakeScore

Final Fantasy VII: Remake

RECENSION. Skrivet av Henric Pettersson

Efter 23 år har vi tagit tåget till Midgar igen i en omarbetad utgåva av det fantastiska Final Fantasy VII och Henric är lyrisk...



Loading next content