Apex Legends

Apex Legends

Har Panic Button lyckats skapa magi till Nintendo Switch igen, eller blev Apex Legends en övermäktig uppgift för Nintendos hybridkonsol?

Förra veckan lanserade utvecklaren Panic Button och Respawn Entertainment en Nintendo Switch-version av det fortfarande mycket populära Apex Legends. Spelet i sig innehåller allt du normalt hittar i motsvarigheterna till PC, Playstation och Xbox sett till själva innehållet, men eftersom Switch inte är alls lika kraftfull som de andra plattformarna, känns det motiverat med en separat recension av ett så viktigt spel på en konsol som Switch. Tänk dock på att den här recensionen medvetet inte handlar om själva spelet, mer om huruvida det är en version du bör undvika eller ladda ner direkt.

Men innan vi fördjupar oss i teknikaliteterna är det värt att notera att Apex Legends på Switch kräver en ganska avancerad inloggningsprocess. Du måste antingen ansluta ett befintligt EA-konto eller skapa ett för att få spela, och för mig krävde det konstigt nog en återställning av Origin-lösenord innan jag kunde sätta igång.

Apex Legends
Innehållsmässigt är Switch-versionen komplett.

Som vi har nämnt tidigare på nyhetsavdelningen här på Gamereactor, körs Apex Legends i 30 bilder per sekund till Switch. Dessutom gäller 720p med enheten dockad och i 576p i handhållet läge. Även om bildhastigheten håller sig till 30 bilder per sekund, med bara några få dippar, är det tyvärr inte njutbart ändå. För det första så räcker inte upplösningen, i synnerhet inte i bärbart. Visst är det i teorin imponerande att det fungerar så väl som det gör på en Switch, men bara för att jag kan spela Doom på en miniräknare idag - betyder det inte att det är kul. Det är därför svårt att rekommendera ens till de mest förlåtande spelarna.

Men det är inte bara upplösningen som har offrats för att få spelet att köras i 30 bilder per sekund. Sikten (draw distance) är väldigt kort, allt har någon form av suddig dimma, och komprimeringen på användargränssnittet gör det direkt svårt att se grundläggande information när du spelar bärbart. I dockan skalas dock allt korrekt, och det blir stundtals hyggligt njutbart, men utan det...? Nej, bara nej.

Apex Legends
Upplösningen och bilduppdateringen är så låg att det kommer göra dig till en sämre spelare.

För de flesta kommer det dock att vara bildhastigheten som är det centrala problemet här. Att upprätthålla 30 bilder per sekund är acceptabelt i vissa spel (även om vi vet att somliga inte ens tycker det), men i ett spel som Apex Legends, där du redan kan uppleva det i 60 bilder per sekund till alla andra format, så räcker det verkligen inte.

Om vi tittar närmare på andra delar av upplevelsen, har Panic Button dock lyckats bättre. När det till exempel gäller spelkontroll är allt någorlunda familjärt och på ett bra sätt. Både via Joy-Cons, eller med Switch Pro Controller, är allt relativt responsivt, även om handhållet läge kan vara svajigt när det kommer till frame response. Tyvärr kan detsamma inte sägas om den gyroskopiska kontrollen som Nintendo och Panic Button har samarbetat kring. Den är intressant i teorin, och det handlar om samma system som i The Legend of Zelda: Breath of the Wild, där du grovsiktar med den analoga spaken, och finjusterar med handgester. Det låter intressant, men är ett oprecist, ojämnt och närmast trasigt sätt att styra, och jag stängde av det nästan omedelbart.

Apex Legends
I slutändan rekommenderar vi detta bara till den som aaaaaaaaaaaaaaaaaabsolut inte har möjlighet att spela Apex till något annat format.

Bland plusen hittar vi att du inte behöver Switch Online-prenumeration för att köra online, och crossplay implementeras direkt från start så du sömlöst kan lira med spelare från PC, Playstation och Xbox. Jag är ingen Apex-mästare, men jag har många, många timmars erfarenhet av det, och jag rekommenderar dock att du stänger av crossplay om du inte vill förlora. Ofta. För att du är den enda som springer omkring i 30 bilder per sekund med för låg upplösning. Det finns dock inga delade sparfiler, vilket innebär att detta är ett separat konto du spelar från.

Ta nu det här på rätt sätt, för om du frågar mig är Apex Legends fortfarande bland de bästa Battle Royale-upplevelserna någonsin, och det är otvivelaktigt trevligt att spelet nu har släppts till ett Nintendo-format med crossplay, utan behov av Switch Online och med allt innehåll intakt. Men samtidigt är detta bara värt att rekommendera om du verkligen är på språng och inte har möjlighet att spela på andra plattformar.

5 / 10
+
Allt innehåll intakt, bra spelkontroll, dockat läge funkar hyfsat, kräver ej Switch Online, har crossplay