Svenska
Gamereactor
artiklar

Arroganta Sony är tillbaka igen

Det är alltmer sällan vi ser Sony-hyllningar i kommentarsfälten, och det handlar istället oftare om tvivelaktiga beslut och dyra priser...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

För fem år sedan hade nuvarande generation inte startat ännu, utan det var lugnet före stormen där det nästan dagligen ryktades om Playstation 5 och Xbox Series X (som då kallades Xbox Two av de flesta medier). Där och då hade Sony fattat en rad tvivelaktiga beslut som gick på tvärs med deras rykte som ett lyhört företag som hela tiden lyssnade till sitt community.

Det handlade bland annat om att släppa sina spel till fler format, att göra Playstation till en mediastation, ett försök att stoppa allt cross-play, släppet av den direkt usla Playstation Classic, försöket att få bort sex ur sina spel, avhoppet från E3 och så vidare. Jag skrev en artikel om saken när det begav sig med rubriken "Är arroganta Sony på väg tillbaka?", och syftade då på hur de agerade i slutet av Playstation 2-eran, där en serie konsumentfientliga beslut kring Playstation 3 gjorde att Xbox 360 ledde i princip hela generationen (och ledde hela i väst med överlägset tredjepartsstöd).

Arroganta Sony är tillbaka igen
Sony gjorde i princip allt rätt med Playstation 4 som blev makalöst populär och gjorde Sony minst lika älskade som Nintendo.

När jag läser artikeln idag så är en del påfallande aktuellt medan annat är inaktuellt - men känslan av att jag var något på spåren finns kvar. För efter att Sony i början av Playstation 4-generationen var älskade av fansen på ett sätt som brukar vara förbehållet Nintendo (och Sega under glansdagarna), så är det väldigt sällan vi hör dessa tongångar idag på sociala medier och i våra kommentarsfält, inte ens från de av er som jag vet är trogna Playstation-användare.

Detta är en annons:

Den förre Playstation-chefen Jim Ryan startade helt enkelt en massa långdragna processer som Sony nu verkar vara mitt uppe i, och som det kommer ta åratal att lämna bakom sig (förutsatt att det ens är något de vill göra). Stora skutor tar tid att vända och de live service-projekt som påbörjades för flera år sedan är helt enkelt inte släppta ännu (annat än ett fåtal undantag som Concord, medan Last of Us Multiplayer lades ned).

Arroganta Sony är tillbaka igen
Förra Playstation-chefen Jim Ryan är huvudarkitekten bakom de strategier som kommer gälla för Playstation i många år framöver.

Men att Sony idag släpper mindre påkostade singleplayer-spel på grund av live service har vi redan diskuterat nog. Det är ett tydligt skifte som även kommunicerats från Sony själva, och som leder till att företaget nu släpper betydligt färre spel än tidigare, något som jag menar gör detta till en ovanligt tråkig och händelselös konsolgeneration. Varje konsoltillverkare bör kunna få ut åtminstone tre-fyra storspel per år, och varken Microsoft eller Sony har levererat på detta område.

Det här har såklart fått konsekvenser. Playstation 5 har legat strax efter eller strax före Playstation 4 (mätt från respektive lansering) under hela generationen. Det kan man såklart hävda är bra, men dagens allt dyrare spel kräver fler spelare och Sonys allt mindre vinster från speldivisionen har fått dem att agera. Att tillväxten stannat är oroväckande, men låt oss leka med tanken hur det hade sett ut om inte Microsoft passat på att klåpa sig samtidigt? Om de istället för att lansera Xbox Series X utan stora exklusiviteter och sitt skamligt tomma 2022, hade haft en massa stora premiärer och varit redo med förstklassigt Halo Infinite-stöd efter dess lansering, så hade Sonys marknadsandelar förmodligen rent av krympt. Att de alls har samma marknadsandel som tidigare känns mer som tur (usel konkurrens från Microsoft) än skicklighet i det här läget.

Detta är en annons:
Arroganta Sony är tillbaka igen
Playstation 5 säljer betydligt bättre än Xbox Series S/X, men det verkar i huvudsak bero på Microsofts felsatsningar snarare än att Sony gör allt rätt, och deras Playstation-publik tycks inte öka i marknadsandel trots ett rejält tapp för Xbox Series S/X.

