Animal Well

Animal Well

En man kan bevisligen göra mer nytta inom indiegenren än vad vår vildaste fantasi tillåter oss att tro. Petter har förtrollats av Animal Well...

Jag är verkligt svag för genremixar, särskilt om jag på förhand inte förväntat mig att bli inkastad i en blandning av genrer, manér och vinjetter som vanligtvis kanske inte brukar röras ihop. Jag minns naturligtvis hur extremförtjust jag var i The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay när det stod klart att svenska studion Starbreeze blandat första persons-action med stealth med uppenbara rollspelsmoment och skapat vad som fortfarande står sig som det bästa svenska spelet genom alla tider. Djurbrunnen signerat indieutvecklaren Billy Basso är inte svenskt. Det har heller absolut ingenting med Riddick eller rollspel att göra, men det är en ganska unik genremix som jag nu inte riktigt kan begripa att ingen kommit på tidigare.

Animal Well är på förhand ett rätt typiskt Metroidvania, dränkt i pixelbaserad atmosfär och med mängder av precisionskrävande hopp, men det är också ett spel fyllt av spännande utforskande och det är även ett väldigt bra pusselspel. Alla dessa olika upplägg blandas på ett vis som gör att uppenbara blinkningar mot Castlevania, Metroid och Braid känns charmiga på ett vis som jag på förhand inte hade förväntat mig.

Animal Well
Animal Well
8-bitarsgrafiken innehåller ett förvånande härligt djup som Basso åstadkommit genom att nyttja ljus och skuggor på ett riktigt finurligt vis.

I Animal Well axlar du rollen som världens bästa utforskare som i det här spelet är en namnlös, formlös liten gegghög. Ditt jobb är här att utforska drösvis med underjordiska grottor och i dessa grottor måste du hoppa, klättra, svinga och slunga dig dig över alla möjliga hinder och lösa mängder av mekaniskt finurliga plattformspussel för att kunna undvika alla de djur som lurar i underjorden och nå det förvånande, överraskande slutet. Vägen dit är ombytlig och varierad och det finns i stort sett ingen del av det här ljuvliga lilla äventyret som inte kastar saker mot mig som spelare som jag hade förväntat mig. Jag förstår verkligen att utvecklingen har tagit närmare sju års (!), dels eftersom indiegubben Billy Basso (som utgör enmansstudion Shared Memory) inte haft någon egentlig hjälp med någon del av spelet men också eftersom det verkligen märks att varje liten miljöportion, varje pussel och varje fiendemöte designats med omsorg, tanke och superb fingertoppskänsla.

Den kanske bästa delen utöver charmen i designen och blandningen av speltyper och manér är utan tvekan spelkontrollen och dess mekanik, där Basso vid flera tillfällen pratat i diverse utvecklarvideos om hur han skapat sin egen spelmotor just för att kunna korta ned mängden input lag mellan det som trycks in i form av knappkommandon och det som faktiskt sker på skärmen, och det märks. Tydligt. Sällan har jag spelat ett 2D-spel innehållande tusentals precisionshopp som upplevs så exakt och innehåller så mycket precision som Animal Well gör, vilket suddar bort all förväntad frustration när jag råkar missa en avsats, eller en av de många bubblor som jag blåser upp för att sen kunna använda som avsats.

Animal Well
Animal Well
Svårt är det men på helt rätt sätt, mycket tack vare lysande design och fantastisk mekanik med minimal mängd input lag i precisionshoppandet.

Grafiken är superläcker också, på helt rätt sätt. Pixlarna är av 8-bitars-size och färgsättningen är mörk med fokus på dova lila-toner och massa mörkgröna detaljer, som jag verkligen gillar. Det enda jag kanske inte riktigt gillar är avsaknaden av musik. Initialt bygger det atmosfär, inte minst eftersom miljöljuden är strålande i sin utformning, men efter några timmar börjar det verkligen märkas att det här spelet skulle må bra av mer atmosfärisk musik, under längre perioder. Minus det har jag inga klagomål på denna härliga indiepärla.

9 / 10
+
Lysande design dränkt i charm och personlighet, härlig genremix, utmanande, klockren spelmekanik