Svenska
Gamereactor
artiklar

Slutet för den traditionella konsolen

Det har snackats om slutet för TV-spelen under lång tid nu, men behöver slutet verkligen betyda att det faktiskt är slut?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag har varit med Gamereactor gott och väl över 15 år vid det här laget. Under den tiden har jag hunnit skriva många nyheter där någon framstående person deklarerar att konsolerna nu är döda. Tidigare i år har Ubisoft-chefen sagt detta, spelbranschens meste analytiker Michael Pachter har varit inne på samma linje, Nvidia när samma tankar och till och med Microsoft själva har slagit fast detta. Tekken-pappan Katsuhiro Harada gick till och med så långt som att år 2013 hävda att Playstation 5 inte blir en riktig konsol utan bara en tjänst.

Nu vet vi dock att både Playstation 5 och Xbox Scarlett faktiskt är på väg, och att de i någon omfattning ändå är traditionella konsoler. Alla som förutspått TV-spelens undergång, har med andra ord varit fel ute. Men kanske inte helt ändå. Det som hänt i spelvärlden är ju ganska precis som det där klassiska exemplet med grodan som kokas ihjäl. Det vill säga att den simmar runt när temperaturen sakta stegras och därför inte märker att det till slut är för sent.

Slutet för den traditionella konsolen
Playstation 5 och Xbox Scarlett lär erbjuda mängder av funktioner, begränsningar, möjligheter och annat som var helt otänkbart för tio år sedan.

Om det finns någon sanning i det grymma exemplet vet jag inte, då jag inte kokar levande grodor, men det fungerar ändå bra här. För när de första rapporterna om TV-spelens förestående död dök upp, så var spelvärlden en helt annan. Hade man tidigt 2000-tal berättat att om 15 år så kommer nästan alla storspel att släppas i så trasigt skick att de kräver en jättelik "day 1 patch" för att fungera, att många spel inte ens går att använda utan uppkoppling, att vi förväntas betala pengar för loot-lådor för att kunna avnjuta spelen som det är tänkt, att allt fler spel inte ens säljs på skiva, att vi förväntas uppgradera konsolerna i halvtid, att de numera bara är PC-datorer inpetade i en låda, att konsoltillverkarna gör spel till andra format, att vi inte äger spel längre utan prenumererar på dem, att konsolspel kan spelas utan konsol överhuvudtaget med streaming och så vidare - så hade det blivit ett totalt ramaskri.

Detta är en annons:

Gå bara tillbaka till Xbox One-avtäckningen så förstår du vad jag menar. En konsol som måste vara online med spel som kräver uppkoppling... Ramaskri! Idag är det gott om spel som kräver uppkoppling för att fungera och vi är inte alls upprörda över det längre. Likaså ville Microsoft helst bara sälja digitala spel medan fysiska sådana egentligen bara fungerade som bevis på att du faktiskt äger ett spel, vilket det också protesterades vilt mot, medan vi idag har både spel och samlarutgåvor som bara levereras med en nedladdningskod.

Slutet för den traditionella konsolen
Idag höjer ingen längre på ögonbrynen åt att exklusiva spel kommer till fler format. För bara tre år sedan ledde det till ramaskri när Quantum Break kom till PC.

Här är vi nu, med en konsolvärld som inte alls påminner om den konsolvärld vi krigade så hårt för tidigare. Vi behöver alltså inte ens gå 15 år tillbaka - eller ens till Xbox One-lanseringen. Jämför med tongångarna i kommentarsfältet när Microsoft för tre år sedan utannonserade att Quantum Break skulle komma till PC, jämfört med när Playstation-chefen Shawn Layden förra månaden bekräftade att vissa Sony-spel skulle komma till fler format.

För tre år sedan drällde det av folk som kommenterade att det var ett horribelt beslut av Microsoft, där en absolut majoritet deklarerade att det var vansinne och att det nu inte fanns någon anledning att skaffa Xbox One samt att det därmed var dumt. Bara tre år senare var det inte en enda person i kommentarsfältet som upplevde det som negativt att Sony gick ut med att de ska släppa sina spel till fler format. Mycket tydligare än så kan det rimligen inte bli.

Detta är en annons:
Slutet för den traditionella konsolen
De uppdaterade konsolerna kommer vara gångbara länge än, och bara två-tre år efter att Playstation 5 och Xbox Scarlett släppts, lär vi kunna räkna med uppdaterade sådana enheter.

