Den hyllade Animal Crossing-serien har nu tagit sig till Nintendo 3DS, och Animal Crossing: New Leaf blev roligt nog en bärbar höjdare (läs vår recension för bövelen). Gamereactor tog chansen att åka till London för att tala med några av skaparna av det nya spelet, Katsuya Eguchi (director) och Aya Kyogoku (producer). Mötet mynnade ut i en intressant diskussion om allt möjligt om byarna, djuren och förstås trubadurhunden K.K. Slider...
Varje Animal Crossing gör något nytt med serien. Vad skulle du aldrig förändra?
Katsuya Eguchi: Det finns två saker. En är kommunikationen med andra spelare, och den andra är hur du kan forma din karaktär genom att samla olika saker, som du kan visa för andra. Denna gång kan du också vara stadens borgmästare, och därmed forma staden som du önskar.
Aya Kyogoku: Jag tycker att samlandet av föremål, och möjligheten att visa upp dessa för andra, är det viktiga. Vi försöker alltid motivera spelare att göra detta, på olika sätt. Det är naturligtvis möjligt att besöka andra spelares städer via wi-fi, men man kan också få byggnader från andra genom Street Pass via Happy Home Showcase. Där kan du byta husdesigner med varandra, och så vidare.
Om du går till spelets shoppinggata kan bygga en så kallad Dream Suite. Man kan ladda upp sin stad till en server, och du kan besöka andra för att få inspiration att bygga vidare på.
Katsuya Eguchi: Nu har vi nämnt tjänster inom själva spelet, men Nintendo har också lanserat delning på bland annat Twitter och Facebook. Detta innebär att du kan lägga upp några bilder och hitta andra bilder, och på detta sätt kommer du i kontakt med andra spelare. Denna tjänst kommer att lanseras i Europa snart.
Aya Kyogoku: Nu finns det också ett café byggt av allmänheten i Animal Crossing, och där arbetar jag deltid. Det är alltså inte bara parkbänkar och liknande man kan bygga i spelets offentliga rum. Även om jag också är borgmästare, har jag möjligheten att ta ett deltidsjobb för att tjäna lite extra pengar.
Butiker är som du ser små i början, men när du spelar kommer de att öka antingen i antal eller storlek. Det finns ett postkontor, en mäklarbyrå och Dream Suite. På de dyraste shoppinggatorna öppnar nya butiker i takt med att staden växer, men det finns också några som måste öppnas genom en samlad, offentlig insats som görs via Nintendo Club eller Dream Suite. Vid lanseringen av en nattklubb måste man förbereda området på detta, vilket görs genom att samla namnunderskrifter från medborgarna i god tid.
Psykologen Dr. Shrunk är också tillbaka, och även om han tillbringar dagarna med att göra rent kan man fortfarande söka upp honom för att få sig en rolig historia eller två.
Staden vaknar till liv på natten när den gamla bekanta K.K. Slider tittar förbi. Han spelar som vanligt akustisk gitarr på lördag kväll, men på söndagarna arbetar han som DJ. Detta innebär att du kan höra lite klubbmusik i spelet också.
Miyamoto är ju fan av folkmusik, så vad tycker han om att K.K. Slider har blivit DJ?
Katsuya Eguchi: Jag tror faktiskt inte att Miyamoto är medveten om detta, haha.
Aya Kyogoku: Jag ska fråga honom om jag får chansen. Han kanske tittar förbi nattklubben så vi kan dansa tillsammans.
De som spelar Animal Crossing lägger mycket tid på spelet. Det är ett spel som kostar 400-500 kronor, så kommer Nintendo inte att förlora mycket på att folk inte köper nya spel istället?
Katsuya Eguchi: Det är helt sant. Lyckligtvis är spelet utformat så att du kan välja om du vill spela långa eller korta sessioner. Detta innebär att du kan ta en paus, och istället spela något annat. Bra för Nintendo, bra för spelarna.
Aya Kyogoku: Spelet finns också i en nedladdningsbar version. Således kan du installera den digitala versionen på SD-kortet, och ändå ha plats för en kassett med ett annat spel.
