Svenska
Gamereactor
artiklar
Destiny 2

Destiny 2 vs Monster Hunter: World

Två gigantiska "looters", båda proppade med elaka monster och fokus på samarbete och båda extremt beroendeframkallande, det blir en jämn match...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det finns mängder och åter mängder av lootgrinders där ute nu, i olika former och förpackningar. Är du den typen av spelare som får sig en fix av genren är det såklart underbart att leva just nu och det ser ut som fler spel av den typen är på väg att komma. Vi har ställt Destiny (1) mot The Division (1) mot varandra en gång tidigare och nu är det dags för det ultrabriljanta Monster Hunter: World att ge sig på Bungies utskällda Destiny 2. Du som läser Gamereactor någorlunda regelbundet vet såklart att jag spelar och har en stor förkärlek för Destiny och kanske tycker att det blir en smula orättvist att det är jag som gör jämförelsen, något jag helt har förstående för, såklart. Kom dock ihåg att jag även recenserade Monster Hunter: World och delade ut vårt högsta betyg, något jag inte gjorde till Destiny 2.

Innan du hinner tänka tanken "Vänta! Det är ju två helt olika spel för tusan" vill jag säga att de faktiskt har massor gemensamt, samtidigt som de såklart är olika i sitt upplägg. Visst, det ena är en förstapersonskjutare med rollspelsinslag medan det andra är i tredjeperson och förlitar sig massor på siffror och olika typer av statuseffekter. Det som däremot gör jämförelsen relevant är att båda bygger på samma typ av repeterande innehåll och den ständiga jakten på bättre utrustning. Båda spelen kan alltså kategoriseras som "lootgrinders". Med det sagt, nu kör vi.

[1] Story / upplägg
Berättandet är inte något av spelens starkaste kort egentligen. Bungie satsade hårt på att faktiskt ha en riktig kampanj med i Destiny 2, den är inte världsbäst men helt klart funktionsduglig. Capcom har såklart pulat in en story i Monster Hunter: World också men den fungerar mest som en ursäkt för att glida omkring i djungeln och hugga tjocka åbäken i smådelar. Destiny har ett riktigt intressant universum, har du spelat det första spelet och alla expansioner och fortsatt in i Destiny 2 finns det en god chans att du har någon form av relation med den övergripande berättelsen och spelvärldens invånare, på ett eller annat sätt. Monster Hunter: World känns mångt mer anonymt.
[Vinnare: Destiny 2]

[2] Grafik / ljud
Det ska sägas direkt. Båda spelen är magnifika ur ett designperspektiv. Stora inbjudande världar proppade med härlig personlighet, distinkta monster/fiender och vapen som verkligen visar på hysterisk fantasi. Rent tekniskt råder det dock ingen tvekan om att Destiny 2 är det mer polerade spelet grafiskt. Effektarbetet är superbt, det flyter på bra på konsol (Checkerboard 4K på Playstation 4 Pro och native på Xbox One X) och PC-versionen är fullständigt underbar. Monster Hunter: World är också snyggt, men det kommer inte i närheten av Destiny 2, varken tekniskt eller estetiskt.
[Vinnare: Destiny 2]

Detta är en annons:
Destiny 2

[3] Spelbarhet
Alla som har spelat Destiny (eller tidigare Bungie-spel som Halo) är mycket väl medvetna om att Seattle-studion är kungar på det som brukar kallas för "gunplay". Spelbarheten i Destiny 2 är helt utan tvekan en av spelets bästa beståndsdelar med allt från vapenhantering, olika karaktärsförmågor och hopp känns otroligt genomarbetat och tajt. Det är få som rår på Bungie på den här punkten. Monster Hunter: World är såklart ganska annorlunda, inte minst på grund av att det är ett tredjepersonsspel, utan också för att det är medvetet långsammare än Destiny med mer fokus på närstrider mot gigantiska skapelser. Det är dock, precis som i fallet med Destiny 2, extremt bra gjort. Mängden olika vapen, tyngden och den där känslan av att rätt utrustning gör jobbet enklare är helt och hållet perfekt. Om det är någonting Capcom verkligen har lyckats med är det djupet i Monster Hunter. Det finns ordentligt mycket föremål att jobba mot (mer om loot i nästa kategori) och det är gastkramande att se alla möjligheter i början.

