Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Baldur's Gate III

5 Snabba: Baldur's Gate III

Ta fram tärningarna, trollkarlshattarna och bredsvärden, för i år förväntas Baldur's Gate III att nå våra spelhyllor, och detta är fem frågor du kanske undrar över... Eller kanske inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Kan man klappa djur i Baldurs Gate III?
Larian Studios har bekräftat att man kan klappa djuren man lyckas få till sin campingplats. Det finns exempel på hundar, stora hybrider av björn och uggla (Owlbear). Det kommer finnas ett redigt utbud av djur du kan tämja och ha som medlemmar i din dysfunktionella grupp av äventyrare. Framförallt är det interaktionerna med dina kompanjoner, som bidrar till en fantastisk stämning i dessa massiva rollspel. Genom möjligheten att tämja djur får vi möjlighet att se nya interaktioner, dialog och kanske även belöningar för att du tar hand om djuren. I spelet finns en förmåga att prata med alla och det kan kasta nytt ljus på din relation, med denna sida av världen. Redan i Early Access kan vi klappa djuren, vilket besvarar denna viktiga fråga. Kommer du att kunna klappa en Marcus? Tveksamt. Han går att klappa i verkligheten dock, här på Gamereactor. Ofta stryker vi hans vackra hästsvans till tonerna av Anna-Lotta Larssons "Oberoende av vad fursten säger". Det gillar han.

Baldur's Gate III
Det finns alla möjliga märkliga inslag i denna värld.

Vad kommer 1.0 att ge oss utöver det som Early Access erbjuder redan nu?
Redan nu kan du utforska akt 1. Den erbjuder över 20 till 30-timmar av speltid. Larian Studios har gått ut med att du kommer ha tre akter totalt att utforska i den fulla versionen, och en av dessa kretsar kring staden Baldur's Gate. Hur stora kartorna är i både akt två och tre vet vi inte ännu. Vi kommer även få "multiclassing" och klasserna utökas till totalt 12 klasser.

Vilka klasser kommer du att kunna spela som?
Enligt en AMA berättade utvecklarna att vi kommer att få 12 klasser vid lanseringen av titeln i höst. Det kommer även att gå att "multiclassa" enligt femte regelverket. Förutom det går varje klass att specialisera ytterligare vilket kommer erbjuda en stor mängd val för dig när du börjar spela. Det kommer även påverka omspelningsvärdet då många uppdrag går att klara av på många sätt inklusive misslyckas. Vissa klasser är bättre på vissa saker än andra. Det kommer däremot inte bli fundamentala förändringar för klasserna redan ute i förhandsversionen.

Detta är en annons:
Baldur's Gate III
Monster ser måhända skrämmande ut, men kan ändå vilja prata lite innan ni slåss.

Vilken klass är rätt för dig?
I det fulla spelet kommer det att finnas 12 klasser att välja på. En klassiker du inte kan missa är Barbarian. Denna klass kommer att ge dig ett övertag i närstrider. Styrka är en av dina viktigaste förmågor. En annan traditionell klass är Bard. Styrka är inte din starkaste sida utan rösten. Du kan sjunga och förbättra allierade och dig själv. Dina främsta äss i rockärmen är din förmåga att göra laget starkare. Du kommer också kunna prata bättre då karisma är en av dina viktigaste attribut. Skulle du inte uppskatta sång kanske Cleric är vad du söker. Debuffs på fiender och ge mer hälsa till allierade är din ljusaste sida. Din roll som denna klass är att stötta andra i laget. Är du mer av en ensamvarg eller gillar naturen är Druid din klass. Du kan förvandla dig till djur, dra kraft ur naturen och släppa lös det på fienderna.

Om du inte riktigt känner för att vara en barbar finns en mer traditionell klass för slagsmål. Den heter Fighter och kan fungera väldigt bra om du vill stå på frontlinjen, suga upp skada och dela ut sådant direkt i fiendens ansikten. Det är en klass som i rollspelssammanhang kallas för en "tank". Känner du då att du inte vill stå framför fienden kanske Ranger är ditt val. Pilbåge och andra långdistansvapen är vägen till ditt hjärta. Du kan också ha en djurkompanjon med dig i striderna vilket kan underlätta för dig.

