Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Armored Core VI: Fires of Rubicon

5 Snabba: Armored Core VI

Efter tio års frånvaro är det nu dags för ett nytt Armored Core, Niclas har sammanfattat vad vi hittills vet om From Softwares kommande spel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Armored Core 6 alltså, spännande! Upplys gärna en icke insatt, kommer detta vara som exempelvis Dark Souls med tanke på vilken studio som utvecklat spelet?
Jag vet att det nog inte verkar så på förhand, men tro det eller ej - From Software gör faktiskt andra spel också. Faktum är att From Software faktiskt släppte första Armored Core redan 1997 och har sedan dess släppt inte mindre än 15 spel i den serien varav Armored Core VI blir det 16:e. En sak det har gemensamt med deras tidigare spel är att även detta spelas i ett tredje persons-perspektiv som vi är vana vid. I de andra spelen som From Software är berömda för så som då just Dark Souls och Elden Ring så utspelar sig ju alltsammans under lite primitivare mer medeltida förhållanden till största delen där svärd, pilbågar och magi är ens främsta vapen. Armored Core är praktiskt taget raka motsatsen miljömässigt och utspelar sig under betydligt mer futuristiska former, men From Softwares DNA märks ändå onekligen av, särskilt att döma av gameplay-trailern där vi som är vana vid studions spel kan se lite bekanta moment och nog har man inspirerats i bandesignen av inte minst Sekiro. Men att det skulle vara ett Dark Souls eller Sekiro i rymden vore dock inte helt rättvist att påstå, Armored Core har sin egen identitet. Men det bör nämnas att tack vare influenserna från tidigare spel så ser vi ut att ha betydligt fler valmöjligheter och frihet än i föregångarna och det är absolut ingen nackdel. Likt deras andra spel så kommer man också kunna uppgradera egenskaper och förmågor på sin mecha-legoknekt efter ens egna preferenser.

Armored Core VI: Fires of Rubicon
Det är inte något Dark Souls i rymden, men nog har From Software låtit sig influeras av sina tidigare alster i nya Armored Core.

Okej uppfattat! Elden Ring bjöd ju en stor, härlig men också livsfarlig öppen värld, kommer Armored Core också att göra det?
From Software visade ju verkligen att de var kapabla att designa en fantastisk öppen värld i och med Elden Ring, men det blir dock ingen sådan i Armored Core VI. Här väljer man istället att likt övriga spel i serien gå på ett mer linjärt upplägg med av allt att döma väldesignade och intensiva banor med strider så det räcker och blir över. Som man kan förvänta sig så går det att välja ifall man vill köra närstrid och banka sig fram så flisorna ryker eller fimpa sina fiender från distans.

Okej, så vad kan du då berätta om spelets story?
Vi vet inte jättemycket ännu ska erkännas, men jag kan givetvis dela med mig av det vi vet hittills. Det är sällan det är några särskilt muntra historier From Software berättar och Armored Core VI är inget undantag. Det hela utspelar sig på en planet långt, långt borta som heter Rubicon 3, där mänskligheten råkat på ett ämne som kraftigt skulle kunna öka deras tekniska kapacitet. Problemet var bara att istället så satte ämnet ifråga igång något som fick katastrofala följder och satte eld på hela solsystemet. När Armored Core VI tar sin början ett halvt sekel senare så har mänskligheten uppenbarligen inte lärt sig något av detta och i och med att man nu återigen försöker ta kontroll över den mystiska substansen så kommer det bli lite tjafs. När vi spelar kommer vi ta oss an rollen som en av de titulära Armored Cores, en fristående legoknekt som tar sig an uppdrag från båda sidor. Det verkar alltså som att man får välja lite om man vill vara ond eller god här, vilket bör bädda för att spelet kan komma att ha flera olika slut beroende på vilka beslut man tar längs vägen. Det kommer bli en del mäktiga bossfighter längs vägen också, det är ett som är säkert. Vi hade blivit lite besvikna om så inte var fallet eftersom just bossfighter och bossdesign är något som From Software är väldigt, väldigt bra på.

Detta är en annons:
Armored Core VI: Fires of Rubicon
Räkna med att det blir ett gäng episka bossfighter i sanna From Software-anda.

Det låter ju riktigt skojigt! Det bör väl också vara enklare än exempelvis Dark Souls då väl?
Det skulle man ju lätt kunna tro, men skenet bedrar som man brukar säga. Faktum är att Armored Core-spelen faktiskt anses vara svårare än From Softwares andra spel så det är nog klokt att förvänta sig en utmanande resa. Där Dark Souls är ganska långsamt så kommer Armored Core att vara lite snabbare och lite intensivare i stridsmomenten. Har man spelat något av spelen så har man en liten fördel såklart och vet på ett ungefär vad man kan förvänta sig. Som sagt om man tror att detta ska bli en munsbit bara för att det inte heter Dark Souls eller Bloodborne så misstar man sig kraftigt. Det kommer slitas en del hår och yttras en hel del väl valda ord, var så säker.

Det är väl precis vad man kan och bör förvänta sig av From Softwares spel tycker jag, när får vi bege oss till Rubicon och sparka massa robot-röv då?
Det kommer vi att få göra den 25:e augusti om allt går som planerat. Spelet har ju ännu inte nått guldstatus och det kan givetvis bli så att man stöter på oförutsedda problem och tvingas försena det. From Software är dock ganska bra på att hålla sina släppdatum så förhoppningsvis gör de det även denna gång.

Relaterade texter

Armored Core VI: Fires of RubiconScore

Armored Core VI: Fires of Rubicon

RECENSION. Skrivet av Joakim Sjögren

Efter att ha varit förpassad till avbytarbänken i 10 år så är Armored Core äntligen tillbaka. Vi har testat Fires of Rubicon för att se om förväntningarna har infriats.



Loading next content