Svenska
Gamereactor
artiklar

E3 2019: Microsoft

Så har Microsoft avrundat sin E3-presskonferens, och vi har kollat in allt som sades och visades upp samt sammanställt allt i en rysligt maffig artikel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Förhandssnacket inför Microsofts presskonferens på E3 var enormt. Det ryktades om samarbeten med Nintendo, Fable 4, xCloud-demonstrationer, uppköp av IO Interactive och en ny konsol samt att det skulle hålla på i två timmar. Av allt detta var det bara en sak som i slutändan visade sig stämma fullt ut - men det betyder inte att det för den saken skulle vara en tråkig show.

Förhandssnacket handlade mycket om siffror. Nu är jag ett fan av konkreta saker man faktiskt kan mäta, att som Microsoft tala om att de ska visa 60 spel gör dock inte mycket för min egen del. Det är alldeles avhängigt kvaliteten naturligtvis, och jag var egentligen mer nyfiken på de 14 spel som skulle ges ut av dem själva. Jag har inget emot tredjepartsspel såklart, men jag upplever att det är roligare med exklusiva grejer på presskonferenserna.

E3 2019: Microsoft
Medan Sony drog sig ur årets E3, lovade Microsoft att istället satsa hårdare.

Presskonferensen inleddes med The Outer Worlds från Microsoft-ägda studion, ett spel som faktiskt kommer till även till PC och Playstation 2, och alltså inte är exklusivt. En smula otippat val eftersom det är ett typiskt mellanstort spel utan bländande grafik eller liknande och absolut inte så lättillgängligt att det drar in tittarna i showen. Hur det än är med den saken så påminner det lite om Bioshock eller Fallout: New Vegas - fast i rymden. Och sämre premiss för än så för ett spel kan man ju faktiskt ha.

Detta är en annons:

Det avlöstes i sin tur av Ninja Theory som utannonserade det sedan tidigare läckta Bleeding Edge. Det kommer som alpha-test redan denna månad och har enligt uppgift varit under utveckling sedan 2014, vilket sannolikt betyder att det inte har alltför långt kvar till lansering. Spontant ser det riktigt tjusigt ut med bra design (tänk Overwatch och Borderlands) och Ninja Theory brukar vara bra på det här med spelkontroll, men fick jag personligen välja så hade jag hoppats på ett singleplayeräventyr från dem.

HQ

Utan att någon från Microsoft personligen dykt upp på scenen, drog ännu en trailer igång. Den här gången handlade det om Ori and the Will of the Wisps som släpps den 11 februari nästa år. Spelet ser riktigt bra ut, med det är svårt att bli lika begeistrad när samma spel visas lite för många gånger under spelmässor, och detta är dess tredje E3.

Fortfarande utan mänsklig närvaro på scen var det dags att utannonsera Minecraft Dungeons. Ett till synes ganska charmigt rollspel för fyra personer i samma anda som den klassiska Gauntlet-serien. Att använda Minecraft-designen till fler spel är ett genidrag, men hur populärt detta kommer bli är svårt att säga på förhand. Jag tippar på att om det får en stor publik, så kommer det släppas fler liknande spelidéer framledes med Minecraft i allt från fighting till gokarts.

Detta är en annons:
E3 2019: Microsoft
Minecraft som rollspel, kan det vara något?

Efter denna demonstration, var det till slut dags för Phil Spencer att inta scenen. Microsofts Xbox-chef har en förmåga att se både obekväm och stormförtjust ut på samma gång under presskonferenserna, och 2019 var inget undantag. Spencer kändes spontant väldigt nöjd och det borde han vara efter att ha lyckats karva ut en egen nisch och riktning för Xbox One efter dess katastrofala lansering.

Star Wars Jedi: Fallen Order var första spelet att visas upp efter att Spencer hållit sitt anförande. Efter att inte ha varit helt övertygad under EA Play, kändes det nu som att Star Wars-känslan fanns där. Kanske berodde det till hög grad på att detta var en helt förrenderad trailer, något som var något av ett genomgående tema under kvällen (men mer om det senare). En ny utannonsering stor på tur, och det visade sig vara ett skräckspel. I redaktionen spekulerades det hejvilt om det handlade om Silent Hill, Project Zero eller något annat liknande - innan vi fick svaret: Blair Witch blir spel. Men det såg lovande ut, så jag är försiktigt positiv.

E3 2019: Microsoft
Japp, Keanu Reaves gästspelar i Cyberpunk 2077 eftersom inget scifi-relaterat är komplett utan honom.