Baldur's Gate III
En höjdpunkt i spelet är att snacka med alla karaktärer du möter.
Detta är en annons:

Om pilbågar inte är ditt val kanske knivar och gift är det. Då är klassen Rogue något för dig. Smygande, guldälskande, stjälande och rygghugg är bra knep att ha. Det är oklart om utvecklarna låter oss multiclassa som Druid och Rogue för perfekta inbrott. Tanken att kunna förvandla sig till en tvättbjörn och stjäla värdesaker lockar. Tiden får visa om så blir fallet.

För dig som inte bryr dig om vapen av fysisk karaktär, kanske magi gör det. Sorcerer, Warlock och Wizard är alla klasser med förmågor att kasta magi. Wizard är tekniskt sett den mest allsidiga och kan lära sig i stort sett all magi. Sorcerer är mer specialiserad och kan via "metamagic" skräddarsy sina trollformler. Även om Sorcerer inte kan lära sig allt kan klassen specialisera trollformler vilket innebär kvalitet över kvantitet. Warlock är precis som namnet antyder inte riktigt lik de andra. Warlock får via vila snabbt tillbaka förmågan att kasta sina trollformler, snabbare än Wizard och har en fantastisk cantrip denne kan använda ofta för att dela ut skada. Klassen väljer också en "patron" eller beskyddare som denne får magi från. Det innebär att tillskillnad från Wizard att magiutbudet blir lite mer fokuserat.

Tänker du att magi är kul men också svärd finns såklart både Paladin och Monk. Paladin är din typiske gode riddare i rustning som kan kasta enkel magi av helande karaktär eller stödjande för allierade. Monk är den sista klassen och den vet vi ännu inte så mycket om. Den kommer att använda sig av kampsport och unika förmågor kopplade till detta.

Baldur's Gate III
Det är viktigt med naturens element (eld, vind, vatten och jord), precis som i Larian Studios tidigare alster.

Varför Baldur's Gate III och inte Divinity: Original Sin III?
Baldur's Gate är en älskad serie från Bioware. Att plocka upp manteln och fortsätta på sådana mästerverk är ingen enkel uppgift. Larian Studios är mest känd för Divinity: Original Sin och Divinity: Original Sin II. Dessa rollspel fungerar mer som förr med en känsla av penna, papper och tärningar. Stora drag av upplevelserna beror på vilka poäng din karaktär har i olika förmågor. Baldur's Gate III vill verkligen fånga känslan av att sitta ner och spela Dungeons & Dragons med vänner och en bra "Dungeon Master". Den är designad så att du ser fysiska tärningar i spelet när du testar om du kan utföra vissa handlingar. Redan när utvecklingen av det första spelet var färdigt försökte CEO Swen Vincke få rätten att göra uppföljaren. Han sa att svaret han fick var följande:

I went to them after Divinity: Original Sin and I tried to convince them back then, but they said we were a bit too green,

Det var när lanseringen av tvåan närmade sig som Wizards of the Coast frågade om de ville utveckla trean. De hade sett förhandsmaterial av tvåan och blivit imponerade. Det är förklaringen till varför Larian Studios utvecklar detta spel. Det finns ett stöd och förtroende från rättighetsägarna, en vilja och passion, varvat med erfarenhet hos utvecklarna. Om allt går som det ska kan vi räkna med att se denna komplexa värld i augusti 2023 till PC och Playstation 5.

Baldur's Gate III
Vi kommer självklar få besöka staden Baldur's Gate när spelet lanseras.
Baldur's Gate III

Relaterade texter

Baldur's Gate IIIScore

Baldur's Gate III

RECENSION. Skrivet av Patrik Severin

Patrik har packat överlevnadskittet för att klara av ett långvarigt återbesök till Sword Coast och för att se om det tredje Baldur's Gate är något vettigt att avsluta sommaren med...



Loading next content