Redan tidigare i år rapporterade Activision att deras spelarbas sjunkit från runt 150 miljoner aktiva spelare till 100 miljoner. En stor del av detta sades bero på att Call of Duty: Vanguard floppade rejält och insatser gjordes för att fixa de många buggar som spelet drogs med. Detta verkar dock inte ha hjälpt då antalet spelare och därmed också intäkterna fortsätter att rasa, i miljoner. Detta redovisas i senaste kvartalsrapporten som släpptes i måndags. Nu är det förstås på intet sätt så att Activision står på ruinens brant. De omsätter fortfarande mer än ett mindre lands BNP och antalet spelare ligger på dryga 90 miljoner men det är trots allt så att de för första gången sedan 2019 sjunker under 100 miljoners-strecket.
Nu skall det också säga att när det gick som bäst och spelarantalet var uppe och klättrade runt 150 miljoner så var det i samband med att Call of Duty: Mobile släpptes och lockade mängder av nya spelare. Innan sommaren stod det klart att 650 miljoner hade laddat ner appen.
En annan intressant betraktelse är att varken Activision eller Blizzard toppar den interna ligan utan där finns i stället King, som hela tiden har legat stadigt. Blizzard har ökat med ett par miljoner, mycket tack vare kritiserade Diablo Immortal medan Activision som sagt har tappat ordentligt. Totalt har Activision Blizzard tappat 47 miljoner månatliga spelare.
Just nu ser det alltså inte särskilt bra ut för Activision och Call of Duty-franchisen men det där kan förstås komma att ändras snabbt. Om ett par månader släpps nämligen både Call of Duty: Modern Warfare II och Warzone: Mobile.