Svenska
Gamereactor
artiklar
Dirt Rally 2.0

Jag tror inte att Dirt Rally 3.0 är nedlagt

Efter förra veckans insider-rykten rörande nedläggningen av Codemasters nya rallytitel har Hegevall gjort en del efterforskningar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det har ju som du säkert snappat upp ryktats en del angående Dirt Rally 3.0, eller "EA Sports Rally" den gångna månaden och det senaste som sagts är att flertalet källor i branschen hävdar att de tror sig veta att utvecklingen lagts ned (här) till förmån för Codemasters första officiella WRC-titel (de köpte WRC-licensen under fjolåret, norpade den under snoken på Kylotonn Games som gjort de senaste sex WRC-titlarna). Jag skrev i fredags (go) om att jag ställde mig skeptisk till just detta, av ett flertal anledningar, och tänkte nu förtydliga och utveckla. Eftersom Dirt Rally 3.0 mest troligt äro mitt mest efterlängtade spel någonsin, åtminstone sen Half-Life 2 (2004).

Dirt Rally 2.0
Det finns mindre problempunkter i Dirt Rally 2.0 som att asfaltsfysiken känns som grusfysikm med lite mer grepp (ej realistiskt) samt att de bakhjulsdrivna bilarna känns tama, men på det stora hela är det mesta enbart positivt här och spelet står sig som rallygenrens främsta simulator, genom alla tider.

Först, saker vi vet med stor sannolikhet stämmer, idag:
(1) Codemasters släppte Dirt Rally 2.0 den 26:e februari 2019 efter fyra års utveckling. En månad senare, 26:e mars, kickades utvecklingen av Dirt Rally 3.0 igång.

(2) Trean har utvecklats i tre års tid och baseras på samma inhouse-utvecklade Ego Engine som tvåan baseras på, med vissa skillnader i hur man renderar ljus/skuggor samt tillkomsten av viss "ray tracing".

Detta är en annons:

(3) Källor nära teamet eller kanske till och med inom teamet har vid flertalet tillfällen bekräftat att spelet skulle utannonseras i oktober förra året och släppas i februari (förra månaden) men sköts upp en smula för att EA ville genomföra ett namnbyte på spelserien och för att det inte skulle krocka med releasen av F1 2021 och Grid Legends.

(4) Dirt Rally 3.0 (EA Sports Rally) är så gott som färdigt idag med enbart pyttesmå grejor som saknas eller som just nu poleras.

Fredagens "läcka" från insidern Tom Henderson menar att EA beslutade sig för att lägga ned Dirt Rally 3.0 i november förra året och efter oroligheter internt hos Codemasters och dess ledning få studion att helt och hållet fokusera på EA Sports WRC samt F1 2022. Men det tror inte jag stämmer. För det vore så kriminellt korkat att ingen med någon slags normalbegåvning ens skulle tänka tanken. Låt mig förklara närmare. KT Games äger den exklusiva WRC-licensen fram till 1:a januari 2023. Innan dess har Codemasters noll tillgång till allt vad WRC heter och kan således inte modellera vare sig sträckor eller bilar, eftersom det förändras mellan säsongerna. De får inte ta del av WRC:s telemetri-data, däckdata, bilspecifikationer eller listor på WRC 2023-sträckor förrän detta datum. Detta tillsammans med att Codemasters meddelat att de inför WRC-spelet överger Ego Engine och går över till Unreal Engine 5, gör att mycket av det jobb som skulle krävas för att kunna släppa ett officiellt WRC-spel under nästa år, snudd-på omöjligt.

Dirt Rally 2.0
Finlands-sträckorna i Dirt Rally 2.0 förblir några av spelets absoluta höjdpunkter.
Detta är en annons:

Från att Codemasters köpta F1-licensen tills att de släppte sitt första officiella F1-spel tog det 19 månader och då arbetade ju teamet med ett tiotal givna, klassiska banor som Monza, Spa och Silverstone - Som de redan hade fullgoda versioner av i och med alla deras tidigare titlar inom Grid och Touring Car. Att Codemasters nu ska hinna flytta över däckmodeller från WRC som de inte har tillgång till samt bygga Hyundai, Fords- och Toytotas 2021-WRC-bilar i Unreal 5 och dunka ut ett spel nästa sommar, känns högst otroligt. Om inte omöjligt. Inte minst med tanke på att de kommer att tvingas modellera åtminstone ett 30-tal riktiga WRC-rallysträckor på flera mil vardera, i en motor de knappt bekantat sig med, ännu.

Det kommer aldrig att gå. Även om Dice och Criterion precis som inhouse-studion Slightly Mad Studios (Project Cars) som Codemasters köpte upp för två år sedan - Hjälper till med allt vad assets heter. Det kommer aldrig att gå. Det första officiella WRC-spelet signerat Dirt Rally-teamet kommer därmed mest troligt att släppas under sommaren 2024. Och dit har vi ju 14-15 månader, vilket innebär den perfekta luckan för Dirt Rally 3.0 att trollbinda de miljontals fans som fortfarande njuter av Dirt Rally 2.0 på daglig basis, såhär tre år efter det släpptes.

Dirt Rally 2.0
Trots att Dirt Rally 2.0 släpptes för över tre år sedan är spelet fortfarande väldigt snyggt. En trea med samma grafik, i år, skulle definitivt inte skämmas för sig.

Om det nu stämmer att Dirt Rally 3.0 är så gott som färdigt, med nya rallyländer (det ryktas om Mexiko, Afrika, Japan, Portugal och Belgien), fler gamla WRC-bilar (det pratas om fem stycken Evos och lika många klassiska STI-Subarus plus Toytoa Celica GT-Four och Corolla WRC), är det ju rent affärsmässigt naturligtvis det enda rätta att rulla ut det nu i juni. Inleda sommaren med ett startskott som heter duga. Sälja tre miljoner exemplar och de gamla rallyländerna från föregångaren som DLC, och dra in ytterligare några hundra miljoner dollar medan teamet jobbar vidare på EA Sports WRC lagom till sommaren eller kanske hösten 2024. Händer nu inte detta och det om ett år visar sig varit sant att EA beordrade Codemasters att lägga ned ett till 95% färdigutvecklat Dirt Rally 3.0 vet jag inte riktigt hur jag ska känna. Hatet kommer i alla fall att flöda fritt, den saken är säker.

Dirt Rally 2.0Dirt Rally 2.0

Relaterade texter

Dirt Rally 2.0Score

Dirt Rally 2.0

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

R E W I N D ! Petter introducerar en kategori av recensioner där vi blickar tillbaka på ett spel som lagats, uppdaterats och kompletterats sedan vi först recenserade det, och delar ut ett nytt betyg...



Loading next content