Alan Wake 2

Alan Wake 2: Night Springs

Nya mysterier, galenskaper och en himla massa action. Conny har spelat genom de tre episoder som utgör den första expansionen till Alan Wake 2...

Efter 13 år fick vi då till slut en uppföljare och jag gillade verkligen stora delar av duon Alan och Sagas äventyr. Det var väldigt snyggt, det var välgjort och på sina håll såklart härligt galet. Med Night Springs får vi den första av två planerade expansioner och det är ett minst sagt annorlunda koncept som Remedy bjuder oss på med tre olika episoder med lika många olika huvudkaraktärer. Men givetvis ska ingenting vara förutsägbart eller normalt när vi återigen stiger in i den här underbara och snurriga världen.

Det finns något lite för simpelt och plumpt i att, som recensent, göra jämförelser med droger och den klassiska "vad gick de på när de skapade det här?"-referensen när saker är såpass galna som mycket är både i huvudspelet och denna expansionen. Så, istället för en sådan (även om den nu då är nämnd) så är det lika bra att säga att dessa tre episoder på flertalet vis är helt, ja du gissade rätt, märkliga i sina stunder.

Alan Wake 2
Rosses arbetsdag börjar lugnt men tar snabbt en rejäl vändning.

Via huvudmenyn kommer du åt alla tre avsnitt och kan alltså spela dem i vilken ordning du vill. Den första bär titeln "Number One Fan" och här spelar du som Rose som ju den som känner till sin Alan Wake-lore vet är servitrisen på Bright Falls mysiga Oh Deer Diner. Men viktigast av allt är att hon fullkomligen avgudar författaren Alan Wake. Hon får ett mystiskt meddelande från sin idol som säger att han behöver räddas och så plockar hon med sig två vapen för att sedan, ivrigt påhejad av hela staden, ge sig iväg för att göra just detta.

Number One Fan blir sedan en ren actionfest som blandar humoristisk dialog med en Rose som skjuter sig genom horder av fiender som alla påtalar vilken usel författare Wake är. Det är blodigt och det är lättsamt och ammunition finns det gott om. Allting känns lite simplare, lite mindre visuellt spektakulärt och betydligt mindre filmiskt än huvudspelet. Det är en actionfest med glimten i ögat. Men det är framförallt ganska roligt, trots lite stel kontroll och ett upplägg som inte direkt heller blir uttjatad eftersom episoden är så kort så fungerar det.

Alan Wake 2
Utrustad med ett hagelgevär försöker Rose rädda sin stora idol.

Man kan säga att just det simpla är något som genomsyrar samtliga av dessa tre episoder. Det är liksom som att man tar ett parti mitt i ett spel, utan jättemycket kontext, och ger en några timmars enkel underhållning. Lite som att musikal-delen från huvudspelet hade varit en egen expansion i sig. Det är roligt och fungerar som något eget, men det saknar också den där genomslagskraften av att vara en del av ett större sammanhang och blir således beståndsdelar som inte har det övriga att luta sig emot.

I episod två vid namn North Star så lämnar vi Rose och axlar en ny karaktär, som känns igen från Remedys spel Control. Här anländer allltså då Jesse till nöjesparken Coffe World, en av de bästa platserna från spelet och man lutar sig mer mot skräck och pussel här än i första episoden. Ficklampan är nu tillbaka och där Rose slapp detta helt och hållet så måste nu Jesse först lysa på de läskiga skuggorna för att kunna göra dem sårbara.

Alan Wake 2
Bakers resa bjuder på mycket mörker.

Den andra episoden känns som den mest oinspirerade av de tre, trots att platsen det utspelar sig på är bra. Återigen får jag lite den där känslan av att det saknas kontext. Jag är såklart medveten om att det är en stor del av poängen här. Det ska vara tre olika sorters delar, med så mycket galenskaper som utvecklarna bara förmår. Det är också enkelt att argumentera för att detta, trots allt, är en expansion. Men mycket som gör Alan Wake så bra är ju just de olika beståndsdelar som samarbetar och ger en variation och en helhet. Här saknas då det och dessutom lutar sig samtliga delar till största delen på just massor avc action. Man har i princip obegränsat med ammunition och skräckpartierna har ersatts till att bli något av en arkadliknande shooters. Här finns inte mycket av mystik eller spänning i att utforska omgivningar utan det är snitslade banor mot slutet.

Den tredje episoden heter Time Breaker och här spelar vi som The Actor som i sin tur är mer känd som Sheriff Baker från huvudspelet. Som ju även spelas av samma skådespelare som är huvudpersonen i Quantom Break. Just detta faktum leker man med här, i en slags multiversus-saga som förmodligen är den mest flummiga av de tre delarna. Det är inte allt denna episoden gör som resonerar särskilt bra med mig men det visar åtminstone upp en kreativ sida och en liten "vi gör vad vi känner för"-jargong från utvecklarna gällande denna expansion som helhet.

Alan Wake 2
Remedy är bra på att skoja med sig själva och man kunde fått göra såhär ännu mer.

Jag gillar de små inledande filmerna där Mr. Door kort presenterar episoderna och det finns åtminstone några partier här som känns som de scener som var det bästa med Alan Wake 2. Men jag hade nog önskat att det var mer av just denna varan. Det hade inte behövt vara mycket men när varje avsnitt mer är ett fristående actionparti så försvinner stor del av den stämning som ju ändå då är denna spelseries starkaste kort. Visst att det utspelar sig i själva världen, att dialogen ofta har små skojiga referenser och det finns ett uns av självmedveten humor. Men oavsett om det nu då "bara" är en expansion så hade jag gärna sett lite mer sammanhang och den typ av scener som jag då gillade i Alan Wake 2. Det saknas här och Alan Wake 2 var ju inte fantastiskt mestadels baserat på sina strider utan på grund av fler andra skäl.

Med det sagt så är det ändå i mångt och mycket tre ganska underhållande delar. Roses frenetiska actionfest, Jesses besök i Coffe World och Sheriff Bakers minst sagt snurriga resa. Alla har sin dos charm och det är mycket som ändå fungerar. Man får en klart godkänd anledning att återvända till Alan Wake-världen och även fast det inte är exakt vad jag önskade och som helhet saknar mycket av det som enligt mig gjorde Alan Wake 2 speciellt, så fungerar det ändå bra som ett slags komplement.

6 / 10
+
Tre helt separata berättelser med egna huvudpersoner, väldigt underhållande i all sin enkelhet, rolig humor och kul dialoger