Svenska
Gamereactor
artiklar

Försäljningslistorna har tjänat ut sin roll

Allt fler parametrar gör att försäljningslistorna säger mindre och mindre om den faktiska försäljningen. Jonas Mäki förklarar varför han tycker de passerat "bäst före"-datum...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

I januari levererade Microsoft något av en bomb när de avslöjade att alla egna titlar ska komma direkt till de som har Xbox Game Pass utan extra kostnader utöver månadsavgiften. Ett drag som gör att du kan köpa en månad av tjänsten för 79 kronor och aktivera på premiärdagen för exempelvis State of Decay 2 som släpps i maj och sedan spela det sönder och samman under 30 dagar och vara klar med det.

När det ofrånkomliga Forza Horizon 4 släpps under hösten gäller samma grej. Bara att ta en månad och köra på, de flesta spel körs inte längre tid än så och att få en fullpristitel för 79 spänn är såklart förmånligt på ett sätt nog många tänker att man kan missbruka. Men naturligtvis handlar det inte om välgörenhet från Microsofts sida, utan om ett sätt att dra in ännu mer pengar, och lika naturligtvis är det något som kommer få direkt inverkan på försäljningen. Jag behöver inte gå längre än till mig själv för att få bevis för detta. Jag har Sea of Thieves, medan min sambo körde sin gratis Xbox Game Pass-period och på så sätt har vi kunnat spela tillsammans.

Försäljningslistorna har tjänat ut sin roll
När State of Decay 2 släpps kommer det direkt till Xbox Game Pass, vilket ofrånkomligen påverkar försäljningen vid lansering.

Det är alltså en person som spelat Sea of Thieves gratis och som är en av de över två miljoner spelare Microsoft i veckan talade om, och hon är garanterat inte ensam om att ha gjort så. Å andra sidan förlängde hon sin Xbox Game Pass-period för att kunna fortsätta spela Sea of Thieves, och blir därmed ett exempel på ytterligare en kund, det vill säga de som skaffar tjänsten tack vare "prova på"-perioden. Och hon är förmodligen inte ensam om det heller. Det här kommer göra spelförsäljningen av Microsofts titlar till ett mörker framöver där försäljningslistor säger mycket lite egentligen.

Detta är en annons:

De flesta mäter fortfarande bara fysisk försäljning, något som missgynnar i synnerhet PC-försäljning och i viss mån Microsoft som har högre andel digitalt sålda spel än konkurrenterna enligt bland annat Daniel "ZhugeEX" Ahmad (som vi vet sitter med riktig försäljningsdata och är en erkänd insider). Ännu mer missvisande blir det med Xbox Game Pass som alltså gör att det finns folk som både spelar gratis för att prova och andra som betalar för sig fast på annat sätt - men inte heller räknas med i siffrorna. Till sist har vi Windows 10, dit jag själv tillhör med mitt ex av spelet, som är ytterligare ett format som inte alls mäts.

Försäljningslistorna har tjänat ut sin roll
Sony var först ute med Playstation Now, därefter kom EA och nu Microsoft med en tjänst som låter dig betala en månadsavgift och få tillgång till massor av spel.

Kort sagt kommer de redan ganska missvisande försäljningslistorna bli flera resor värre nu när så mycket saknas. PC är som ni säkert redan noterat i princip utslagna från listorna sedan praktiskt taget ett decennium tillbaka och endast riktigt stora och exklusiva spel till formatet brukar dyka upp. Resten är digital försäljning, och hur fördelningen är mellan Nintendo och Sony vet jag faktiskt inte.

Det här är såklart trist för alla oss som brukade lusläsa försäljningslistor och granska statistik. Idag handlar det mer om totalsiffror, ofta via kvartalsrapporter. Hur mycket pengar tjänade företagen på spel och konsoler? Hur många användare har de? Och det här kommer bli allt viktigare, även om framför allt Microsoft försöker försvåra genom att inte heller vilja dela med sig av alla dessa uppgifter utan bara sådant som låter bra.

Detta är en annons:

Men även om Microsoft har en betydande del nedladdade spel via Xbox Game Pass är det såklart inget de är ledsna för om de samtidigt kan få några av dem att skaffa tjänsten. Det är vad de satsar på och kanske är det rent av mer viktigt än antalet sålda spel, vilket nämnde Daniel Ahmad också poängterar: "I think a lot of people seem to forget that having users via Gamepass is just as important, if not more important for Microsoft".

Försäljningslistorna har tjänat ut sin roll
De som har tillgång till Playstation Now kan för en liten summa spela Dirt Rally utan att något spel för den sakens skull sålts.

Dels ersätter tjänsten inte köp av nya spel annat än för Microsofts titlar (vilket heller inte är sådär rasande många i dagsläget) och dels gör den att folk provar på fler spel. Då räknar förmodligen både Microsoft och tredjepart med att det ska säljas mer av både DLC och expansioner på det viset. Hur många miljoner användare de måste komma upp i innan kvantiteten gör det till en riktigt god affär vet jag inte, men förmodligen över fem miljoner iallafall och det är de inte i närheten av ännu.

Klart är att försäljningen blir allt svårare att följa. Sony har som bekant sin Playstation Now där egentligen ingenting hindrar att nya titlar läggs till istället för bara äldre som är fallet i dagsläget, och EA var långt före Microsoft med EA Access. Som jag skrivit tidigare tror jag absolut att Sony, Ubisoft, Valve med flera följer utvecklingen av prenumerationstjänster noga för att vara redo om det är vad kunderna efterfrågar.

Försäljningslistorna har tjänat ut sin roll
Nintendos egna titlar har traditionellt haft en hög fysisk spelförsäljning. Möjligen för att de har fler så kallade casual-användare, men även hardcore-fans som abolut vill ha fysiska spel. De minimala interna lagringsutrymmena i Wii, Wii U och Switch kan också ha spelat in.

Om någon spelar ett spel till Playstation Now, EA Access eller Xbox Game Pass så får utvecklarna och utgivarna betalt för det. Kanske blir kvantiteterna så stora att de rent av får mer betalt på så sätt. Ändå har inget spel sålts och i slutändan ser försäljningen lägre ut. Det leder såklart till frågan om vad försäljning ens är och om det har betydelse? Tidigare har jag alltid varit mer intresserad av hur många exemplar ett spel har sålt snarare än hur mycket pengar de dragit in (båda delar redovisas i exempelvis Storbritannien), men kanske blir sistnämnda allt viktigare. Ett spel som sålt noll exemplar kan leva, frodas och vara bra mycket mer framgångsrikt än ett spel som sålt en miljon exemplar idag.

Lyckligtvis brukar vi kunna få digitala topplistor från de olika formaten och företagen som sammanställer topplistorna är medveten om hur godtyckliga de faktiskt är och jobbar på att få med annat än fysiskt sålda spel. För försäljningslistor av traditionellt snitt har varit ganska uttjänta sedan digital spelförsäljning slog igenom på bred front eftersom vissa genrer och speltyper handlas mycket digitalt än andra, och nu är de snubblande nära total irrelevans på många stora marknader och säger egentligen väldigt lite i dagsläget.



Loading next content