Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
artiklar
Halo Infinite

De försvunna Halo-spelen

Under de 20 år som Bungies älskade spelföljetong trollbundit oss actionfans har det förutom ett tiotal fantastiska spel även lagts ned en del projekt och Petter har kikat närmare på ett antal av dem...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Halo Infinite

HALO MAC
Innan Steve Ballmer beslutade sig för att slunga upp 800 miljoner kronor för att köpa studion bakom Myth 3D, Oni och Marathon, var det tänkt att Halo skulle släppas till Macintosh, enbart. Projektet började sin bana som ett tredimensionellt strategispel likt Bungies Myth-titlar, men bytte sedan inriktning till ett actionspel som spelades ur ett traditionellt tredjepersonsperspektiv. Jason Jones och Apples Steve Jobs visade upp (länk) ett väldigt primitivt (men för sin tid svinsnyggt) Halo under Apples 1999-keybnote och meddelade att spelet skulle släppas exklusivt till Apple Macintosh, baserat på deras Open GL-plattform, men bara nio månader senare stod det klart att Microsoft ägde studion i sin helhet och att Halo nu gjorts om till ett förstapersonsactionspel som skulle släppas på premiärdagen av deras förstfödda konsol; Xbox.

Halo Infinite

HALO ONLINE
Hösten 2015 utannonserade Sabre Interactive (Quake Champions, Snowrunner) att de arbetade för fulla muggar med Halo Online, ett spel specifikt framtaget för Ryssland och den ryska Halo-publiken, som skulle innehålla mikrotransaktioner och baserades på spelmotorn från Halo 3. Halo Online skulle vara gratis att ladda hem och storyn skulle ta vid efter händelserna i Halo 3 men efter att Saber rullat ut en tidig beta för de ryska spelarna att klämma på, beslutade sig Microsoft för att lägga ned projektet då spelet inte levde upp till förväntningarna.

Detta är en annons:
Halo Infinite

HALO MEGA BLOKS
Våren 2013 inleddes utvecklingen av ett Halo-spel som skulle riktas mot en klart yngre målgrupp än de som vanligtvis styrde Master Chief ut i strid och precis som namnet antyder var Halo Mega Bloks baserat på den amerikanska Lego-konkurrenten Mega Bloks licensierade Halo-leksaker. Precis som i TT Games ultrapopulära Lego-titlar gick spelupplägget ut på att samla på sig Mega Bloks-bitar för att kunna konstruera olika objekt som skulle ta spelaren vidare genom gulligt ultrakulörta nivåer som såg ut som parodier på klassiska Halo-miljöer. Spelet klev aldrig ut ur prototyp-stadiet utan lades ned relativt snabbt eftersom Bungie och Microsoft enades om att det var "fel väg att gå".

Halo Infinite

HALO DS
2007 läckte det ut information om att Microsoft arbetade på en Nintendo DS-version av Halo, som kort därefter visades upp av amerikanska spelsiten IGN i en kort gameplayvideo. Det skulle dock inte dröja särskilt länge innan Bungies Jason Jones samt Frank O'Connor gick ut och meddelade fansen att de stoppat utvecklingen (som sköttes av en "hemlig" storstudio) och att spelet var nedlagt. I Halo DS styrde man Master Chiefs sikte med hjälp av Nintendo DS-stylusen och det såg naturligtvis ganska bisarrt ut.

Detta är en annons:
Halo Infinite

HALO MMO
Redan 2005, fyra år innan Ensemble Studios släppte Halo Wars, arbetade de på en prototyp till ett onlinebaserat Halo-spel med rötterna i MMO-genren. Tydligen påbörjades projektet som "Titan", ett science fiction-dränkt onlinerollspel med actionfokus och ungefär ett år in i utvecklingen började man stöpa om delar för att bättre passa in i Halo-mytologin. Tanken var att Halo MMO skulle äga rum 100 000 år innan händelserna i Halo: Combat Evolved och Ensemble baserade grundmekaniken på ett cover-system som tydligen påminde om bland annat Gears of War. Microsoft lade 800 miljoner kronor i utvecklingskostnad på Halo MMO innan de till slut meddelade Ensemble Studios att de inte längre ville satsa på projektet och att närmaste konkurrenten World of Warcraft hade växt sig för stort, för snabbt.

Halo Infinite

HALO CHRONICLES
Delar av storyn i Halo 4, som kretsade kring den nya fienden Prometheans, var plockade direkt ur det kraschade samarbetet mellan Bungie och Sagan om ringen-regissören Peter Jackson, som tillsammans arbetade på en Halo-film (som var tänkt skulle regisseras av District 9-gubben Neil Blomkamp). 2006 fick vi veta att filmen mest troligt inte skulle bli eftersom man inte lyckats plocka fram ett manus "värdigt" spelens mytologi och starka berättande och drygt tre år senare fick vi även veta att all utvecklingen av Halo Chronicles också hade lagts ned. Tydligen skulle det spelet kretsa kring en ny figur som i slutet skulle kliva över på Prometheans-sida men i början slåss för UNSC. Tanken var att Chronicles skulle vara mer av ett Bayonetta-liknande spel med fokus på närstrid och akrobatik, än på distansvapen och Master Chiefs särskilda förmågor.

Detta är en annons:

Relaterade texter

7
Halo Infinite - Season 2: Lone WolvesScore

Halo Infinite - Season 2: Lone Wolves

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har spelat den andra säsongen av Halo Infinite, men är tyvärr inte helt imponerade av det som erbjuds, där kvantiteten är största problemet...

Halo Infinite - KampanjenScore

Halo Infinite - Kampanjen

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Sex år, flera miljarder kronor och en rejäl försening senare är nu Halo Infinite äntligen här. Är det den mjuka reboot som utlovats, och framför allt - är det bra...



Loading next content