Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Team Sonic Racing

5 snabba: Team Sonic Racing

Segas laserblå långdistanslöpare har bjudit in 14 polare för att återigen göra upp på karting-banan. Petter berättar allt du behöver veta på oförskämt kort tid...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jaha... Detta är nån slags Mario Kart-kopia då, antar jag?
Branog åh! Ett plagiat, om du så vill, men ett högkvalitativt sådant - inte minst med tanke på att de två föregångarna varit kanske till och med bättre än vad Nintendos original varit under de senaste tio åren (minus Mario Kart 8 som är superbt). Det som gör Sonic Racing unikt är att det går Wipeout-snabbt och att det handlar mycket mer om racing än om att slunga sköldpaddsskal på varandra. Både i det första spelet Sonic & Sega All-Stars Racing (2010) och i uppföljaren Sonic & All-Stars Racing Transformed (2012) var det drifting som utgjorde själva grundkärnan i det spelmekaniska, att man som spelare var tvungen att lära sig att kontrollera långa, breda sladdar för att på så sätt samla på sig tillräckligt med boost för att sedan kunna vinna. Detta upplägg var ju i sig inget nytt för racinggenren men det var fräscht sett till subgenren kart-spel och det slutade ju som vi alla vet med att Nintendo lånade upplägget till Mario Kart 8 som i princip enbart handlar om att drifta.

Team Sonic RacingTeam Sonic RacingTeam Sonic Racing
Grafiken är naturligtvis lika färgdsprakande och ultracharmig som i föregångarna.

Man kör i lag, eller varför heter det "team"?
Ja, det stämmer. Fokus ligger som titeln antyder på samarbete den här gången. Startfältet består alltid av fyra lag med tre tävlande i varje och det går inte längre bara att vinna genom att komma först, särskilt inte om dina lagkamrater suger pu... rjo och hamnar sist. Teamet går före allt och det blir din uppgift att inte bara hålla tungan (skähre tonng!) rätt i truten och kontrollera dina egna, 300 meter långa bredsladdar, utan även att hålla koll på dina lagkamrater och om det krävs - dela med dig av power-ups som du hittar. Det finns en "Ultimate"-mätare den här gången som fylls upp om du samarbetar riktigt fint med dina lagkamrater och när den fyllts hela vägen upp, kan alla tre i laget nyttja en ordentlig turbo-knuff.

Är Sonics "shitty friends" med då, förstås?
Alldeles korrekt, inklusive den där enorma, ljuslila fetto-katten som alla älskar att hata. Den här gången har Sega valt att inte låna in karaktärer från andra spelföljetonger såsom Monkey Ball eller Shenmue, utan har hållit sig till Sonic och hans universum helt och hållet. Som tur är finns Sonic, Knuckles, Tails och Eggman med, vilket räcker gott och väl anser vi här på redaktionen. Det finns en stor krokodil också, som gillar att köra riktigt snabbt. Och det går inte att blunda för.

Detta är en annons:

Vilka är det som utvecklar och vilken grafikmotor används?
Jäklar vad frågvis du är! Brittiska Sumo Digital (Outrun 2, Sonic & Sega All-Stars Racing) producerar medan Sonic Team-veteranen Takashi Iizuka agerar kreativ storboss här. Sumo använder sig av en ordentligt förbättrad variant av sin egenpulade renderingsteknologi från 2012-titeln Sonic & All-Stars Racing Transformed och spelet ser riktigt smarrigt ut. Det finns 21 stycken riktigt snygga banor med i spelet och givetvis är de alla utformade efter ett visst tema från något av alla de plattformsspel som igelkotten medverkat i. Sju av dessa 21 banor är uppiffade varianter från de två tidigare spelen, dock, vilket innebär att det finns 14 helt nya alster att njuta av.

Team Sonic RacingTeam Sonic Racing
21:a maj är det alltså dags för Sumo att släppa lös Team Sonic Racing till samtliga plattformar.

Gäsp, berätta nåt roligt om spelet vetja?
Absolut! Sumo har sneglat både en och 900 gånger på framförallt Forza-serien i utvecklingen av Team Sonic Racing vilket innebär att spelet innehåller ett ganska omfattande system för att kunna pimpa sin go-kart/bil efter eget huvud. Det finns över 60 (!) olika bildelar till varje fordon som går att byta ut och förutom detta går det att trimma, lacka och klibba på lagervis med dekaler för den som vill se ut som en riktig fjant där ute på banan. De 15 figurerna delas också in i tre olika klasser den här gången och de stavas "Speed / Technique / Power". Tails är till exempel en teknik-förare vilket innebär att han bland annat kan köra över alla möjliga underlag utan att hans kärra saktar ned medan exempelvis Robotnik är en "Power"-karaktär som kan putta undan motståndare som om de vore dammtussar. Tanken från Sega/Sumo är såklart att de olika inställningsmöjligheterna rörande bilarnas prestanda ska matchas med karaktärernas olika förmågor, vilket vi tro kan bidra till ett speldjup som dessa karting-spel sällan erbjuder.

Missa inte de andra delarna i denna följetong av förhandstittar:
5 snabba: The Last of Us - Part II
5 snabba: Assetto Corsa Competizione

Detta är en annons:

Relaterade texter

Team Sonic RacingScore

Team Sonic Racing

RECENSION. Skrivet av Henric Pettersson

Sonic har åter igen samlat sina färgglada kompisar för att en gång för alla avgöra vem som är den snabbaste bilföraren...

5
5 snabba: Team Sonic Racing

5 snabba: Team Sonic Racing

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Petter Hegevall

Segas laserblå långdistanslöpare har bjudit in 14 polare för att återigen göra upp på karting-banan. Petter berättar allt du behöver veta på oförskämt kort tid...



Loading next content