Svenska
Gamereactor
artiklar

Årets grafik 2022

Vi har korat Årets bästa spel, årets sämsta, årets besvikelse samt årets estetik (design). Nu har turen kommit till grafik/teknik. Vilka fem spel imponerade mest under året som gått?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Årets grafik 2022

(5) Need for Speed: Unbound
Det var verkligen inte särskilt bra, Criterions storslagna Need for Speed-comeback. Trist bilfysik/körkänsla, löjeväckande usel story och bedrövliga karaktärer (samt hopplöst onlineläge) gjorde att vi på Gamereactor tröttnade redan efter några timmar, men det var snyggt. Otroligt snyggt. Den i huvudsak svenskutvecklade spelmotorn Frostbite med all världens Battlefield-glamour gjorde underverk för spelstaden Lakeshore med omgivning och när vi inte orkade spela mer, kunde vi åtminstone (lyckligtvis) bara sitta vid ett rödljus och kika på när trafiken swischade förbi. Det flöt superfint i låsta 60 bilder per sekund till båda konsolerna och innehöll ljussättning att dö för.

Årets grafik 2022

(4) Warhammer 40,000: Darktide 
Hur skapar man konst i konsten är frågan alla som jobbat med Warhammer frågar sig själva. Allt i denna framtidstolkning av mänskligheten är överdetaljerat. Varje vapen, rustning, byggnad är ett konstverk. Varje detalj i en byggnad består av små konstverk. Darktide fångade detta under året på ett lysande sätt genom att smärtsamt återskapa denna mörka framtid vars enda ledord är krig och elände. Det var ett visuellt spektakel med fantastiska effekter, mellansekvenser och visuell design. Det är mörkt, äckligt och och lyckas visa Warhammer på ett spännande sätt. Tack vare fokuset som låg på Nurgle en av universumets gudar, betonas föruttnelse, kött, bölder och pest. Detta ställdes i kontrast mot det högteknologiska, dekadenta och förfallna megastaden vi slogs på. Fatsharks grafiker gjorde ett fantastiskt jobb med att skapa en av årets snyggaste spelupplevelser. 

Detta är en annons:
Årets grafik 2022

(3) Horizon: Forbidden West
Redan när den första trailern dök upp året innan releasen så visste vi att detta skulle bli något ut över det vanliga, rent grafiskt. Och vi hade inte fel. Guerrilla Games gav oss ett ändlöst vackert äventyrsspel som tog oss igenom gnistrande snötäckta berg, röda sandiga öknar, trolska djupa skogar och varma stränder där de turkosa vågorna slickade våra bara fötter. Grafiken gav liv och rörelse i spelet, och vi såg bevis på det om och om igen i de fina detaljerna. Hur vinden grep tag i några förrymda hårslingor runt Aloys ansikte, hur skuggorna rörde sig efter solens rörelser och hur växtligheten vi rörde oss igenom vek sig efter hennes kropp. Spelet kändes så levande och grafiken fick även karaktärerna att kännas äkta och mänskliga med grimaser och ansiktsuttryck som var en mimik av ett riktigt levande ansikte. Horizon Forbidden West var en perfekt utopi av en postapokalyptisk värld så vacker att man faktiskt inte tvekat att resa dit om en biljett hade trillat ner i knät på en.

Årets grafik 2022

(2) A Plague Tale: Reqiuem 
Vi är vana med att se den snyggaste och mest tekniska grafiken komma från förstapartsstudios där man som utvecklare endast behöver fokusera på ett format att optimera sitt äventyr till. I år så skulle dock ett av de snyggaste spelen komma från en mindre fransk studio som sedan tidigare varit ansvarig för att få fram titlar likt Microsofts Flight Simulator och The Crew 2. Med A Plague Tale: Requiem bevisade nämligen Asobo Studio att man inte bara besitter en stor kunskap när det kommer till att väva samman en medryckande story, utan man bjöd därtill på förtrollande ögongodis som få andra titlar kunde mäkta med. För den europeiska medeltiden har aldrig varit snyggare, och även om mycket av miljöerna var fylld av död och elände så lyckades man få misären att kännas levande och vacker tack vare briljanta modeller, polerade texturer och eminent ljussättning. Att äventyret dessutom lanserades tillsammans med ett välbyggt fotoläge gjorde att vi på redaktionen förmodligen tillbringade mer tid med att försöka fånga de sagolika scenerierna och livfulla ansiktsmodellerna än att försöka rädda vår lillebror Hugo och resten av världen från att gå under i ett hav av ilskna råttor.

Detta är en annons:
Årets grafik 2022

ÅRETS BÄSTA GRAFIK 2022
(1) God of War: Ragnarok
Bortsett från Art director Raf Grassettis alldeles magiska design, Eric Williams & Cory Barlogs episka manus samt Bear McCrearys mästerliga musik erbjöds Sony Santa Monicas hyllade uppföljare årets läckraste grafik, ur ett tekniskt perspektiv. Den hemmasnickrade spelmotorn briljerade verkligen i Ragnarok där spelvärlden expanderats och grafiken mångdubblats sett till detaljrikedom. Animationer, ljussättning, partiklar, dimma, rök, eld och på det sättet som karaktärerna rörde sina munnar och ögon under de dialogdrivna sekvenserna gör detta till spelet som vi på Gamereactor anser innehöll 2022 års bästa grafik.



Loading next content