Svenska
Gamereactor
artiklar

Dags att dra ur proppen för Stadia

Stadia lanserades 2019 och skulle bli genombrottet för streamat spelande, där det stenrika företaget satsade stort på exklusiva spel. Men... allt gick åt pipsvängen, vad hände egentligen?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Det har nu gått närmare två och ett halvt år sedan Stadia släpptes. Potentialen var skyhög eftersom Google sade sig ha förstklassig teknik för streamade spel, som drevs av hårdvara nästan motsvarande Playstation 5 och Xbox Series X. Dessutom hade de värvat massor av toppfolk som skulle göra spel, gjort en smart lösning för handkontrollen och lyckats väl med hype-arbetet.

Folk utanför de innersta gamer-kretsarna var helt enkelt medvetna om Stadias existens, och med Googles resurser i ryggen fanns onekligen potential för något som kunde skaka om spelvärlden rejält. För kunde streamade spel fungera lika bra som lokalt renderade behövs ju varken speldatorer eller konsoler egentligen. Samtidigt fanns det olycksfåglar som kraxade.

Dags att dra ur proppen för Stadia
Stadia-handkontrollen har vi bara gott att säga om, och ansluter sig själv till wifi för att minimera lagg.
Detta är en annons:

Google hade inte det bästa ryktet när det kommer till att hålla produkter vid liv. Om något inte går så bra som väntat, brukar de osentimentalt avliva produkten och gå vidare till nästa. Medan den som köpte en original-Xbox, en PS Vita eller Wii U (tre hårdvaruprodukter som får betraktas som kommersiella floppar) kunde fortsätta spela spel på dessa i all evighet vare sig de köpts fysiskt eller laddats ner - såg situationen för Stadia annorlunda ut.

Google ville nämligen sälja fullprisspel, snarare än att satsa på en abonnemangsliknande lösning som Xbox Game Pass. Men att köpa ett spel för 600 kronor som skulle vara borta för alltid om Google tröttnade på konceptet, skrämde många. Dessutom krävdes ändå ett abonnemang för den som ville spela i högre upplösning och få fler funktioner (även om det i rättvisans namn ska nämnas att de spel som ingick varje månad med abonnemanget gjorde det minst lika prisvärt som det Microsoft och Sony har att erbjuda med Xbox Live Guld och PS Plus).

Att Google inte hade någon riktig vana av spelvärlden lös dessutom igenom när lanseringen närmade sig. Tjänsten var förvånansvärt barbacka och hade inte ens de mest grundläggande eller utlovade funktionerna. Det man kunde göra med Stadia, var att spela spel, och inte så mycket annat.

Dags att dra ur proppen för Stadia
Flera namnkunniga höjdare i spelvärlden från både Microsoft och Sony värvades av Google. Det gjorde även Jade Raymond (Assassin's Creed och Watch Dogs) som skulle leda spelsatsningen.
Detta är en annons:

Här vill jag slå fast att just denna del av Stadia faktiskt fungerar otroligt bra. Så bra att jag tycker alla som får chansen ska prova på det. Sedan dess har flera liknande tjänster sjösatts med varierande framgång, där i synnerhet Xbox Cloud Gaming lyckats bli stort. Men! Det råder ingen tvekan om att rappheten i tekniken är bättre i Googles variant.

Men bättre hårdvara som inte säljer så bra som man kunde tro har vi sett förr. Några klassiska exempel är hur Nintendo 64 sprang cirklar runt Playstation men ändå bara sålde dryga tredjedelen, eller hur Xbox fullständigt krossade Playstation 2 prestandamässigt - men ändå bara sålde runt en sjundedel av Sonys alternativ. Det krävs nämligen massor av bra spel, en tydlig vision och vad konsumenterna vill ha för att sälja mycket.

Dags att dra ur proppen för Stadia
Alla spel har lyckligtvis inte strulat till Stadia och Cyberpunk 2077 fungerade faktiskt bättre än till både Playstation 4 och Xbox One vid lanseringen.

