Många av er har säkert deltagit eller åtminstone hört om den debatt som pågår kring försäljningen av begagnade spel som är möjligt hos de större spelbutikskedjorna. En hel del kritiska röster har höjts inom spelindustrin då utvecklare påstås tappa väldigt stora delar av sin annars förmodade försäljning. I vissa fall som Gears of War 2 har det tagits ett steg längre där enbart de som köper ett helt nytt exemplar av spelet får tillgång till ett paket flerspelarbanor som man går miste om ifall man väljer att köpa spelet begagnat.
I fallet med skräck- och actionspelet Dead Space som EA släppte förra året menar Glen Schofield, som basar över utvecklarstudion, i en intervju under EAs egna podcast att deras efterforskningar pekar mot att dubbelt så många spelade Dead Space på konsol som antalet sålda exemplar. Av de 3 miljoner som spelade spelet ska enbart 1,5 miljoner ha köpt ett eget exemplar och därför menar han att väldigt många av de övriga spelarna kan antas vara sådana som köpt det begagnat istället.
Det går naturligtvis inte dra slutsatsen rakt av att spelet skulle ha sålt dubbelt så bra utan den begagnade marknaden. Däremot drar det åter upp frågan om spelindustrin skadas av den begagnade försäljningen?