(10) Super Pumped: The Battle for Uber (Sky Showtime)
Historien om hur Uber gick från vild upstart i det konkurrenstunga Silicion Valley till världens största taxiservice, är en geggigt stökig, häpnadsväckande dramatisk sådan som ingen av oss kände till på förhand, inte innan Sky Showtime visade upp den i alla fall. Serieskaparna Brian Koppelman och David Levien hämtade hälsosamma mängder inspiration från The Social Network samt Newsroom, bjöd på en rafflande historia om vilda chansningar, lojalitet, svek, högmod och allt där i mellan och tillsammans med lysande skådespeleri kvalade den in på vår samlade lista över årets bästa.
(9) Severance (Apple+)
Här på redaktionen gillar vi mysterier. Ju mer intrikata, desto bättre och inget mysterium var större än Severance. Ett enda långt, ljuvligt mindfuck som vi inte kunde slå ur våra tankar. Vi gick omkring i en Severance-dimma större delen av året och vem kan klandra oss? Det är sannerligen inte ofta man får möjligheten att uppleva något som Dan Ericksons pusseldrama. Men storyn var inte bara en enigma som innehöll allt från växter till krigföring och getter utan det var i sina bästa stunder också ett solitt karaktärsdrivet kammarspel fyllt av briljant skrivna figurer, som lyckades vara både eljest och helt vanliga. Spännande var det också. En ren nagelbitarfest. Från att videon visas för första gången till den pulserande säsongsfinalen satt vi som på nålar och det var också en känsla av att faktiskt vara där och uppleva allt det där tillsammans. Vi fick vara en av de där människorna som går till jobbet varje dag utan att känna att man någonsin lämnat. Vi var en av de som aldrig stämplat ut och gått hem när arbetsdagen är över och hur hemskt just det än må låta så älskade vi allt med Severance.
(8) The English (Amazon Prime)
Vi var beredda på klassiskt hjältemodiga vilda västern-äventyr när Emily Blunts tuffa engelskkvinna slog sig ihop med en modig prärieindian för att ta revanch på några barbariska kavallerimän och på många sätt och vis var det precis det vi fick. Vi var däremot inte beredda på att få våra hjärtan urslitna och nedstampade av seriens bitterljuvhet - den bästa sortens bedrövelse. Vad som började som en kvick och häftig hämndodyssé i ökenmiljöer började sakta men säkert förvandlas till en smärtsam påminnelse om att skönheten och grymheten bara var två sidor av samma kalla mynt. The English gav oss så mycket mer än bara det sedvanliga "våld föder våld"-budskapet när det väl vankades hämnd och blandade många vilda västern-stilar för att tälja fram en skakande historia om korruptionens djupa rötter i den amerikanska civilisationens begynnelse. Den här serien träffade oss som ett ånglok, för det kniper fortfarande i våra bröstkorgar när vi tänker på den riktning som Hugo Blicks episka historia tog. Vi hoppas att flera tittare ska känna samma smärta som vi upplevde med denna välputsade västernpärla.
(7) Tokyo Vice (HBO Max)
Kishi kaisei betyder på japanska ungefär "att föra de döende tillbaka till livet" och det var precis vad gamle rutinerade räven Michael Mann gjorde med den urlakade gangstergenren. Tokyo Vice var en riktig blast from the past. Ett tajt 90-talsraffel, till brädden fyllt av klyschor och stereotyper men inte bad han om ursäkt för det. Nej, i stället körde man på, med neonljus, yakuza, rikligt med cigg och riskfyllda skuldberg. Med härliga vibbar från svunna tiders hårdkokta deckare gled det här sobra newspaper noir-myset obemärkt in i våra liv och däckade oss, direkt. Likt en saftig rundspark rätt i solar plexus lämnade den oss på golvet, kippande efter andan. Det enda som hindrade Tokyo Vice att hamna ännu högre upp på listan var det knapphändiga slutet som lämnade en hel del i övrigt att önska. Annars var det nära perfektion det här. Obsolet och dekadent. Snyggt. Spännande. Smygerotiskt.
(6) Andor (Disney+)
Den bästa Star Wars-upplevelsen sedan Rogue One var den som kändes minst Star Wars - och vi älskade just Andor för det. Med Bourne-nerven på sitt CV hade Gilroy-bröderna avlägsnat sig från den kladdiga fanservicen som denna franchise vanligtvis stampar i och satsade istället på en en mer avskalad, mänsklig och framförallt spännande nagelbitare för de vuxna fansen. Borta var Bolimbompa-känslan från Boba Fett och det forcerade dramat från Kenobi-showen, där serieskaparna istället utforskade karaktärers gråzoner och det politiska maktspelet i bakgrunden. Skildringen av karaktärerna, som befann sig på båda sidor om lagen, var realistiskt och Andor själv visade sig vara en engagerande huvudperson som blev våra ögon och öron under upprorets begynnelse. Vi älskade trovärdigheten i det ständiga maktspelet, vi imponerades över hur mycket vi sympatiserade med antagonisterna och vi var särskilt tacksamma över att se så mycket respekt för George Lucas magiska galax i denna fenomenala rymdthriller.