Föredrar ni den nedladdningsbara versionen?
Aya Kyogoku: Ja.
Katsuya Eguchi: Ja, det är ett sådant spel som ofta säljer slut, och du kan spendera en hel del tid på att hitta en butik som har spelet i lager. Till jul förra året köpte jag tre särskilda konsoler till min fru och två döttrar, och då följde spelet med. Det var helt enkelt lättare.
Aya Kyogoku: Vi kommer att släppa 3DS XL-konsoler med Animal Crossing-design i Europa också, så då vet du vad du ska välja när du ska byta ut den gamla 3DS:en.
Detta var den första gången du haft titeln director för ett Animal Crossing-spel. Var det svårt?
Aya Kyogoku: Det var svårt, men det har mest handlat om att det var så stora förväntningar på spelet. Nu när spelet är ute i Japan, och responsen varit positiv, kan jag slappna av lite mer.
Detta är det Animal Crossing-spel som haft flest nya objekt. Skulle du säga att du har genomfört många av dina idéer?
Katsuya Eguchi: Många av idéerna var Ayas så hon kan få svara på denna.
Aya Kyogoku: Animal Crossing har alltid varit en social mötesplats för vänner och familjemedlemmar. Med 3DS kan du nu ta ditt spel ut och träffa massor av nya människor tack vare StreetPass och SpotPass. Med nya människor kommer nya samtal, ny inspiration och nya erfarenheter. Jag tror att detta är i linje med andan i spelserien.
Finns det saker i spelet ni skulle vilja ha i verkliga livet?
Katsuya Eguchi: Det finns alltid saker som jag skulle vilja ha, och det finns också saker som inte är möjliga i verkligheten. Vid speciella tillfällen i spelet kan du få föremål med snökristall-design. Som jag nämnt har jag döttrar, och jag har ofta velat ge flickorna gåvor, men det är inte alltid jag haft möjlighet. Men i spelet kan de ibland få saker de verkligen vill ha.
Aya Kyogoku: Teamet som arbetar med Animal Crossing är det mest jämställda vi har när det gäller utvecklarnas kön. Alla bidrar med egna idéer och tankar, och vi kan därför presentera olika utföranden för möbler och kläder som möter en bred användarbas.
En av de saker jag gillar med spelet är möjligheten att köpa lyckokakor med Play Coins. Du kan vinna kläder som är baserade på andra Nintendo-serier tack vare dessa kakor. Till exempel, kläder baserade på Link från Zelda-serien.
Katsuya Eguchi: Det finns oerhört många föremål i spelet, och vi hoppas att det är tillräckligt för att tillfredsställa alla. Dessutom kan utrustningen modifieras av karaktären Cyrus, och du kan skapa din egen design. Variationen är enorm.
Kommer Cyrus någonsin vakna?
Aya Kyogoku: Jodå, han kommer att vakna upp en dag. Om han vaknar, så kommer han inte att somna igen.
Finns det några nya djur i spelet?
Aya Kyogoku: Den här gången presenterar vi hamstrar, rådjur och så vidare, men det finns inga nya fantasidjur. Kanske gör vi något sådant i framtiden.
Slutligen, vilken figur är era respektive favoriter?
Katsuya Eguchi: Min är sekreteraren Isabelle. Hon har så många söta uttryck, och gör så många roliga misstag. Det är alltid trevligt att hälsa på henne.
Aya Kyogoku: Det finns många att välja på, men kanske sengångaren Leif från blomsteraffären. Han är långsam, men mycket älskvärd.
Katsuya Eguchi: Men han arbetar hårt! Även om han är en sengångare är han aldrig sen att hjälpa till med rensning av ogräs.
Aya Kyogoku: Han hjälper egentligen inte till med ogräsrensning, men han räknar hur mycket ogräs vi har kvar att ta brot. Det är bara när han får betalt som han deltar i arbetet. Om du inte kan spela på några dagar behöver du inte vara rädd för att staden skulle bli övervuxen av ogräs, det är bara att be Leif om hjälp.