Men det finns fler tecken på att Sony inte längre ligger med örat mot rälsen för att lyssna på vad spelarna vill ha, utan tycks ha pejlat in aktieägarnas vilja i allt högre omfattning istället, och det är prissättningen. Sony har varit marknadsledare när det kommer till prishöjningar av allt från spel till konsoler, prenumerationstjänster och tillbehör. Till detta kommer att de genomgående velat ta betalt för uppgraderingar av spel från Playstation 4 till Playstation 5, där det senaste exemplet är att dubblera prisetHorizon: Zero Dawn inför lanseringen av remastern.

Och på tal om Horizon, så säger Jason Schreier nu att denna remaster lär vara det enda klassiska Horizon-äventyr vi har att se fram emot på många år. För Horizon 3 dröjer då Sony istället valt att sätta Guerrilla på att göra Horizon Online, en satsning jag är fullkomligen förkrossande övertygad om att spelarbasen skulle rösta ner om de fick välja. Horizon slog ju igenom som singleplayer-äventyr med en unik hjältinna, att få ett live service-produkt med multiplayerstöd, säsongspass och mikrotransaktioner tror jag helt enkelt inte stod på önskelistan för överdrivet många.

Arroganta Sony är tillbaka igen
Horizon 3 kommer vi av allt att döma få vänta länge på. Guerrilla prioriterar istället ett live service-äventyr.

Även om Concord var en helt annan best än Horizon Online, så visar det ändå ointresset som finns för denna typ av spel, samtidigt som Hogwarts Legacy, Black Myth: Wukong och Warhammer 40,000: Space Marine II visat hur enormt stort intresse det finns för påkostad och välgjord singleplayer. Det råkar ju vara precis den genre som Sony tillhörde den absoluta gräddan i. Men nu sitter de med mängder av live service-projekt som är för dyra att avbryta (vilket jag inte ens tror att de vill), och skulle strategin slå fel så måste de påbörja nya spel och därefter lansera dem. Det kommer med andra ord ta absolut minst fem år innan denna kurs kan läggas om.

Och i ett läge där väldigt få exklusiva Sony-spel släppts som verkligen drar nytta av Playstation 5 fullt ut (det mesta har ju även kommit till Playstation 4), så har man nu landat i att det behövs en ännu mer kraftfull hårdvara. Playstation 5 Pro släpps i november, men istället för glada kommentarer från er läsare, har vi mest sett svidande kritik mot prislappen på 10 500 kronor för en enhet utan skivläsare och ställ. Vill du ha detta får du slanta upp med sisådär 12 000 kronor istället.

Arroganta Sony är tillbaka igen
Playstation 5 Pro är med god marginal den dyraste konsolen någonsin, och förhandsbokningarna tycks ha varit få.

Kort sagt framträder bilden för mig av ett företag som just nu inte sätter gamers i första rummet. Konsolkrigande fans tycks framför allt hämta glädje i att det åtminstone inte går bättre för Microsoft (tvärtom...), men i slutändan är just Microsofts schabblande senaste åren en stor orsak till att Sony kan ta det så lugnt och inte behöver känns sig stressade över att ha dem flåsandes i nacken. Jämför Sonys agerande på toppen av berget efter Playstation 2 inför Playstation 3, med hur de agerade efter Playstation 3 inför Playstation 4. Istället för en massa knepiga beslut var det i princip bara sådant gamers ville höra med spel de ville spela.

Att den sammanlagda marknaden för Playstation och Xbox krymper är illavarslande och gör det mindre lönsamt att satsa på kraftfulla konsoler. Idag är i princip alla spel självklara till PC och formatet lär bara fortsätta växa. Här krävs att Microsoft vaknar upp med en tydlig strategi och börjar få in användare i Xbox-ekosystemet igen, och Sony måste verkligen backa bandet lite och inse varför de var så otroligt omtyckta. Annars befarar jag en nedåtgående spiral för alla konsolspelare (inklusive Nintendo-användare) och en märkbart tråkigare framtid.



Loading next content