(1) Skulle egentligen vara en expansion till Grand Theft Auto III
Att Grand Theft Auto: Vice City på många sätt liknar dess föregångare, Grand Theft Auto III, är rätt uppenbart. Det är samma grafikmotor som ritar upp de soldränkta, yuppie-invaderade gatorna och det är mer eller mindre samma spelmekanik som driver stadens evigt pulserande neon-rosa halspulsåder. På många sätt är det föregångaren med en ny (och lite mer inbjudande) färgpalett. Frågar man Rockstar själva så är det inte så konstigt; inte nog med att spelet enbart tog nio månader att utveckla, det började faktiskt som en expansion till spelet som på allvar formade det vi idag känner som öppna världar.
Efter det att konsol-upplagorna av Grand Theft Auto III skeppats över havet av enat stående ovationer, spenderade utvecklarna, höga på eufori, några månader med att polera PC-versionen samtidigt som de funderade på framtiden. Fast då inte på regelrätta uppföljare, utan expansioner. Det fanns fortfarande mycket som man inte hunnit, eller kunnat, stoppa in i trean och således rörde sig tankarna kring sagda expansion. Uppdragspaket tillsammans med nya fordon och vapen (lite som dagens praktik, med andra ord) bollades. Men rätt fort gick det upp för samtliga att idéerna och mängden material som dessa skulle generera, inte skulle få plats i en expansion - utan i ett fullskaligt spel. Sporrade av treans framgång bestämde de sig för att pröva att se hur långt de kunde ta sitt koncept... Och resten är historia.
(2) Florida var inte förstahandsvalet
Som med utvecklingen av andra spel (och alla kulturella produkter också för den delen...) så måste de centrera sig kring något. En plats, en historia, en tid... Medan vi inte vet exakt hur historien växte fram, så har Leslie Benzies gett svar på tal angående platsen. Trots att tidigare smått hintade Scarface utspelar sig i det tidiga 80-talets kokande Miami, Florida, så var det faktiskt ett annat popkulturellt fenomen som avgjorde. Innan Sam Houser dundrade in i mötesrummet och säkerligen brummade ut något i stil med "Miami Vice är bra. Miami ska vi ha.", övervägde man att återvända till London. För alla er ungdomar där ute; det första Grand Theft Auto fick inte mindre än två expansioner, London 1969 och London 1961 (ja, i den ordningen) och således fanns ett visst intresse av att återbesöka Englands huvudstad. Förutom detta låg även andra, obekräftade, städer på ritbordet. Men i enlighet med Rockstars designfilosofi, som då gick ut på att man ville ha en stad som stod i stark konkurrens till Liberty City (baserad på New York) och inte en som man bara målat om i all hast, ställdes siktena in på staden där Sams favoritserie utspelade sig och som, trots sitt på ytan himmelrike, huserade mer synd än vad som bestraffades i Dantes niovåningshus - den som sedermera blev uppkallad efter just synden - Vice City.
(3) Lance Vance kunde ha varit Eddie Murphy
Det var i och med Grand Theft Auto: Vice City som Rockstar började flörta med olika kända ansikten, eller snarare, olika kända röster... för att ge liv åt sina fiktiva, sylvasst kriminella, kriminella. Vi har Danny Trejo, Ray Liotta, Luiz Guzmán, Burt Reynolds (vila i frid), Debbie Harry och (visserligen i spin-offen Vice City Stories) - Phil Collins. The Phil Collins. Bortsett från ett par som ansåg sig vara större än projektet (vilket uttrycktes i löneönskemål), var det många som var lika stolta över sitt deltagande som Rockstar var över sitt skötebarn.
Som vi också alla vet så har Rockstar även en förkärlek till att modellera sina karaktärer efter deras rösters anleten. Tommy ser ut som Ray Liotta (typ), Avery Carrington ser ut som Burt och Lance Vance ser ut som... Just det! Nästan som Eddie Murphy. Baserat på tidiga konceptbilder kan man se att denne karismatiske side-kick från början var en snudd på karbonkopia av Eddie Murphy och enligt rykten (detta är alltså inte bekräftat av Rockstar) så fanns det, någon gång, planer på att försöka charma Mr. Axel Foley och fjäska tillräckligt för att få denne att låna ut sin röst till Mr. Vance.
(4) Ray Liottas inställning till spelet pendlade rejält
Om vi stannar kvar vid röstskådespeleri en stund till, så kan vi prata lite om spelets protagonist också. Som en brygga över från föregående stycke kan det nämnas att tidiga konceptbilder visade en Tommy Vercetti mer baserad på Al Pacino än Ray Liotta. Men det verkligt intressanta här är skådespelarens inställning till produktionen. I intervjuer har Ray sagt att han uppskattade jobbet med Tommy och att det (enligt honom själv) i motsats till uppfattningen att röstskådespeleri är enkelt, inte var enkelt. Han menade att det krävdes rejält med engagemang och energi för att blåsa liv i en fiktiv karaktär och göra denne trovärdig. Vilket han också gjorde.
