Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Arena Breakout: Infinite

Arena Breakout: Infinite

Vi har fått provspela betan av den kommande PC-portningen av mobilspelet Arena Breakout och vi har många tankar om denna Escape from Tarkov-dödare...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Escape from Tarkov fortsätter att influera diverse spel och senaste i raden är Arena Breakout Infinite. Det är ursprungligen en portning av ett mobilspel från 2023. Denna version till PC kommer att vara gratis. Huruvida det kommer att påverka titeln är svårt att säga på förhand. Min tid med betan har varit positiv. Det är snudd på identiskt med sin motsvarighet på telefon, men med bättre grafik och anpassningar för dator är det en kompetent produkt i denna genre.

HQ

Detta är en taktisk skjutare med exfiltration och överlevnadsinslag. Du har en bas där du köper och säljer utrustning. Du tar dig även an nya uppdrag för att sedan resa ut till olika banor. Där ska du sedan genomföra uppdragen och försöka att inte dö av mänskliga spelare eller datorstyrda fiender. Om det låter bekant är det för att det är exakt vad du tänker dig att det är. Även klassiska inslag som datorstyrda motståndare finns med. Datorkontrollerade fiender är ganska farliga i denna version och kan döda dig om du inte är försiktig. Min upplevelse är att den är väldigt aggressiv och sprintar gärna mot din position. Med tanke på hur många skott en väl utrustad soldat tål kommer du inte sänka fienderna på en gång. Det innebär också att ammunitionshantering är viktig. Att välja sina strider kommer att avgöra om du lever eller dör.

Arena Breakout: InfiniteArena Breakout: Infinite
Allt från menyer och upplägg skriker modernt taktiskt actionspel.

Det är svårt att inte göra jämförelser till Escape from Tarkov då detta till skillnad från Grey Zone Warfare är tydligare inspirerat av den titeln. Det betyder inte att detta inte bjuder på egna idéer. Jag upplevde att menysystemen är smidigare och att första hjälpen inte är riktigt lika avancerad. Du har funktioner som att via en knapp kan dina föremål automatiskt användas för behandlingen, så att du slipper rotera desinfektionsmedel, bandage och annat manuellt för att läka sår, frakturer eller andra skador. Det finns helt enkelt knappkommandon på plats som underlättar och sparar tid åt dig. Det är något jag önskar att Tarkov implementerar.

Däremot tycker jag inte att Arena Breakout: Infinite är en bättre upplevelse. Det är mer av samma i en lättare förpackning. Grafiken kan inte riktigt tävla med sina konkurrenter och både vapnen och animationerna ser plastiga och daterade ut. Däremot kan miljöerna vara rätt fina att titta på. Striderna är inte alls lika köttiga och engagerande och rekylen på vissa vapen existerar inte. Det kan bero på att ljuden för vapnen inte imponerar och mest låter som ärtbössor. Dina stöveltramp låter mer än vapnen du skjuter med och det påminner mig lite om äldre taktiska skjutare. Här tycker jag att både Escape from Tarkov och Gray Zone Warfare är bättre. Däremot har jag ändå haft en trivsam upplevelse.

Detta är en annons:
Arena Breakout: InfiniteArena Breakout: InfiniteArena Breakout: Infinite
Miljöerna ser betydligt bättre ut än i mobilversionen.

Även om Arena Breakout: Infinite inte är lika vass på striderna är det lätt att starta och börja spela. Det är väldigt enkelt att skräddarsy dina vapen och din utrustning. Du kan skapa riktiga styggelser till skjutvapen, vilket alltid är lika roande. Jag tycker också att menysystemet gör sitt jobb även om det ser ut som en kopia av andra titlar i genren. Allt detta gör att det inte kommer i vägen för din upplevelse. Det jag tror kommer att locka många är att det är gratis. Även om det inte riktigt når samma höjder som sin primära inspirationskälla kan jag ändå se att många kommer att prova detta. Min oro var att mikrotransaktioner skulle komma i vägen för nöjet. Under min tid med betan upplevde jag inga störande mikrotransaktionssystem. Detta kan dock ändras snabbt efter lanseringen.

Användargränssnittet är lite mer synligt än i Grey Zone Warfare med fler ikoner vilket gör detta mer lättillgängligt. Banorna är varierade och välgjorda. Du kommer att se allt från gamla sågverk till skogar. Du behöver använda terrängen till din fördel. Det är inte riktigt lika mycket vegetation och plotter som i ovan nämnda titlar. Det beror förmodligen på att det är ett mobilspel i grunden. Det ger det också lite av ett renare utseende. Det är lite som att jämföra Counter-Strike med Battlefield. Det leder till att du enklare kan se dina motståndare. Samtidigt har du inte så många många gömställen och det blir lättare för motståndarna att hålla koll på dig. Om det är något denna titel gör väldigt väl så är det att telegrafera till dig vart dina motståndare är. Det är inte alls lika svårt att få en god översikt som i Escape from Tarkov eller i Gray Zone Warfare.

Arena Breakout: InfiniteArena Breakout: InfiniteArena Breakout: Infinite
Eldstriderna skulle må bra av bättre ljud och mer rekyl.
Detta är en annons:

Min sammanfattade upplevelse är att detta är ett väldesignat försök att utmana jättarna i genren. Det kommer att bli ett gratisspel och lyckas trots sitt ursprung på mobil att passa bra på PC. Det ser bitivis bra ut med en blandning av högupplösta och lågupplösta texturer och ljuden är tydligt telegraferade till dig. Jag kan tycka att systemkraven är lite väl höga för vad du får. Tyvärr låter vapnen och många av ljuden lite klent. Jag gillar dock ljuddesignen för tomma patronhylsor som slår i golvet. Speciellt i trånga utrymmen, som i hus där ljudet tillåts att ta mer plats. Det leder mig till striderna som inte riktigt är så pass bra som jag önskar av en taktisk skjutare. Mycket av det beror på bristen av rekyl, lång tid att döda på grund av utrustning och klent ljud. Det blir väldigt odramatiska strider utan tyngd, om än lite nerviga på grund av att tiden att döda är lång.

Datorstyrda fiender kan precis som vanliga människor erbjuda bra motstånd. Med ett bra system för att anpassa vapnen och smidiga snabbkommandon för läkande är det ett vettigt alternativ i genren. Möjligheten att skräddarsy dina vapen ger det hela en extra dimension av djup. Det behövs då jag redan efter ett par rundor kände att jag sett allt förut. Det är inte bäst utan det är bra. Har du testat något annat liknande i genren vet du exakt vad du får. Jag kan se mig själv få ut flera timmar med detta, speciellt med vänner trots vissa brister. Däremot om du förväntar dig något radikalt annorlunda är detta helt fel titel. Även om det inte är mitt förstaval i genren kan jag inte kategorisera det Morefun Studios skapat som dåligt. Det är kompetent utvecklat och det kommer förmodligen att hitta sin publik. Jag hade en trevlig stund med versionen vi fick möjlighet att testa trots vissa brister.

Arena Breakout: Infinite
Med ett robust system för anpassning av dina vapen kommer du alltid ha något att göra.
Arena Breakout: InfiniteArena Breakout: InfiniteArena Breakout: Infinite
Interiörerna är riktigt fint modellerade och designade.
Arena Breakout: Infinite
Arena Breakout: Infinite

Relaterade texter

0
Arena Breakout: Infinite

Arena Breakout: Infinite

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Patrik Severin

Vi har fått provspela betan av den kommande PC-portningen av mobilspelet Arena Breakout och vi har många tankar om denna Escape from Tarkov-dödare...



Loading next content