För mig är det ett svårt val att kora en definitiv vinnare. Jag är verkligen beroende av Bungies rymdskjutare, mycket tack vare spelbarheten, men samtidigt har Monster Hunter: World ett djup som Destiny inte kommer i närheten, inte ens lite.
[Vinnare: Monster Hunter: World]

[4] Loot
Monster Hunter: World hanterar inte riktigt loot på samma sätt som Destiny 2 då det handlar mer om att dräpa monster och sedan tillverka sakerna man vill ha. Det blir inte riktigt samma sak som förlita sig på slumpen och det finns både för och nackdelar med båda systemen. Den där känslan när någonting du jagat efter i månader i Destiny äntligen blir ditt är svårslagen, tycker jag, samtidigt som det i Monster Hunter alltid känns som om jag jobbar mot ett aktivt mål och hela tiden vet vad jag behöver göra. Det är tillfredsställelse på två olika nivåer såklart och i slutändan blir det personlig preferens. Med alla de gånger jag har skrikigt sönder öronen på mina vänner när någonting jag jagat efter länge äntligen blir mitt i Destiny 2 vet jag åtminstone vilket system jag föredrar.
[Vinnare: Destiny 2]

Detta är en annons:
Destiny 2

[5] Multiplayer / Co-op
Att jaga i grupp i Monster Hunter: World är verkligen hysteriskt roligt. Att komplettera varandras utrustning och prata genomgående taktiker för att sedan lyckas plocka tre monster på kort tid är tillfredsställande och beroendeframkallande. Tyvärr känns själva samarbetsläget något begränsat överlag. Mycket av själva kampanjen måste göras helt själv och själva systemet för matchmaking kan upplevas som onödigt komplicerat. Visst finns arenan där allt egentligen är byggt för samarbete men det gör att Monster Hunter: World blir en något splittrat upplevelse i den aspekten.

Destiny 2 är å andra sidan helt byggt med fler spelare i åtanke. Praktiskt taget hela kampanjen kan spelas med upp till tre spelare och utöver det finns det raider, strikes och givetvis PvP. Att flyga in med fem glada vänner i en raid och sedan efter sex timmar av frustration inse att ni inte lär vara vänner igen imorgon är en riktigt unik del med Destiny 2 att den liksom inte går att bortse ifrån. Lägg där till ett välutvecklat PvP-läge som är proppat med olika speltyper och kartor så har du faktiskt ett ganska komplett onlinespel. Jag vill gå så långt som att säga att Destiny 2 ska spelas med vänner för att bli riktigt bra.
[Vinnare: Destiny 2]

Monster Hunter: World är ett riktigt, riktigt bra spel. Det är helt fantastiskt, oavsett om du vill spela det själv eller med vänner. Destiny 2 är såklart även det riktigt bra. Jag är förälskad i Bungies spelmekanik, spelvärlden och det härliga fokuset på samarbete. Det finns faktiskt en klar anledning till att jag fortfarande spelar Destiny (ettan och tvåan) flertalet timmar i veckan och även om Bungie har haft problem med spelet sedan släppet ser allt ljusare ut på horisonten.

[Vinnare: Destiny 2]

Relaterade texter

2
Destiny 2: ShadowkeepScore

Destiny 2: Shadowkeep

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Kim snörade på sig rymdpjucken och återvände till månen för att ta sig an starten av det tredje året i Destiny 2...

4
Destiny 2: Black ArmoryScore

Destiny 2: Black Armory

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Det första innehållet till Destinys årliga content-paket är här och lämnar en hel del att önska för den som inte älskar att grinda...



Loading next content