Runt knuten väntar nu som sagt både Playstation 5 och Xbox Scarlett, där Microsoft och Sony idag vet att halvtidsuppdaterade konsoler är något gångbart. Till Playstation-konsolerna har det länge varit möjligt att själv byta ut hårddisken och kanske är vi snubblande nära att få fler komponenter vi kan bygga ut själva. Är det någon som på allvar tror att det inte kommer minst två kraftiga hårdvarurevisioner nästa generation?

HQ
HQ

Dessutom... vad är ens en generation? Under överskådlig tid lär det vara möjligt att spela Playstation 5-spel till Playstation 4 och Xbox Scarlett-spel till Xbox One. Att stänga ute gamla användare är dålig business och din Playstation 4 Pro och Xbox One X kommer vara gångbar ett bra tag till. Räkna även med att allt fler spel skippar fysiska utgåvor samt att tendensen med att det tar låååååååång tid mellan varje uppföljare eftersom spelen istället byggs ut kontinuerligt som live service-titlar fortsätter. Denna generation har det exempelvis inte släppts ett enda nytt ordinarie Grand Theft Auto, Bioshock eller Elder Scrolls - någon som tror att denna tendens kommer försvinna framledes? Utöver detta kan vi såklart se fram emot ännu fler prenumerationstjänster, ännu mer mediaintegration (stöd för exempelvis Mixer och Youtube) och sammantaget ett ännu större kliv mot något helt annat än vad ett TV-spel ursprungligen var.

Slutet för den traditionella konsolen
Idag får vi spel genom att bland annat prenumerera på diverse tjänster som Nintendo Online. Att faktiskt äga sina spel blir alltmer ovanligt.

Ta bara en sådan sak som att självaste Nintendo inte längre har ett dedikerat bärbart format och gör 'free to play'-spel till smartphones proppade med mikrotransaktioner. Att de rekommenderar folk att spela Xbox under Nintendo Direct-livestreams, att Xbox-exklusiva spel kommer till Switch och så vidare. Vart jag vill komma är att förändringarnas vindar är starka, men kommer i ett sådant lagom tempo att vi inte riktigt märker hur starka de är.

Många av de som deklarerat att TV-spelen är döda får väl ändå sägas ha haft rätt i sak. Det traditionella TV-spelet som du köpte i butik, där hela spelet låg på skiva och som sedan fungerade utan knussel är i mångt och mycket dött. Och de som för 15 år sedan kritiserade Xbox för att den var för stor (Playstation 3 var större), Playstation 2 för att den hade mediafunktioner (vilket är en självklarhet idag) och PC för att spelen krävde patchar (vilket exakt alla spel gör idag) har fått en värld de var starka motståndare till - men idag sannolikt åtminstone delvis försvarar och tycker är rätt bra.

Slutet för den traditionella konsolen
Någon konsol finns visserligen inte, men i allt väsentligt är Google Stadia en vidareutbyggnad av konsolerna.

Du har säkert redan listat ut vart jag vill komma med detta. De som skriver att vi nu ser den sista konsolgenerationen, kan mycket väl ha rätt. Men de kan mycket väl även ha fel på samma gång. Utvecklingen från att spela Balloon Fight på ditt NES placerad under TV:n med kablade handkontroller, till att i november spela Doom Eternal via Google Stadia på praktiskt taget allt som har en skärm är enormt - men uppfyller i båda fallen kraven på att vara dedikerade spelplattformar.

De flesta av oss är den där sakta kokta grodan som vid något tillfälle försvarat egna konsolen eller konsoler som sådana med argument som idag är fullständigt obsoleta. I ett ändå ganska högt tempo har vi kommit att acceptera det vi tidigare kämpade mot. Ibland är det tid/mognad som fått opinionen att ändras, ibland är det beslut från favoritkonsoltillverkaren som gjort att vi kommit att acceptera saker och ibland är det bara så enkelt att vi vant oss vid teknik i så hög grad att det blivit självklarheter.

Slutet för den traditionella konsolen
Ett prima exempel på förändringens tider är att Nintendo idag inte har ett eget renodlat portabelt spelformat längre, utan gör spel till Android och Ios.

Därför känner jag mig trygg och ärlig när jag hälsar till Jonas Mäki för 15 år sedan, att den spelvärld han älskade inte längre finns på samma sätt och nu därför är död. Men jag är precis lika trygg och ärlig när jag i meningen efter förklarar att TV-spelen utvecklats i raketfart och därför fortsätter vara relevanta samt i allra högsta grad levande.



Loading next content