Nu kommer det intressanta. Som jag nämnde tidigare så var det några artister, som med sina löneönskemål, måste ha gått mer efter vad man fick för konventionella filmroller än för framträdande i spel. Ray var en av dessa och efter att tydligen inte ha fått tillräckligt betalt för vad han ansåg vara passande en Hollywodd-gigant (han refererade enligt uppgift till sin position i millenniumskiftets La La Land), önskade han inte skrika några fler rader in i mikrofonen. Även om vi spelare för alltid kommer att komma ihåg namnet Tommy Vercetti.
(5) Rockstar stämdes för Auntie Poulet
Något som dykt upp så sent som förra året, men som knyts an till Vice City i allra högsta grad - måste vara en av de konstigare stämningarna på länge. Rockstar är som bekant inte främmande för kontroverser eller stämningar, men som sagt, resonemanget kring denna incident är något som inte ens vi kan greppa.
Kommer ni ihåg Auntie Poulet? Ledaren för den haitiska rörelsen och som, efter att ha tutat i Tommy Tea-Yum-Yum, fick honom att spränga båtar fulla med droger? Klart ni gör! Nu visar det sig att kvinnan som gjorde rösten åt Poulet (Youree Dell Harris) också uppträdde som spådam under namnet Miss Cleo under det sena 90-talet. Innan vi fortsätter måste vi nämna att Youree självmant jobbat med Rockstar och säkerligen sett slutprodukten i någon form. För saken är den att Psychic Readers Network (bolaget som äger rättigheterna till showen med Miss Cleo) nu stämt Rockstar för att de ska ha kopierat Miss Cleos utseende för Auntie Poulet (lite på samma sätt som Lindsey Lohan gjorde med Grand Theft Auto V). De själva hävdar att Rockstar fortfarande tjänar på försäljning av Grand Theft Auto: Vice City och att det därför är aktuellt med en stämning nu såhär 15 år i efterhand. Vad som krånglar till situationen är att Youree tråkigt nog gick bort i cancer 2016 och därför kan inte hon få säga sitt.
(6) Haitisk kontrovers innebar internationella protester
Vi fortsätter med en annan kontrovers som i begynnelsen svepte kring spelets strandpalmer. Precis som i förra exemplet så berör även denna klausul etniska grupper. Sagda haitiska gäng blev som många av er säker minns, måltavla för Umberto Robinas gränslösa ilska. Han bad oss spelare att ta hand om sin "vermin-infestation" (detta genom att vi, rakt av, bemötte dessa haitier i deras tillhåll med samma medel som alla fiender i GTA bemöttes med).
Detta orsakade, inte helt oväntat, ramaskri; spelet togs upp i ett avsnitt av den CBS-ägda talkshowen "Shame on You", där det pekade ut det som ett rasistiskt spel där dess skapare tjänade på just rasism och våld i allmänhet. Aktivister inom haitiska förbund och områden samlades efter detta utanför New Yorks stadshus, där de protesterade mot vad de ansåg vara "killings of Haitians as entertainment." Detta ledde i slutändan till att haitiska myndigheter (Haitian Centers Council) uttalade sig och fördömde spelet för att vara en kulturell attack mot alla haitier som bodde i Amerika. Rockstar svarade genom att be om ursäkt och genom att släppa en censurerad version av spelet (version 3.0), där alla etniska grupper kort och gott framställdes som gängmedlemmar.
(7) Vi kanske ska återvända i framtiden?
Som en avslutning (och för alla er som i hemlighet önskat) kan vi berätta att det finns en liten chans att Rockstar någon gång i framtiden kan komma att återvända till Vice City. Och då menar vi inte genom ytterligare en remaster av Vice City, utan ett helt nytt spel. Enligt Leslie Benzies finns alltid möjligheten där, men man har inte hittat det perfekta sättet ännu. Drömmen om ett enormt GTA ("ultimat"), där alla städer finns med på en stor, enorm karta, finns även inom huvudkontorets fyra väggar. Och såklart innefattar det Vice City. Inte heller är man främmande för att göra ett nytt spel centrerat kring staden i sig själv. Nackdelen här att Vice City som spel handlade lika mycket om eran som historien och att återbesöka staden idag vore nog inte samma grej. Han menar att Miami (alltså Vice City) är så hårt förknippad med 80-talet och utan det - inte samma syntklingande, neondränkta upplevelse.