(5) Pachinko (Apple+)
Lika stora delar asiatiskt Dallas som en lärdomsfull historia om kultur, historia, politik och familj. Soo Hughs hyllade drama baserat på den bästsäljande boken bjöd på en episk känsla av omfång utan att glömma bort karaktärerna, bjöd på romantik utan att tumma på vare sig dramatiken eller spänningen och underhöll från början till slut.
(4) The Bear (Disney+)
Det mänskliga restaurangdramat golvade oss fullständigt. Visst hade vi vissa förväntningar på Shameless-skådisen Jeremy Allen Whites nya alster men ingen av oss hade väl i ärlighetens namn trott att detta skulle visa sig vara årets starkaste skildring av livet självt och att detta liv skulle dofta så starkt av matos, cigarettrök, svett och utmattningssyndrom. Ångest och stress i kubik men också ren och skär eufori. I fokus, vanliga människor av kött och blod, ödets nyck och ett konstant pendlande mellan hållplatserna hopp och förtvivlan. The Bear liknade ingenting vi tidigare sett och vi stod där, mitt i branden, i ett prestigelöst kök i Chicago och tillsammans med en ramstark skådespelarensemble såg vi drömmar födas och dö. Vi var ett med skådeplatsen där kaos ständigt stod på menyn och vi provade entusiastiskt varenda rätt innan vi var mätta och belåtna. Det här var serien som vågade vara smutsig, den vågade vara grov runt kanterna. Den var inte som så många andra i genren. Välpolerad och pretentiös. Men mest av allt var det en serie som kändes levande. En serie som betydde något och en restaurangproduktion där inte maträtten var i fokus utan faktiskt människorna bakom.
(3) Better Call Saul (säsong 6) (Netflix)
Vi vet inte om där finns någon annan serie som på ett så omvälvande, gripande och tydligt vis lyckats demonstrera konsekvenserna av någons handlande under 2022. Under sju långa år fick vi bevittna Slippin' Jimmys långsamt omvandlas till sitt alter ego Saul Goodman i vad som inte är något annat ett mästarklass i berättande. Att följa upp en av världshistoriens mest framgångsrika TV-serier, Breaking Bad kan inte ha varit lätt, men att på många sätt även lyckas överträffa den? Likt ringar på vattnet blev Jimmys handlande och dess följder allt mer påtagliga innan allt slutligen ställdes på sin spets i vad som blev den sjunde och sista säsongen med ett avslut som knappast kan ha lämnat någon oberörd. Peter Gould och Vince Gilligan gjorde det omöjliga verklighet och skapade en uppföljare som blev minst lika stilbildande som sin föregångare. Briljant manus, karaktärer som kändes nästan omöjligt levande och något av det bästa skådespeleriet på denna sidan av galaxen. Better Call Saul har varit makalös från dag ett och den avslutande säsongen cementerade dess plats i historieböckerna genom att med vördnad och respekt avhandla den otroliga resa Saul Goodman, Kim Wexler, Mike Ehrmantraut, Nacho Varga, Howard Hamling och alla de andra oförglömliga karaktärerna gjorde. Better Call Saul var inget annat än ett mästerverk och dess avslutande säsongs plats på listan över årets bästa TV-serier därmed också självklar.
(2) The Boys (säsong 3) (Amazon Prime)
Supernatural-skaparen Eric Kripkes sotsvarta superhjältesatir har varit klockren sedan pilotavsnittet men det var först i årets säsong, den tredje i ordningen, som det blev briljant. Riktigt genomgående briljant. På det sätt som Superman-pastischen Homelander till slut krackelerade och beslutade sig för att till fullo omfamna sin mörka sida samtidigt som hans far, Soldier Boy, väckte upp ur någon slags 100-årig dvala banade väg för action, drama och nerv som nu gör att tredje säsongen av The Boys hamnar på vår andraplats.
ÅRETS BÄSTA TV-SERIE 2022:
(1) Stranger Things (säsong 4) (Netflix)
TV-året har bevisligen varit helt fenomenal, men det fanns inget som ens kom i närheten av den fjärde Stranger Things-säsongen. Efter att Netflix flaggskepp tappade kraft under föregående säsonger bestämde sig Duffer-bröderna helt plötsligt för att inte spara på krutet överhuvudtaget och bjöd Netflix-användare på vad som bäst kan beskrivas som ett filmiskt TV-event som saknade motstycke. Säsongens fräscha nya tag och dess emotionella vikt gjorde att vi älskade karaktärerna mer än någonsin, där seriens fans fick allt de någonsin önskade och lite till. Förutom att skurken var förträffligt otäck svarade serieskaparna på flera obesvarade frågor som tillfredsställde och gav oss bara mersmak. Det gjorde verkligen ingenting att episoderna var extra långa, tvärtom älskade vi det här lyxiga storfilmsformatet som flexade med sin budget och sitt starka manusarbete. Det har sagts många gånger förr, men den här gången menade vi verkligen det: detta är en strålande hyllning till den Spielbergska filmmagin.