Svenska
Blog
Det är verkligen inget fel på Live service-spel

Det är verkligen inget fel på Live service-spel

Skrivet av Petter den 6 augusti 2024 kl 12:46

Det finns få saker som är så populära att ogilla och fördömma just nu bland hardcore-fansen som Live service-spel. Jag ser det överallt. Döda. Döda. Döda Live service-trenden! Döda. Jag läser det här på siten, i Youtube-kommentarer, på Reddit, på Discord. Mången hardcore-spelare är dödstrött på GAAS-affärsmodellen, mikrotransaktioner och battle royale som spelläge. Tydligen. Och visst finns det utrymme för kritik, här. Särskilt när vi ser hur exempelvis Sony plöjer ned miljarder i utvecklingen av ett spel som Concord, som verkligen (på förhand) känns som en identitetslös, slö, slapp, oinspirerad Overwatch-kopia som enbart utvecklats för att "konkurrera" om en viss målgrupp/publik, som beskrivs som köpstark och aktiv.

I samma andetag är mycket av kritiken inte bara omotiverad utan även gräsligt orättvis, enligt mig. Allt dras över en kam och många som kritiserar har bevisligen inte tillbringat en endaste sekund i spel som Fortnite, Apex, Warzone eller Rocket League de senaste åren. För det krävs verkligen inte många minuter i något av dessa för att inse hur mycket som erbjuds, till det rimliga priset av noll kronor. Noll. Du får ett spel som (i fallet med framförallt Fortnite och Warzone) kostat tre-fyra miljarder kronor (!) att under åren utveckla, förbättra och förädla, servrar och allt extrainnehåll - helt gratis. Visst, det finns möjlighet att köpa battle pass, skins och vapenbundles men ingen blir bättre (i regel) av dem. Ingen vinner fler matcher för att man ser ut som påskharen. Och det är såklart 100% valfritt. Du behöver inte spendera en endaste liten krona för att att kunna ta del av dessa fantastiska spel.

I samma veva lägs kritik fram mot de som spelar dessa spel. Det finns någon slags allmän uppfattning hos mången hardcore-spelare just nu att Live service-titlar såsom Apex, Fortnite, Warzone endast attraherar toxiska spelare som är unga, ettriga och omogna - där förolämpningarna står som spön i backen. Bara. Jag läser det så sent som idag i kommentarerna till Maries tantblogg om hur online-multiplayer idag är döden (Agda 89 år ringde...) 😂 och håller inte med om det, heller. Klart det finnes otrevligt folk i Apex, Fortnite, Warzone, Rocket League eller Destiny 2. Det kryllar av dem. Men det förhindrar knappast dig från att spela med vänner, som du gillar, och därmed skapa förutsättningar för en supertrevlig spelsession. Allt blir ju vad man gör det till och efter 700+ Warzone-matcher har jag stött på fler trevliga, roliga randomspelare i öppna lobbys än de som skriker att de ska idka våldsam älskog med mig, mot min vilja.

I grunden, hur mycket jag än ääälskar singleplayerspel, co-op samt soffbaserad multiplayer - Är det i grunden absolut inget fel på Live service-modellen om vi idag, 2024, kikar på de fem största titlarna inom detta segment. Snarare tvärtom. Det erbjuds ett otroligt mervärde inom denna affärsmodell som jag anser att vi borde uppskatta snarare än fördömma. Det finns plats för allt. Mångfald och utbud, är något bra. Särskilt om det är 100% gratis.

HQ