Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Black Myth: Wukong

5 Snabba: Black Myth Wukong

Vi fortsätter att rulla ut förhandstittar från Gamescom 2023 och näst på tur står Black Myth: Wukong...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är ju inte varje dag ett indieutvecklat rollspel genererar så mycket hype bland spelare som kinesiska Black Myth: Wukong har gjort sedan det utannonserades för tre år sedan så det är hög tid att skärskåda det kommande äventyret.

Jag har ju faktiskt missat det här helt. Vad handlar detta om?
I ärlighetens namn är det fortfarande mycket som är oklart då utvecklaren Game Science inte har uttalat sig officiellt om några detaljer i vare sig story eller gameplay. Det mesta vi vet är alltså vad vi har fått se i de två trailers som har släppts samt det som har konfirmerats på event och den officiella hemsidan. Så vad vi vet vi då? Vi vet att det beskrivs som ett soulslike-doftande äventyr, fullt av mytologiska väsen att sopa mattan med och att spelet är baserat på den kinesiska sagan, Journey to the West som kretsar kring krigaren, Sun Wukong. I sin ursprungliga form, en berättelse om den buddhistiske munken Xuanzangs pilgrimsfärd genom Asien. Här, Wukong en legendar i sin hemvist, vida känd för sin styrka, smidighet och förmåga att anta olika skepnader. Spelvärlden, en oerhört vacker sådan skall tilläggas som har visats upp har varierat från brinnande infernon till snötäckta snötoppar, med strider i lummiga skogar och gamla tempel.

Black Myth: Wukong
Intensiva närstrider har vi fått se prov på redan och på redaktionen är vi rejält taggade på monstermos.

Det låter ju rent ljuvligt det. Så lite som Sekiro då kanske? Hur ser det ut på girighetsfronten? Kommer Game Science att hoppa på det i AAA-sammanhang populära mikrotransaktionståget eller kan jag köpa spelet en gång och sedan spela utan att behöva kasta in mer pengar?
Ja, det är faktiskt en liknelse som inte alls är dum. Av gameplayvideos att döma så finns likheterna där. När det kommer till mikrotransaktioner så har utvecklaren sagt att det aldrig kommer att vara pay-to-win. Låt oss alla hoppas på att de står vid sitt ord men aldrig är ordet de kommunicerat i officiella kanaler och på den officiella hemsidan, under FAQ-sektionen så uppmanar man också till att ta en screenshot och spara för framtiden. Det lär med andra ord kosta rejält i goodwill om man skulle få för sig att bryta det löftet. Däremot har de uttryckt möjligheten att det kan komma expansioner och "in-game purchase" i framtiden men det skulle ju i sådant fall röra sig om rent kosmetiska köp. Huruvida detta rör sig om in-game-valuta eller riktiga pengar vet vi dock inte.

Detta är en annons:

Låt oss hoppas på det men det låter ju som om att de inte har några planer på att introducera några gnidna affärsmodeller här. Hur ser det ut på multiplayersidan då? Om jag vill lira med andra. Kommer den möjligheten att vara tillgänglig eller är det Wukong mot världen som gäller?
Även om vi inte vet så finns det i dagsläget inget som pekar på att det skulle vara något annat än singleplayer. Ingenting som har visats upp eller kommunicerats online, officiellt eller inofficiellt under tre års tid har indikerat någon multiplayer. Med det sagt så vet man förstås aldrig men sådan där information tenderar att läcka och skall man följa ursprungsmaterialet, Journey to the West så är det också Sun Wukong som är den ensamma hjälten i sagan.

Black Myth: Wukong
Den spelvärld, skapad i Unreal 5 som har visats upp i gameplayvideos är minst sagt inbjudande och vi klarar knappt av att vänta på att få upptäcka den själva.

Med tanke på att det omnämns som rollspel, hur ser det upplägget ut? Finns det färdighetsträd? Samlar jag poäng? Pengar? Hur är det med vapen och utrustning? Tillgängligheten? Snackar vi loot-himmel eller snål-helvete?
Här finns det tyvärr inte mycket att gå på. Det har dock sagts att det kommer att bjudas på en arsenal av olika besvärjelser och magiska artefakter. Närstriderna har beskrivits innehålla klassiska element i kinesisk stridskonst och mytologi. Utvecklaren har också uppmanat spelaren till att experimentera genom att kombinera besvärjelser, färdigheter och olika vapen för att kunna hitta sin egen stil. Men när det kommer till färdighetsträd, uppgraderingar och lootande så får vi helt enkelt avvakta och se.

Gott så. Och då undrar jag egentligen bara när och var jag kan börja lira?
Det finns i dagsläget inget officiellt releasedatum även om man på Gamescom spekulerade i sommaren 2024. Tidigare har Game Science sagt att de inte kommer att släppa spelet innan de är helt nöjda med innehållet och prestandan. Det kan man förstås se på två olika sätt. Den som ser glaset som halvfullt ser en fulländad upplevelse utan kompromisser, ett spel som släppts i färdigt skick. Den som ser det halvtomma glaset tänker att det här kommer att ta evigheter och spelet kommer att sitta fast i "development hell" tillsammans med så många andra. Det blir inte nödvändigtvis 500 år dock, i alla fall enligt utvecklarna själva: "While we will not necessarily need 500 years to finish, we will ship it only when we feel satisfied as players."

Detta är en annons:

När det gäller plattformar så har det inte bekräftats helt och hållet vilka det blir i slutändan men Game Science har listat PC, PS5 och Xbox Series X/S. De undersöker även möjligheten till molnspelande och det har tidigare också florerat rykten om både PS4 och Xbox One. Detta är dock helt obekräftade uppgifter.

Relaterade texter

Black Myth: WukongScore

Black Myth: Wukong

RECENSION. Skrivet av Conny Andersson

En något försenad recensionkod anlände till slut och Conny har apat sig i flertalet dagar för att se om det var värt väntan...



Loading next content