Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
artiklar

År 2021 i backspegeln

Så har pandemiåret 2021 nått sitt slut, och redaktör Mäki tar en titt bakåt för att se vad som hänt på spelfronten...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det känns en smula ironiskt när vi går in i 2022 att det i hög grad är samma spel jag skulle lista som mina hetaste titlar. Under 2021 hade jag hoppats på att få spela bland annat Hogwarts Legacy, God of War: Ragnarök, Horizon Forbidden West, The Lord of the Rings: Gollum, Gotham Knights, Starfield, Forza Motorsport och Ghostwire Tokyo.

Men så blev det som bekant inte, utan förseningarna har stått som spön i backen och är det något som kommer känneteckna 2021 i backspegeln så är det väl att det var året då pandemikonsekvenserna träffade spelvärlden på allvar. Nu är det istället 2022 som kommer bli det år 2021 kommer vara.

År 2021 i backspegeln
The Lord of the Rings: Gollum kommer först 2022. Under året har en majoritet av storspelen drabbats av en försening.

Detta inkluderar även konsolköp, för vi vet att det är många av er som velat köpa en Playstation 5 eller Xbox Series X, men helt enkelt inte kunnat göra det. Bristerna har varit enorma, bokningslistor har saknats och folk på sociala medier har låtit som att de dragit högvinsten på Triss när de i själva verket bara lyckats köpa en ett år gammal konsol till fullpris. Till detta kommer att även PC-spelare drabbats då de senaste grafikkorten och processorerna haft enorma brister.

Detta är en annons:

Lyckligtvis har inte allt handlat om negativa saker under 2021, som lyckligtvis även varit ett ganska bra spelår, även om det av uppenbara och ovan nämnda orsaker varit färre spel som släppts och otaliga tungviktare har skjutits upp. Nåväl, för ganska precis ett år sedan var världen synnerligen tumultartad, till stor del beroende på pandemi och en viss amerikansk president, och många längtade efter ett lugnare 2021.

År 2021 i backspegeln
Äntligen får andra utvecklare än EA göra Star Wars-spel, inte minst Quantic Dreams som utvecklar Star Wars Eclipse.

Tyvärr rivstartade 2021 uselt utanför spelvärlden med både hot om krig samt ett stormat Kapitolium. För oss gamers inleddes det nya året roligare dock då Lucasfilm Games återupplivades, varpå det utannonserades att fler utvecklare än EA skulle göra Star Wars-spel, inte minst svenska Massive Entertainment. Dessutom hette det att fler projekt var på väg från EA samt andra utvecklare, där vi i december fick veta (efter en tids rykten) att Quantic Dreams gör Star Wars Eclipse.

Eftersom det kom förhållandevis få stora spel under 2021, kom det i hög grad att handla om positionering inför framtiden. Det inkluderar såklart Microsofts spektakulära uppköp av Zenimax/Bethesda som blev klart i mars, vars konsekvenser vi egentligen inte sett ännu annat än att vi vet att kommande spel blir konsolexklusiva till Xbox. Men redan innan mars, hade Google hunnit meddela att de pensionerar sin spelutveckling till Stadia, som idag känns som ett projekt utan framtiden för sig.

Detta är en annons:
År 2021 i backspegeln
Det är svårt att rekommendera någon att skaffa Stadia idag, trots fin grundläggande teknologi. Framtiden är för skakig.

Dessutom lade EA rabarber på Codemasters i februari. Initialt låter det som att EA lärt sig läxan efter att tidigare ha försökt detaljstyra sönder flera anrika utvecklare, men det är upp till bevis. Vi får vänta och se hur detta påverkar Codemasters, eller om det resulterar i tunga avhopp från veteraner som grundar en egen studio tids nog. Till detta kan vi även lägga att Epic Games köpte upp Tonic Games Group, vilket inkluderar Medatonic (Fall Guys: Ultimate Knockout).

Sony ville inte vara sämre och köpte på sig hela fem studios under året, och allra flitigast spenderare var Embracer som växte med halvt ofattbara 37 studios av olika slag under 2021 (inte minst Gearbox). Jag tänkte inte räkna upp allt som köpts upp men det var verkligen ett extremt år ur denna aspekt, ändå tror jag att 2022 kan komma att bli ännu mer sanslöst på den fronten.