Det följdes upp av Cyberpunk 2077 som helt ärligt talat ser direkt makalöst stämningsfullt ut. Efter en förrenderad trailer intog självaste Keanu Reeves scenen för att till ett enormt jubel berätta mer om spelet, som exempelvis när det kommer, vilket blir den 16 april nästa år. Det här spelet har verkligen potentialen att verkligen blåsa oss alla ur sockarna, så är det bara.

Förra året utannonserade Microsoft ett nytt Battletoads, men sedan dess har det varit tyst om det. Nu fick vi äntligen se det, och jag får väl ändå säga att jag är lite överraskad. Den gamla designen är helt övergiven till förmån för något som känns mer... Nickelodeon, men det ser roligt ut och att spela co-op med tre paddor lär bli skoj. Det är en tacksam genre på så sätt. I samband med detta fick vi även se andra kommande indies, spel jag personligen ofta verkligen älskar, men som jag ändå är tacksam inte får för mycket tid på presskonferenser.

HQ

Nya utvecklare var en stor grej förra E3, då Microsoft hade grundat en och köpt fyra stycken. Nu hade de mer av den varan på gång och förhandssnacket sade att IO Interactive nu var en Microsoft-utvecklare. Istället visade det sig handla om genialiske Tim Schaefer och hans Double Fine Productions. Schaefer hade med sig en ny Psyconauts 2-trailer att visa upp, och jodå, visst kommer det bli ett genialt spel. Double Fine brukar ha ett hyggligt stabilt tempo på sin spelutveckling och gör unika men underhållande spel, så detta får anses vara ett bra och överraskande drag av Microsoft.

Lego Star Wars: The Skywalker Saga och Dragonball action RPG: Kakarot visades upp, men gjorde inga bestående intryck, men det gjorde däremot 12 Minutes. En indie-thriller som lämnade redaktionen med en skriande känsla av att vilja ha mer. Det följdes sedan upp av sockersöta Way to the Woods, som tycks erbjuda ett Bambi-äventyr för en ny publik.

Gears 5 skulle ju såklart visas upp, och jag hoppades på att få se mer från kampanjen. Även om jag personligen främst är multiplayerspelare, så behövs det variation i utbudet, och det har ju snackats mycket på förhand om hur kampanjen ska erbjuda mycket nytt. Ryktesvägen visste vi att spelet skulle komma i september, så det är hög tid att berätta mer. Och det gjorde också Microsoft, på ett milt sagt udda sätt.

HQ

En udda trailer (snygg, men sade inget om spelet) visades innan vi fick se ett miniatyrfyrverkeri samt följa med under scenen där det satt tre kända WWE-brottare och spelade Gears 5 multiplayer bland plastdekorationer med inspiration hämtad från serien. Det nya spelläget Escape introducerades, och medan det ser riktigt bra ut, så var det också allt. Här borde Microsoft verkligen ha passat på att visa upp singleplayer istället, och när de faktiskt ändå visar multiplayer, så snälla låt oss se gameplay på presskonferensen. Demonstrationen avrundas med ett Terminator-gästspel i Gears 5, och sammantaget tror jag denna titel kommer bli bra, men snacka om att inte disponera tillfället optimalt.

Därefter blev det hårdvara. Som det tidigare ryktats har Microsoft tagit fram en ny Xbox Elite Controller, kallad kort och gott Xbox Elite Controller 2. Den är helt omgjord från grunden och med tanke på hur bra originalet var, lär även denna regera. Prislappen blir hur som helst $179,99 (lär betyda minst 1800 kronor i Sverige) och den kommer den 4 november.

E3 2019: Microsoft
Nya expansionern Lilith and the Fight for Sanctuary förbereder oss inför Borderlands 3.

En hyggligt lång trailer på Dying Light 2 dundrades sedan igång, innan Forza Horizon 4 fick ett överraskande långt inslag för nytt DLC med tanke på att spelet faktiskt kom för snart ett år sedan. Men så var det inte vilken expansion som helst heller. Playground Games jobbar nämligen med Lego och till tonerna av Everything is Awesome fick vi se Lego-kärror och Lego-banor blandas med den vanliga Forza Horizon 4-grafiken. Vansinnigt, och vansinnigt läckert. Och roligt.

