Svenska
Gamereactor
nyheter

Actionscenerna sänkte The Last of Us-filmen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Kritikerrosat, atmosfäriskt och storslaget. Det var helt enkelt en formel som många ansåg skulle fungera alldeles utmärkt på vita duken och det var ju också en film på väg. Men efter två år i development hell hos Screen Gems och Sony, beslutade man sig till slut för att avbryta arbetet. Sedan låg det på is ända tills förra året då HBO gled in som en räddande ängel och förkunnade att det minsann kommer att bli en TV-serie istället.

Varken Naughty Dogs Neil Druckmann eller producenten Sam Raimi har uttalat sig om varför filmatiseringen inte blev av och hur det kom sig att det faktiskt blev grönt ljus på en TV-serie efter så många turer. Tills nu vill säga. I Script Aparts podcast berättade Druckmann ärligt om varför The Last of Us är mycket bättre lämpad för TV-serieformat än film. Det korta svaret var att en film helt enkelt skulle bli för actionfokuserad. När de arbetade med filmen handlade det ofta om att hela tiden hitta sätt att göra allt större. Det var den gamla Hollywood-devisen "Go big or go home" som gällde och det har aldrig varit Druckmanns vision med spelet. Han pekade inte ut någon som ansvarig för debaclet, utan konstaterade bara att det inte fungerade med The Last of Us och att det också till slut var det avgörande för att dra i bromsen.

Actionscenerna sänkte The Last of Us-filmen
Pedro Pascal och Bella Ramsey spelar Joel och Ellie i HBO-serien

Spelet har förvisso en hel del actiondelar, inte minst strider. Vissa tycker att det är för mycket strider, andra vill ha mer men det är inte det som är det viktiga för Druckmann. Striderna är nödvändiga för att driva handlingen framåt men i slutändan är det ändå just den som är avgörande. Handlingen. Och The Last of Us fick helt enkelt inte bli ännu en blockbuster signerad Hollywood. TV-serieformatet däremot. Där ges alla möjligheter att kunna behålla den ursprungliga visionen för spelet. The Last of Us är som bekant ett stealth-baserat överlevnadsspel som har rosats mer för sin nyanserade berättelse och sina starka karaktärer än för några skrytsamma actionscener. Just därför anser Druckmann att TV-formatet kommer att passa utmärkt för ändamålet.

Enligt Druckmann är istället rätt approach att tänka indiefilm. Att få produktionen att kännas liten och intim. Rent av primitiv och med ett kameraarbete som inte andas miljardfilm utan snarare lågbudget. Att banta ner antalet actionscener och fokusera på storyn och miljön.
I spelet finns det som bekant många tillfällen där tempot ibland är ganska lågt för att sedan plötsligt stiga. Det skall man hålla fast vid och nyttja mediet för maximal känsla.

TV-serien, som kommer att fokusera på första spelet ersätter alltså filmen helt och hållet och inspelningarna kommer att påbörjas i juli i år.

Hur känner du inför The Last of Us som TV-serie? Är det pepp eller depp?



Loading next content