År 2021 i backspegeln
Avatar: Frontiers of Pandora fick oss att tappa hakan under E3. Men 2021 var ett år som fick oss att se vad Playstation 5 och Xbox Series S/X egentligen går för tack vare Ratchet, Forza och Matrix-demot.
Detta är en annons:

Efter att allt ställts in under 2020, började eventen komma tillbaka detta år. Det inkluderade även E3. Det var en online-tillställning, och även om det inte slår den fysiska varianten, ledde det till en bra spelsommar med massor av spännande utannonseringar att se fram emot. Det inkluderar bland annat Avatar: Frontiers of Pandora och Mario + Rabbids Sparks of Hope från Ubisoft, Forza Horizon 5 och The Outer Worlds 2 från Microsoft, Marvel's Guardians of the Galaxy från Square Enix samt att Nintendo utannonserade bland annat Mario Party Superstars och visade Bayonetta 3 i en lång trailer.

Även om det var förhållandevis lugnt under sommaren och hösten, där Call of Duty: Vanguard och Battlefield 2042 tycktes leka katt & råtta med varandra, fanns det spännande rykten som tydde på att Netflix var på väg att börja satsa på spel. Dessutom rapporterades det friskt om rättegången mellan Apple och Epic, samt att en smärre bomb briserade hos Activision där de anställda fått nog av usel behandling, till synes åtminstone delvis sanktionerad från den absoluta toppen. Just behandlingen av anställda har lett till jättelika avhopp från Activision, men även Ubisoft och vad konsekvenserna av detta blir, återstår att se.

År 2021 i backspegeln
OLED är ett jättefint stycke hårdvara, men knappast den uppfräschning av Switch många hade hoppats på.

Hårdvarumässigt var det ett av de torraste åren i mannaminne, där de enda nyheterna var färgglada handkontroller från Microsoft, projektet Atari VCS samt en OLED-version av Switch (som i övrigt var näst intill likadan som förlagan).

Bland spelen vi kommer minnas från 2021, hittar vi Hitman 3, It Takes Two, Outriders, Returnal, Resident Evil: Village, Ratchet & Clank: Rift Apart, Deathloop, Psychonauts 2, Far Cry 6, Metroid Dread, Back 4 Blood, Marvel's Guardians of the Galaxy, Forza Horizon 5 och Halo Infinite. Dessutom tycker jag att utmärkta Hot Wheels Unleashed förtjänar att nämnas som minnesvärt och kan komma att bli en serie vi får se mer av i framtiden - och så förtjänar Balan Wonderworld att minnas för att det var så fruktansvärt uselt trots absolut toppklass på inblandade utvecklare.

Till detta kommer att vi väl sällan haft så bleka lanseringar av ett nytt Call of Duty och Battlefield som under 2021? Det kändes som att förstnämnda försvann från folks medvetande veckan efter premiären medan det sistnämnda bara fanns kvar på grund av svidande kritik för att det var så hopplöst ofärdigt och tomt.

År 2021 i backspegelnÅr 2021 i backspegeln
Årets Call of Duty och Battlefield tycks ha försvunnit ur folks medvetande så snabbt att det verkligen borde oroa Activision och EA.

Trenden att köpa digitalt istället för fysiskt slog också till med full kraft. Till PC är det bara drygt 1% som köps fysiskt idag, och till konsol är motsvarande siffra 22,7%. Det är alltså 77,3% som köps digitalt numera, och siffran lär växa ännu mer under 2022. Under 2021 har vi dessutom spenderat $93,2 miljarder på mobilspel att jämföra mot $37,6 miljarder för PC-spel och $50,4 miljarder för konsolerna. Den som undrar varför Microsoft är så måna om att Xbox Game Pass ska fungera på smartphones och varför Sony vill börja släppa Playstation-spel till mobil - ska såklart ha sifforna i åtanke. Smartphone-spel omsätter mer än spel till PC och konsol tillsammans.

Till sist tycker jag Xbox Game Pass förtjänar att nämnas i dessa sammanhang (eftersom det är heldigitalt). Efter att initialt ha handlat om främst Microsofts spel på premiärdagen, vet vi nu att även förvånansvärt stora tredjepartstitlar kan ingå från dag ett. Det fick vi bevis på från MLB the Show 2021, Outriders och Back 4 Blood som bidrog till ett halvt ofattbart mervärde eftersom dessa tre fullprisspel tillsammans nästan motsvarar kostnaden för Xbox Game Pass i två hela år. Under hösten har det snackats flitigt från pålitliga källor att Sony filar på ett eget svar, och det ska såklart bli spännande att följa i vad som lär bli en given punkt i nästa årskrönika.

Vad tycker du själv om året 2021, spelåret 2021 och hur ser dina förväntningar ut inför 2022?



Loading next content