Därefter var det dags för Gears of War igen, denna gång i form av Gears POP!, där POP Vinyl-figurer utgör karaktärerna i vad som tycks bli ett ganska snällt smartphone-spel. Utan någon mer ingående presentation (och återigen väldigt lite gameplay), dunkades State of Decay 2 igång med fokus på expansionen Wasteland. Du kan ladda hem det redan nu och det ingår med Game Pass.

E3 2019: Microsoft
Forza horizon-serien har tidigare haft gästspel från Hot Wheels, nu har turen kommit till... Lego.

Presskonferensens största överraskning kom för min del med utannonserandet att Sega släpper Phantasy Star Online 2 till PC och Xbox One (jag skulle även tro Playstation 4, men det är svårt att få en uppfattning om hur exklusiva saker är på presskonferenser från konsoltillverkare). Ettan är ett av mina favoritspel genom alla tider, och att jag nu äntligen kommer få spela tvåan känns ljuvligt - även om jag inser att jag nog är rätt ensam om att vara glad för detta. Smilegates CrossFire tar vid, och får en lång och ingående presentation av självaste Phil Spencer, som förklarar hur otroligt stort och populärt detta spel är med över 650 miljoner spelare. En snabb koll på Wikipedia ger honom rätt, och det verkar främst vara i Asien publiken finns.

Jag ska inte hymla med att jag vid det här laget känner att det varit färre stora spelutannonseringar än jag hoppats på. Var är framtidens Gears of War eller Halo? Jag är medveten om att Microsofts nya studios är just nya, men bristen på stora spel har varit Microsofts stora problem och här finns det helt klart mer att göra. Att Bandai Namo utannonserar sedan tidigare läckta Tales of Arise och FromSoftwares påkostade Elden Ring är kul (sistnämnda ät sjukt spännande), men dessa är tredjepartsspel som kommer till fler format.

HQ

Då hjälper det inte ens att jag får se en trailer (japp, förrenderad) på stekheta Borderlands 3 samt får veta att det kommer DLC till Borderlands 2 (som vi ju kan spela utan extra kostnad med Game Pass) i form av gratisexpansionen Lilith and the Fight for Sanctuary. Det är en stabil presskonferens, men pricken över i:et saknas, och med all förhandshype hade jag helt enkelt hoppats på mer, och jag börjar ana att slutet nalkas när Spencer åter intar scenen för att presentera xCloud, Microsofts utmanare till Googles Stadia.

Särskilt mycket detaljer får vi dock inte (men det lär komma då xCloud visas på E3), och Spencer glider över till något betydligt mer spännande: nästa Xbox. Den går under arbetsnamnet Scarlett och det tycks att döma utifrån tillgängliga uppgifter bli ett monster. Spencer säger bland annat att den är fyra gånger så kraftfull som Xbox One X, och snackar han beräkningskapacitet, så skulle det betyda 24 teraflops (som jämförelse ryktas Playstation 5 landa på beskedligare 14 terflops). Det finns dock flera sätt att räkna prestanda på och Microsoft har givetvis valt det mest gynnsamma för dem själva, så innan jag får förtydliganden så är det svårt att veta vad det konkret betyder.

E3 2019: Microsoft
En ny Elite Controller utannonserades på E3.

Scarlett ska även kunna köra spel i upp till 8K samt 120 bilder per sekund. Dessutom saknar den laddningstider tack vare SSD-hårddisk, klarar Ray-Tracing samt har en specialbyggd AMD-processor. Dessutom är den bakåtkompatibel med samtliga tre tidigare Xbox-konsoler. Den ska släppas sent 2020 och Microsoft verkar vara villiga att satsa stenhårt.

Presskonferensen avrundas efter drygt 90 minuter med en Halo Infinite-trailer som visar den nygamla retrodesignen Master Chief fått och låter oss höra Martin O'Donnells smäktande toner (är han tillbaka igen som kompositör?). Halo Infinite släpps tillsammans med Xbox Scarlett sent nästa år, och som Halo-fan satt jag med ståpäls genom hela tillställningen. Otroligt maffigt. Men tyvärr saknades gameplay även här.

HQ

Som presskonferens betraktat har jag sett bättre, men även sämre. Det var en kväll proppad med spel (kanske lite för proppad, jag vill gärna få veta något mer om dem också), men inte den mängd nya, stora, exklusiva grejer som jag ändå hoppats på. Att det är början till slutet för Xbox One-ägare tycks uppenbart, liksom att Microsoft sparar krut till sin nästkommande konsol som tycks bli något alldeles extra, och det verkar lyckligtvis som att det blir ett trevligt avsked med flera fina spel samt väl utbyggda tjänster.



Loading next content