Allt det här hade Google missat. Även om de hade några exklusiva spel vid lanseringen, så var de i huvudsak titlar med lägre budget, och bara året efter lanseringen lades satsningen på förstapartsspel ner helt. Nu betyder inte det att spel saknas, och det tillförs gott om dem varje månad, men det är stora hål i utbudet jämfört med vad Microsoft och Sony erbjuder. Det är snarare undantag än regel att de största tredjepartstitlarna läggs till. Även om man slipper köpa en ny konsol, så saknas det så mycket att det helt enkelt är svårt att rekommendera Stadia som alternativ till Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series S/X eller en schysst PC - eller för den delen ett Xbox Game Pass Ultimate-abonnemang för den som vill lira streamat.

Men det blir värre, för även i de fall som spel faktiskt kommer, så är underhållet betydligt sämre än till övriga format. Livsviktiga patchar dröjer betydligt längre och vissa kommer tragiskt nog inte överhuvudtaget. Det gör att Stadia-spelare inte ens fullt ut kan glädjas åt de spel som faktiskt ändå släpps eftersom de ofta inte fungerar så väl som de borde och dras med stora brister.

Dags att dra ur proppen för StadiaDags att dra ur proppen för Stadia
Spelen som ska få oss att köpa Stadia består idag oftast av tidsexklusiviteter som Bomberman och Pac-Man, vilket såklart inte räcker på långa vägar.

Google lovade även initialt att utöka prestandan i Stadia-satsningen så spelen skulle renderas med bättre grafik. Men inte heller detta har de levt upp till med konsekvensen att Google Stadia idag kör spel med prestanda under var Playstation 5 och Xbox Series S/X mäktar med. Detta medan Xbox Cloud Gaming nyligen uppgraderades så alla spel renderas av Xbox Series X-hårdvara.

Att i det här läget betala dyrt för att köpa spel till Stadia som är borta för alltid den dagen Google rycker sladden, känns inte som något jag kan tänka mig att göra längre. Just detta känns som en bristande strategi redan från start, något Amazon lärt sig till sin spel-streaming Luna. Här betalar du istället för ett abonnemang och får tillgång till ett rejält utbud med spel, istället för att behöva köpa dem ett och ett till högt pris utan vetskapen om jag faktiskt kommer få behålla det jag köpt. Med ens känns det mer värt och mer likt exempelvis Netflix, även om Luna också har ett problem med spelutbudet - så verkar Amazon drivna nog att faktiskt vilja lösa detta med egna storspel.

Dags att dra ur proppen för StadiaDags att dra ur proppen för Stadia
Amazon Luna har just lanserats officiellt i USA och Xbox Cloud Gaming blir allt större. Även Sony filar på en egen motsvarighet och Stadia känns idag trist nog fullkomligt överflödig trots fin teknik.

Idag finns det inget jag tror att Google kan göra för att rädda Stadia. Även om de fixat många av de brister med funktioner som fanns vid lanseringen och grundtekniken är väldigt bra, så är det skadat gods. Fler spel och införandet av ett mer förmånligt abonnemang skulle inte hjälpa. Och skulle Google försöka omlansera Stadia under nytt namn, tror jag media skulle klä av detta ganska snabbt.

Kort sagt; det är hög tid att dra ur proppen för Stadia. Tekniken är bra och borde gå att sälja till någon annan, men Googles tid i spelvärlden känns verkligen över och jag tycker tyvärr inte att den tillfört särskilt mycket heller, trots att jag verkligen är en förespråkare av konkurrens. Google har från första stund visat att de som spelföretag inte förstår vare sig gamers eller spelutvecklare, och det är precis detta som gjort att tjänsten aldrig lyckats bli mer än en spelfattig nischprodukt på marknaden trots att den i perioder getts bort helt gratis.

HQ


Loading next content